Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 948 ggr
majsan
0

Hjälp igen

Jag behöver hjälp med stamnamn.. Kort och enkelt och helst bara ett ord. Min dotter Tilda ska ansöka eget och jag talade med sverak igår och hon sa att det var både kul och ok men naturligtvis blir jag som myndig juridiskt ansvarig, villket inte är något problem då det är min lilla sötdocka tilda det gäller..

Har två förslag. S*Coulters

Twiggies förslag har jag redan glömt?Oskyldig 

Minst fem förslag ska in  och fram med era fantasier och skriv ner så kan jag lämna in en ansökan snarast.. Efter Nyår 09 så kommer ingen under 18 att få stamnamn..

Hanna-H
0

S*Älvans?

majsan
0

Lite kul namn för det skulle mitt vara på engelska men jag stavade fel..

MyTwiggs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hihi.. varför inte S*Ävlans då? Hihi! Skämt åsido

S*Besassis (som vi snackade om när ni var här…) Många s blir det.

Här är den lilla sötnöten!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

chikan
0

Ett anagram på din dotterns namn blir Sandlotter Lions, som jag tyckte lät lite roligt. (Ja, jag är lite nördig. Det är roligt med anagram).

majsan
0

twiggie. ser man tilda på det kortet så kan man tro att ni bjöd henne på arsenik också..Hon ser lite full i fasiken ut..

Jag föreslog till tilda S*Tildamis. då är ju både hennes och mitt namn med.. Men hon ville inte ha med sitt namn alls..

MyTwiggs
0

# 5 Hehehe! Kanske gjorde jag det…

Jo.. S*Tildamis är gulligt på svenska men om en engelskspråkig skulle uttala det till en annan engelskspråkig så skulle det kunna uppfattas som Til-dummies inte sant?

Vas sägs om S*Rextras? för att Tildas katter är något alldeles (r)Extra?

S*Popcornish

S*CornyCrazy´s

S*Wavelike Wing´s (lite långt kanske)

S*Arsenic´s (haha)

S*Cat Trick´s

www.mytwiggs.com

majsan
0

Rextra är för likt min gode vänn Rexture stamnamn..

Cat tricks finns en tror jag siamesuppfödare som heter..

Ös på med mer förslag..

Til-dummies hahaha  klockrent ju..

MyTwiggs
0

# 7 Jag gnuggar geniknölarna

www.mytwiggs.com

majsan
0

Här är ett kort på min Tilda då hon inte ser så full i fansiken ut..

MyTwiggs
0

Hon är bara världens sötaste! Kyss

www.mytwiggs.com

majsan
0

Och när hon är osminkad och inte brudnäbb så ser hon så här pikkedooo ut..

MyTwiggs
0

Den då! Tildabattle!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

S*Til (Stil, fyndigt va? O så början av hennes namn är med, Til)
S*Petites
S*Fantasia
S*Bite Me
S*Min fantasi bjuder inte på några bra förslag längre…

MyTwiggs
0

# 13 då skulle ju S*altgurka  kunna funka Hahaha!

OT:Oj vilket parningsvrål det utstöttes bakom min rygg nu!

S*Lättfotens

S*Sipprexa´s (OBS:Internt Psykopharmaka-skämt)… Då skulle även S*Sippralexas kunna funka… S*Zooloftets Hihi!

Du gillar ju Midsommer: S*Barnaby´s (inte så fint)

S*Pantamera´s (Myra och Allans förslag)

S*Achatina´s (Achatina är namnet på era sniglar)

S*Stamnamnet´s

S*Beatrex

S*Sockermunkens

S*Pälsfarmarn´s (Allans förslag)

S*Kizzemissen´s (ja… hon kanske inte har ärvt sim mammas musiksmak?

S*Musicmaster´s (De är ju sådana sångfåglar, periodvis, våra kater!)

S*Dalailama´s

S*Kruskakli´s (Kruskakli är skalet från vete efter att man gjort vetemjöl)

Tycker ni att jag har spårat ur? Det är arsenikvattnet!

www.mytwiggs.com

mumsikoff
0

#14 Tack för dagens garv :D

MyTwiggs
0

#15 Varsågod… kanske har några till:

S*Krusfrillan´s

S*YatzyCatzy

S*Hearteater´s

S*Feverdreams

S*Springsteen´s

S*Cableguy´s

S*Gomorra´s (Myras förslag)

S*Battlecat´s (påminner lite om ett annat stamnamn… Så varför inte S*MyPigg´s?

S*Tildancer´s

S*Cheesecrackers?

S*Spiderlegs (en art av archispirostreptus…. Myras förslag)

S*Mosquitoz

www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

S*Caterpilars (fjärilslarv)

S*Windmill´s

S*weden´s

S*Everyday´s

S*Pajasso´s

S*Importante`s

S*Hallegoss

S*Hallontårtan´s

S*Ganesha´s

S*Buddha´s

S*Shiva´s

S*Meatgrinder´s

www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

Jag tror jag har kommit med 49 förslag nu… kanske något kan duga?

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

Twiggie, du spinner loss så mycket som jag inte riktigt vågat.. Dessutom tycker jag S*Feverdreams låter bekant på något sätt..? Räcka ut tungan

Jag har ju mitt gamla favvo S*Fulsnygg.
Och så satt jag och en kompis och spann loss och kom på S*Katt-tantens, S*Gnällkärringens och några andra finingar. Ett mer allvarligt förslag: S*Rascal's. Eller S*Flicke-Flarnets.
Kanske S*Framavlad, och har man en hel nypa självdistans kan man ju kalla sig S*Andrahandssortering eller nåt.

MyTwiggs
0

# 19 Jisses Hanna! Vi kan ju dethär!

Vad sägs om S*Selfironic´s?

www.mytwiggs.com

Lullan1
0

Vilka idésprutor vi har här! Ni är ju helt otroliga Glad Jag har några förslag också:

S*Tilias

S*Astirex

S*T-Rex

AnnaS
0

# 21 T-Rex finns redan en DRX- och CRX-uppfödare som heter :-)

Hanna-H
0

S*Prusiluskans
S*Kattgömman
S*Kattastrofens

Lullan1
0

#22 Attans, jag som tyckte att det var så bra Glad

Hanna-H
0

#24 Tyvärr så är man ofta inte ensam om sina bättre idéer Flört

Clee
0

Jag tycker det är kul att spåna just på sitt eget eller ens katters namn. Ett av mina favoritförslag, eftersom jag heter Camilla, var Camikatze :) Sedan tycker jag personligen att apostrofen (eller snarare accenten, som det i princip alltid blir) är rätt överskattad. Genitivstamnamn är som sagts tidigare inte ens tillåtet inom CFA. :)

majsan
0

Tilda och jag  har lite förslag.. Vi är galna i engelska deckare och tittar alltid på dem tillsammans.. Det enda jobbiga är att Tilda hela tiden tjatar,, Vem tror du är mördaren??

S*Coulters

S*Countess (Grevinna) Tack för stavhjälp Anna..

S* Miss Marple   (Agatha Christie)

S* Causton  (Där Barnaby bor)

S*Cully   (Barnabys dotter)

AnnaS
0

#26 Ändå så blandas det friskt! T o m deras egen databas på nätet, Herman Online, har med genitiv-s på stamnamn. Ibland är det med och ibland utan. Det är ett myller utan dess like och ger mig huvudbry när jag pysslar med Pawpeds!

#27 Åååh, engelska deckare, Barnaby är ju så cool!! Countess är med två S på slutet :-)

Aje-T
0

#27 de namnen är förmodligen skyddade, tyvärr…

majsan
0

Hur vet man det att de är skyddade.. Folk fick ju ta efter sagan om ringen.. Vem kan man fråga?

Hanna-H
0

Kanske Sveraks Kansli?

Måste bara fråga hur det kommer sig att ni kommit fram till att Tilda ska ha eget stamnamn, är lite nyfiken! Hur kommer det fungera rent tekniskt med era båda uppfödningar? Dom flesta tioåringar jag känner skulle aldrig ha tålamod att hålla på med katteri utan tröttna på fem röda, så det är ju jätteroligt om Tildas intresse är så stort. Glad

majsan
0

Tekniskt så finns fler tex goldens så det är väl inga problem..

Sen är hon totalt kattgalen och har faktiskt mer kunnighet än fler vuxna uppfödare jag känner till. En rolig grej för henne och ett stamnamn kan ju vila om hon någongång vill ta paus.. Tilda är speciell kan jag säga.. Hon har varit med på alla förlossningar och tom naglat navelsträngar, nattvakat, matat med flaska,, Sen är det ju roligare för henne med eget namn. Hon har dessutom skinn på näsan, tuffare än mig och sådana behövs fler av.. Ähh. lättare är ju att du frågar Twiggie, vi hade en lek då vi visade olika crxkatter för henne och hon bedömde katterna, Men jag står ju som juridiskt ansvarig för allt förrutom att hon kan stoltsera med att den katten är från mig..

Hanna-H
0

#32 Vad roligt, då vet jag. Skrattande Tänk om min make vore hälften så intresserad som Tilda.. Han klarar inte av att se en moderkaka ens.

AnnaS
0

#32 Men Golden's är ju ett IDP-namn och de har ett annat i SVERAK? Så de har väl inte två stamnamn registrerade i SVERAK? Så lite annorlunda tekniskt är det ju :-)

majsan
0

Men jag har redan talat med sverak och de sa att det var ok.. Varför bryr ni er om det…. Folk kan köpa en häst till sin dotter för 30 000 och ingen bryr sig. Vill min dotter ha ett eget stamnamn så får hon det för mig.. Hon kommer dessutom att ha tillgång till mina katter och mina hanar så jag ser inget fel i det.. Enligt sverak så fanns det inget problem men alltid ska folk försöka hitta fel. Kan ni inte istället vara glada för hennes skull..

MyTwiggs
0

Jag tycker inte att det är fel att söka stamnamn till en 10 åring, då huvudansvaret för katteriet ligger på den myndiga person som skrivit under ansökan. Jag har en kompis som fick en motorcykel i dopgåva, och det innebär inte att personen som skänkte denna gåva menade att det var i sin ordning att låta en baby köra mc. Man mognar för en uppgift i olika takt och det är upp till den myndiga personen i detta fall att bedöma hur mycket ansvar barnet ska få ta. Just Tilda är en mycket väl insatt flicka som har en beundransvärd förmåga att bedöma katter och hantera djur, men hon kommer självklart inte att få allt ansvar tekninskt och ekonomiskt för sitt katteri förrän hon är redo.

… Jag ser dock inget inlägg i denna tråd där ett uttalat motstånd till Tildas stamnamn ingår, bara ren nyfikenhet. Eller?

Jag stödjer Tildas katteri till 100% (även om hon inte väljer något av mina stamnamnsförslag *hihi*) och hon har många andra vuxna personer bakom sig också. Jag kommer att vara henne behjälplig närhälst jag kan behövas. Tilda är en god vän till mig.

www.mytwiggs.com

majsan
0

Nää Fasiken,, Det lutade ju åt S*MyPiggs..Skrattandeoch jag inser nu att jag kommer att bli fattigare.. Men det är hon värd min prinsessa…Kyss

Hanna-H
0

Nej, jag ser inte heller någon som varit emot det, då hade du nog inte fått så många förslag Flört. Jag var bara lite nyfiken på hur det fungerade och hur det kom sig att Tilda skulle ha ett stamnamn.

AnnaS
0

Oj, jag hoppades inte det var mitt inlägg du reagerade på :-) Jag ville bara förtydliga något eftersom det är skillnad på olika förbund och med två myndiga familjemedlemmar som har var sitt stamnamn i de olika förbunden. Det var absolut inget emot att din dotter ska ansöka om stamnamn.

Jag tror nog bara det är nyfikenhet hur det fungerar med reglerna och så, eftersom du som myndig ska vara juridiskt ansvarig, vilket jag tolkar som att du borde vara huvudinnehavare av stamnamnet och man kan inte ha två stamnamn. Men om det är OK för SVERAK så är det nog det :-)

majsan
0

Tilda står som huvudinnehavare och jag som  en kan man säga borgenär,, Samma sak om hon skulle prenumerera på en tidning så måste jag som vårdnadshavare skriva på.. Så enkelt är det.. Hon har min fulla uppbackning samt flertalet av några av sveriges i mina ögon mest kompetenta uppfödare bakom sig för att lyckas med sin dröm, ..

Men till trådämnet; gärna mer förslag på stamnamn..

PS..som jag skrev,, efter detta år alltså 2009 så måste alla vara myndiga för att få stamnamn. Det borde väl vara svar så det räcker..

Natali
0

S*Bestis

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

majsan
0

Natalie blir nr 1, S*BestisSkrattande

Clee
0

Ojoj, jag menade heller inte att ifrågasätta! :) Hade själv tyckt det var jättekul om jag fick min mors uppbackning i en "vuxen" hobby som barn. Det enda jag tycker att ni ska tänka igenom är just att hon kanske ångrar sitt stamnamnsval när hon blir äldre och får andra intressen (t ex att hon gillar deckare nu men kanske fastnar för, öh, ryska tegelstensromaner sen eller nåt ;) ) och då får hon ju inte ändra vare sig hon vill eller ej. Så att det ska vara något tidlöst och genomtänkt, men det har ni väl redan övervägt.

Deckare är ju ett kul tema och några förslag på det kan ju vara:

Plotplanners

Villains

Tiny clues

Clue cats

Magnifier (förstoringsglas)

Whodunit (engelskt uttryck för deckare)

Detectives

Sleuth kits 

Mystory (ordlek med mystery och my story)

Clee
0

Förresten, är det europé hon/ni ska föda upp? Då kanske det går att komma på något klokt med det inblandat.

Clee
0

Kom på ett till förslag - "Mystery" lär ju vara upptaget men kanske Miss-T-Ree är ledigt? :)

majsan
0

Nej,, Det är gammal hedelig cornish hon ska pyssla med,, Instämmer fullt ut med att man kan ju inte ändra namn,

Whodunit var ju faktiskt väldigt klurigt och kul.. Vem gjorde det… Vi i  ska fylla i ansökan idag och åter kommer till de val som tagits men du är bra klurig du CleeCool,,Magnifier är ock kul.. .gillar även Miss-T-Ree

Tack alla för hjälpen..

Hanna-H
0

Jag funderade lite igår kväll o lyckades med ett förslag jag tyckte var rätt ok.

S*Cluedo

Lycka till med ansökan

MyTwiggs
0

Oj så många fiffiga förslag ni kommer med allihop! Slår ju mina med härtlängder.. eller i alla fall med kattlängder! Skrattande

En fråga: Hur många av oss andra som har stamnamn hade SÅHÄR MÅNGA förslag? Hihi!

www.mytwiggs.com

Clee
0

#48 När jag sökte hos CFA hade jag bara två förslag: Caturday och Caturdays. Om inte något av dem blev godkänt ville jag ha mer betänketid på vilket som skulle komma därnäst. Ska nog göra samma grej om/när jag söker till FIFé. Men om du menar totalt så japp, jag har nog haft… oräkneliga förslag i åtanke, mer eller mindre seriöst förstås. :)

kissan78
0

#35 Som flera andra skrivit så tror jag inte nån är emot att hon ska ha ett stamnamn utan mer fundersam på hur det faktiskt går till. Jag trodde inte det var möjligt att en som redan hade stamnamn fick 'gå i god' för en annan men det var ju intressant att det funkar, iaf året ut. Alltid roligt att lära sig nya saker!

Hoppas det kommer gå bra för Tilda. Önskar att jag hade haft en sån uppmuntrande mamma som hon har till att följa mina intressen. Ville ha en cornish länge o blev faktiskt lovad en när jag slutade nian men fick aldrig nån. Varför betala för nåt man kan få gratis?! Katt som katt osv…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

majsan
0

Nä.. tror inte att det finns så många som är emot att hon skaffar stamnamn, tom någon som ringt till sverak och klagat , några vet jag är det men de är för mig mindre värda,,

Hon kommer att bli en bra uppfödare även om vi skiljer oss lite i åsikter.. Jag är för superextrem och hon är mer för lagom är bäst.. Kyss

smirik
0

#51 nä men du sköjar väll?!! Det ju sjukt…folk skulle få sig ett eget liv. Lycka till med Tilda och hennes uppfödning hoppas hon kommer ha massor underbara roliga stundar framöver.

majsan
0

Tack Smirik. Jag vet vem det är och det är för mig inte så konstigt, Lite sjukt att känna konkurrens av en som är 10 år ..

Men som sagt, Vi kör vårat eget race och det fungerar alltid bäst..

Hanna-H
0

#51 Roligt att ni har olika åsikter om hur katterna ska se ut! Blir intressant att se! Skrattande