Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: sjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 3473 ggr
night-bliss
0

sjuk eller bara gammal cornishrex katt??

Hej!

Jag skriver på min mammas vägar. Min mamma har en helt underbar cornishrex katt (blondie) som blir 11 år i år. Det sista halvåret så har hon genomgått en hel personlighets förändring som förbryllar oss en hel del + att hon kräks ofta och hostar. Tilläggas bör att min mamma har varit hos vetrenären flera gånger och de har tagit alla möjliga prover, men kan inte hitta nått fel på henne. Det vetrenären nu förklarar hennes åkommor med är att hon har kommit upp i ålder och att det är ålders relaterat.

Hon kan aldrig äta tills hon är mätt (den mängd mat hon vill äta) då är det precis som om hon efter ett tag kastar upp allt igen, men hon har aptit, det är det inget fel på. Det som min mamma gör är att ge henne mkt små portioner och väntar ett tag sedan får hon en liten portion igen och det fungerar, men hon går ju hela tiden och små gråter efter mer mat. Hostandet kan komma efter hon har sprungit eller om man lyfter henne för hastigt. Hon har också gått från att ha varit en mkt frammåt katt till att bli mkt reserverad. Men hon är fortfarande lika mattesjuk som vanligt och kan då och då busa till det ordentligt, men det är ju inte lika ofta som förut.

Hela hösten har mamma sprungit hos olika vetrenärer, men de bara kliar sig i huvudet och kan inte hitta nått fel..

Både jag och mamma har erfarenheter av vanliga bondkatter, men vår erfarenhet säger oss att det är stora skillnader på bondkatter och cornish rex katters beteende

Så jag skulle gärna vilja be er om hjälp om ni kan berätta hur era äldre cornishrex katter är i beteendet, har någon av er erfarenhet av en cornish som kräks på det sättet som mammas blondie? Eller av katter som hostar?

Mvh

-night-bliss

Hanna-H
0

Tråkigt att höra att katten mår dåligt. 11 år bör ju inte vara någon jättehög ålder. Men det är ju jättesvårt att gissa vad det är som är fel. Att hon drar sig undan är ju inte konstigt om hon mår dåligt på någoy vis, vilket hon tydligen gör.

Det första jag tänker är mask, eftersom det kan ge både hosta och kräkningar, samt ökad hunger, men det känns så banalt, det borde dom väl kollat?

Sedan funderar jag på magkatarr, som katter kan få, eller någon typ av fel på magmunnen. Men det förklarar ju inte hostan.

Har det tagits något ultraljud för att konstatera att hjärta och andra organ ser bra ut? Har det tagits allergiprover, det kanske kan vara foderallergi? Ev någon annan allergi i kombination?

night-bliss
0

Hon är innekatt och mask borde bla kunna märkas bla i avföringen och jag tror de har kollat detta. De har röntgat henne och enligt dem så ser hennes inre organ bra ut, hon har också genomgått flera blodprover. De trodde det var foder allergi och till en början så fungerade det bra med ett torrfoder som vetrenären rekomenderade till känsliga katter (tror den hette nått med id, men är inte helt säker ska höra med mamma imorgon) men nu har det börjat med detta torrfodret också. Men hon är inte hängig hela tiden utan det är vissa dagar, enligt mamma så kan hon busa riktigt rejält ibland och då verkar det inte vara nått fel på henne..Men både jag och mamma är mkt oroliga, hon är inte som hon brukar och det gör ont att se.

Just nu så har hon spenderat rätt mkt tid hos verenären och hon blir helt förtvivlad när hon ska dit och hon är ledsen flera dagar efteråt.

Men det som är det svåra är att en dag kan man tro att hon är jätte sjuk (kräks och hostar och vill bara vara ifred) sedan nästa dag är hon på bushumör och springer omkring och busar (drar i mattor springer och slår en på benen leker med tidningar osv)

Vi står helt handfallnaGråter

Hanna-H
0

Det finns testkit på apoteket som heter kollamasken, så kan ni få reda på om hon kanske har mask ändå. Ni behöver inte åka till veterinären utan man tar ett prov av avföringen hemma och skickar in.

Annars kanske det är så att hon har väldigt känslig mage och behöver skonkost, och då kanske inte det som veterinären rekommenderar. Tyvärr vet jag inte mycket om skonkost, någon annan kanske kan råda.

Leffe
0

Det kan ju vara så att hon kanske bara orkar leka varannan dag och behöver längre tid för att återhämta sig. Är det hjärtat som börjat krångla på gamla dagar så brukar det höras vid undersökning. Mask kan ju vara en orsak till alltihopa.
Kan det vara så att hon leker så mycket lekdagarna så hon inte har tid att äta utan tar igen det sedan och äter för mycket.
Har hon känslig mage så tror jag att du kanske ska ge henne lite burkmat eller kanske prova kokt fisk ett par dagar. Tänk på att många vet.besök kan stressa upp magen också.
Hoppas det går bra

emiya
0

Jag har tre "gamlingar" här hemma, de fyller alla 11 år under 2008.

En av mina honor beter sig så som din mors katt och jag tror att det är åldersrelaterat. Ge henne lugn och ro när hon behöver, lek med henne när hon är på det humöret.

Går hon inte ner i vikt eller blir väldigt hängig, får feber eller något sådant så är det nog ingen fara. Ge inte för mycket mat, men låt henne bli mätt. Kräks hon upp det får hon äta igen när hon vill. Se bara till att hon dricker som hon ska.

Hon kan ha kronisk bronkit, (s k ansträngningsastma)men vet. har väl kollat det? De många vet. besöken stressar henne plus att hon känner av er oro. Håller annars med om råden du redan fått här ovan.

Naturligtvis har jag ju också varit i kontakt med vet. för min katt och allt är kollat, men jag fick också till svar att hon börjar bli till åren. Jag försöker att inte göra så stor sak av det, men håller ju ett öga på henne.

night-bliss
0

Allt som kan kollas hos vetrenären är kollat, hjärta, astma mask osv. Mamma har haft bondkatter innan och de blev inte "gamla" förrän 14 års åldern, så både jag och mamma tyckte det var lite tidigt, men vetrenären sade att raskatter oftast inte blir lika gamla som bondkatter, vet ni nått om det?

Mamma har bestämt sig att inte oroa sig mer utan acceptera att det är åldersrelaterat hon får lite extra omvårdnad bara (hur det nu kan vara möjligt för hon har alltid varit bortskämd Oskyldig, men jag måste tillägga också en helt underbar katt med en stor personlighet). Det smärtar alltid när man märker att ens djur börjar bli gammal Gråter. Blondie är mammas allt, verkligen hennes baby.

#4 hon får tonfisk, det verkar hon tåla förhålladevis bra

#5 Okej då är det iaf andra som har samma erfarenheter med cornish rex katter som kommit upp sig i åldern 

Tack så mkt för alla råd, jätte snällt

Mvh

night-bliss

cetla74
0

Jag hade en katt som blev hängig. Pälsen tovig och glanslös hur mycket jag än kammade och fixade. Han kräktet upp osmält mat, vatten. Han drack hela tiden.

Diabetes sa vetrinären och satte in tabletter och fiberkost. Konstigt tyckte jag och fick till slut rätt när jag hävdade att han blev mycket bättre när han fick kokt fisk och potatis ett tag. Jag var envis och stog på mig och det visade sig att han hade kronisk magkatarr. Fick medicin och blev en helt annan katt!!! Be dem kolla magkatarr….

night-bliss
0

Jag har inte varit inne på forumet ett tag, men de sade att det ev kunde vara orolig mage, hon blev sedan rekomenderat ett speciellt foder för orolig mage/tarm och nu har hon ätit det ett tag och det verkar fungera!

[Silkwaves]
0

Härligt att höra. Skönt när foderbyte verkar hjälpa.

Lullan1
0

#8 Vad bra att hon mår bättre!

[Wiveka]
0

Skönt att hon mår bättre!!!

Gittan
0

Toppen!

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

amateuse
0

Hmmm.. vad är det för foder du fick som fungerar? Anubis är ju inte ens tre men han har de där kräkningarna nu och då. Jag trodde det bara var för att han blev så upphetsad ibland att han inte kunde behålla maten…

night-bliss
0

Man köper det hos vetrenären (märket tror jag är hills) och det står i/d på förpackningen. Fast man får använda det en längre tid för att det ska verka. När Mammas katt var ung så hade den ibland kräkningar när den hade ätit snabbt och druckit och sedan sprang runt som en galning (kallas visst att leka). Vetrenären sade att upprepade kräkningar kan leda till mer irritation och sedan kan det förvärras så man ska nog reagera rätt snabbt när ens katt har börjat kräkas (och gör det regelbundet tex alltid när den hetsar upp sig). Mammas katt får nu bara små portioner men ofta och det verkar fungera, men om hon får fast i annat torrfoder så börjar kräkningarna igen så nu är det id-fodret som gäller, sedan får hon lite tonfisk när hon ska få nått lite x-tra gott :)

Tack för alla råd och uppmuntrande ord, det värmer!

amateuse
0

Hmmm… jag kanske borde vara mer orolig då. Han kräks ganska ofta, eller snarare är det vissa perioder som han kräks flera gånger och sen slutar några veckor. Trodde det var hans hetsätande i kombination med hår, han har ju en korkad förmåga att käka upp sina egna hårtussar (fastän de är så små då han har så lite päls). Jag har ju honom redan på sesnible foder från royal canin eftersom han lätt får diarré av annat foder…

night-bliss
0

Det låter faktiskt precis som min mammas katt (när katten var ung) prova med att ge honom små portioner men ofta, pröva hills foder. Mammas katts kräkningar har slutat helt nu (men kommer direkt om hon får nått annat torrfoder, hon kan också få diarre av annat foder).

lite oT: 

Äta sina hårtussar är visst mums, hon kan tom försöka få tag i den päls som sitter kvar på borsten när man borstat henneFörvånad.