Mjölktramp i vuxen ålder
Hur vanligt är det igentligen med mjölktramp i vuxen ålder hos katter?
Jag har hört att mjölktramp igentligen är ett felriktat beteende som ofta kommer från att kattungen lämnar mamman för tidigt, vilket innebär att det inte borde vara så mkt sånt bland raskatter som får stanna längre än många bondkatter m sin mamma. Men jag måste ju fråga er! ;)
Jag har två katter, en bondkatt & en devon. Bondkatten trampar mkt och väl, hon kom till mig som hittekatt när hon var runt 8 veckor. Devonen har vi aldrig sett mjölktrampa, han var med sin mamma tills han var 14 veckor och kom hit.
Hur gör era katter och när lämnade de sin mamma??

Hej Smurfan…
Min Lova född 20070227, idag 1 år och 4 månader alltså -hon trampar och snuttar nästan varenda natt på mig, hon var 12 veckor när hon kom till mig…men mamman hade redan åkt iväg när jag hämtade henne så jag vet inte om det påverkade för egentligen vet jag inte om det var 2 dagar innan jag kom för hämtning eller om det gjordes långt innan…jag lägger kudden över huvudet.
Man ibland är det ett trix att få mig ur sängen för mjölksnutt = hungrig, eller VILL HA MAT NU, fast klockan bara är 02,50 på morgonen…man jag kliver aldrig upp på natten och matar dock
…
Lille Wiggo som jag hämtade när han var 17 veckor ( idag är han snart 24 veckor ) sitter och stirrar i sängen på Lova varje gång detta sker…vad f*n gör hon?…så lutar han sig fram mot min kind och slickar mig försiktigt…sen slutar han…tittar på henne igen…och lutar sig fram och slickar lite försiktigt igen…
Vad jag vill säga är att han har absolut inget behov alls av att snutta men e som Lova uppenbarligen pysslar med detta *i hans ögon* underliga fenomen så måste han liksom haka på lite grann…*jag ler stort*
De flesta av mina katter mjölktrampar
Min S*Faries jersey girl mjölktrampar så fort hon myser. Hon kan gå och trampa till och med på golvet när hon har det extra bra och hon lämnade sin mamma för ett par veckor sedan.. hon är född 2005… Så den teorin om att de trampar för att de lämnat mamman för tidigt verkar inte stämma. Jag tror att det är individuellt.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Varken Phoebe, Dreamy eller Kossan mjölktrampar, inte Chinchin som är 16 år och hittekatt heller men Baileys som är 5 år gör det - rejält!! Han friserar mitt hår varje natt och jag ser ut som nåt tagen ur en skräcktidning när jag vaknar. Barnen garvar för håret står endera rätt upp (då har han trampat ovanför huvudet) eller ut åt ena sidan (då han bara fått nöja sig med ena sidan pga Chinchin som då legat ovanför huvudet). Jag minns ärligt talat inte hur gammal han var när han kom …. 12 v …?
Har inte mer erfarenhet än så så jag kan inte säga ifall det är nån skillnad på ras/huskatter i det fallet men hemma hos oss är det iaf bara Baileys som gör det.
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Alla våra mjölktrampar mer eller mindre. Just nu sitter vår ettåring Maya i mitt kna och trampar för fullt. Hon har aldrig lämnat sin mamma som också bor här.
Theia som snart blir 5 år är den av katterna som kan sätta sig själv i någon puff och trampa och spinna i sin ensamhet. Dom andra trampar bara vid "människokontakt", speciellt Peleus (snart 5 år) som gärna snuttar lite på halsen samtidigt som han trampar.
Alla utom Maya har varit mellan 12 och 14 veckor när dom har flyttat hit.

titus började trampa och trygga nosen i magen på mig när han hade varit hos oss ungefär en månad. Hämtade honom när han var 13v. han trampar gärna på bara magar men utan på tröjan med när man sitter ner då magen blir så där mjuk och gosig hehe,
Sture trampar och det har han gjort till och från hela tiden, oftast alldeles innan han lägger sig till rätta i sängen på min arm innan vi ska somna.. han är förr feb 2004. :)
Som jag minns har de flesta av de katter jag haft trampat. Jag har trott att de gör det när de mår gott. Maxen trampar ofta om jag så bara tittar på honom och pratar med honom, han kan stå och trampa var som helst. Charlie trampar på mig, och särskilt när han ska snutta på mig (vilket jag gärna ser att han slutar med men det gör inte han för han tycker att det är så gosigt… ). Både Maxen och Charlie trampar när de kommer till oss i sängen. De har båda varit länge hos sin mamma.
(jag har tidigare trott att katter som tagits tidigt från sin mamma ville snutta på sin människa men det stämmer inte eftersom Charlie var hos mamma Bullan länge). Jag hade en gång en hittekatt som snuttade och jag tror att han var väldigt ung när han kom till oss.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Alla mina trampar mer eller mindre.Nova trampar alltid på natten när hon vill in under täcket och på morgonen när hon tycker att det är dags att gå upp.Det gäller att hålla korta klor annars gör det jäkligt ont.
Alla mina mjölktrampar mer eller mindre när vi gosar tillsammans, brukar också se Jissa ligga och trampa på Findus när de ska sova tillsammans. Ingen av mina kissar har flyttat från sin mamma för tidigt, så det kan det inte bero på.

Här hemma mjölktrampar Nikita på min hals mer än gärna på tidiga morgnar och sena kvällar. Ibland har jag ingen möjlighet att låta henne fortsätta och då kan hon lugnt och stilla flytta över sitt snuttande och trampande till hennes egna rosa myskudde på höger sida i sängen. Sååå sött! Hon är f.ö. född 2004 och kom till oss när hon var nästan 4 månader gammal.

Buffy mjölktrampade och fuskdiade på "mamma" Danne ända tills de sista veckorna innan Danne fick somna in..Han orkade inte ta hand om Buffy riktigt den sista tiden-men i ca 8 år så höll Buffy alltså på..
Buffy lämnade mamman tidigare än vad man gör i dag- hans uppfödare följde de regler som då var..men herregud tror ni jag kommer ihåg hur gammal han var?
Han är född -99..och kom till mig i början av -00
Trooor att han var 10v kan det stämma?
Och Danne tog honom till bröstet första natten…
Minns att jag hade hjärta-smärta då jag hämtade Buffy då han då försökte dia mamman när jag var där,precis när han skulle in i transportburen
, både mamma och pappa -katt var in i den och "godkände " den..
Men uppfödaren tröstade med att säga att mamman redan avvänjt alla ungar och att de inte fick snutta mer på henne….
Buffy var den sista som lämnade boet-men jag hade valt ut honom långt innan och hälsat på osv..
Anthea (Peleus dotter) slickar och mjölktrampar när hon spinner, nu har hon även börjat slicka och bita mig på hakan.
Wilda har aldrig mjölktrampat men hon spinner oftare än Anthea.

Ja min teori verkar ju motbevisad iaf :)
Tack så mkt för hjälpen :)

#5 Precis som farmor Ariel
Hon kan nästan se helt rusig och drogad ut när hon gör det. Det bästa är ju den orangea puffen på golvet som hon kan sitta och bara mysa i och drömma sig bort.
Juppi och Sissi mjölktrampar med alla fyra tassar
Men de har ju inte alla hemma…

Hahahahaha…Juppi och Sissi- ser dom framför mig..

Här är det inge mjölktramp eller snuttning… Winnie tvättar nakenhunden istället ;)
What the bleep | Killing my darlings | Kimimilas
Tamsin mjölktrampar när hon är gosig. Hon snuttar inte men hon tvättas! Det är inte lätt att sova ostört här hemma… ;) Tamsin flyttade till mig när hon var 3,5 månader ungefär.