Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 502 ggr
aggeelin
0

Nagelbitare - är det möjligt?

Jag har funderat på vad Charlie gör när han tvättar fötterna. Jag ser att han tvättar sig mycket noga mellan tårna på bakfötterna. Men - det låter och ser ut som om han också biter på "naglarna" (klorna). Det är inget som jag ser ofta, en gång i veckan, kanske. Och när jag ser på hansl bakklor är de precis lagom långa. De behöver inte klippas. Är det möjligt att han biter av "naglarna"?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AnneAlva
0

Katter som inte får klorna klippta (vildkatter och hemlösingar) använder det som ett sätt att "klippa klorna" på sig själva så att de inte blir för långa. Det är nog ett nedärvt beteende hos Charlie skulle jag tro, mina gör också så ibland trots att vi är noga med kloklippningen här hemma.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

aggeelin
0

Jo, nog klipper vi klorna på killarna men att han gjorde det själv… Tack, så roligt att få veta mer!

Har ni andra också sett detta?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

flis
0

Selma, min huskatt som jag hade förrut bet av sina klor till lagom längd själv. Det var väldigt bekvämt.

PiaW
0

Didi biter oxå på klorna, låter väldigt läskigt tycker jag Förvånad

Dragonrebell
0

Mina kissar gör det också ibland. Särskillt om klon har delad sig lite vid kloklippningen…då fixar de förfinande manikyr på egen hand. :)

[Wiveka]
0

Wilda gör ofta så, speciellt med nyklippta klor. Hon måste väl vässa upp dem…….

Buffy-co
0

Min förra cornish Danne bet ofta av klorna på baktassarna -fastän jag alltid håller klorna mycket välklippta..(ingen av mina katter har ogillat attt få klorna klippta då de tränats ofta från kattungestadiet..Buffy ligger på rygg i mitt knä och nästan somnar med magen i vädret…)

Jag tyckte det var lite läskigt när han "bet och slet"tyckte han skulle bita för nära pulpan då när de redan var korta..men det gjorde han ju inte förstås.
Vet inte varför han gjorde det - klorna blev mer "fnasiga" av det än när man bara klipper dom- det var bara bakklorna han hade denna ritual med..

Buffy har aldrig gjort det!

cherish
0

Mina rexar gör det oxå (trots klippning) och det ser ut som om de sliter loss dem! *huuu* Ingen av husisarna el europen gör det ….? Och främst efter jag klippt klorna såklart … precis som om jag inte gjort jobbet bra. ;) Både fram- och bakklor får sig denna behandling.

Jag trodde det var ett sätt att "tvätta klorna" på eftersom de ibland blir lite smutsiga på sidan av klorna (fett??).

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Leffe
0

Pysen biter alltid på klorna efter det att jag klippt dem

Lullan1
0

Findus gör precis som du beskriver, gnager på sina klor på baktassarna, trots att de alltid är välklippta.

Aje-T
0

Karin gör det också ibland om någon klo vuxit sig längre.