Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1018 ggr
Aje-T
0

Mauritz hos veterinären

Ja, det var bara för vaccination som vi var på Årstakliniken igår. Han fick åka i en "mjuk" väska för första gången och han klarade det galant!

Han är verkligen världens snällaste och pep bara lite på bussen. Sa inte ett knyst när han fick sprutan och kelade med vetten. Tyvärr upptäckte hon att hans tandkött är lite innflammerat längst bak så vi ska behandla det med Corsodyl. Har någon här inne erfarenhet av det medlet?

Spotless
0

Men Aje, du får inte skrämmas så! Gissa om jag hann måla upp åtskilliga scenarion framför mig innan jag läst klart tråden.

Har ingen erfarenhet av Corsodyl. Är det antibiotika? Mors gamla Morra brukar behöva behandlas en gång per år, hon får någon antibiotika och blir fin i tanköttet igen, men det kommer tillbaka efter en tid. Morra besväras aldrig av inflammationen själv men man ska ju ha koll på sådant.

Leffe
0

De är duktiga de små liven. Är med på det mesta vi hittar på med dem. Men min första katt (husatt) åkte till veterinär för vaccinering och efter det var jag tvungen att köpa en ny transportkorg för hon vägrade alltid att gå in i den första.

Har ingen aning om vad Corsodyl är , men misstänker att det är något med cortison - med tanle på namnet

Buffy-co
0

Corsodyl är ett klorhexidinpreparat för oralt bruk, dvs det är bakteriedödande.
Det hette tidigare Hibitane dental-om några minns det bättre..

Finns både som lösning och gel.på tub, det är receptfritt men ska användas enl. ordination, av vet. eller läkare(det är ett humanläkemedel)och i perioder..inte hela tiden då balansen blir rubbad då, pga den bakteriedödande effekten.

Hoppas Mauritz snart är helt bra igen!Glad

Aje-T
0

Tack för hjälpen! Nu har jag varit på Apoteket och jag köpte gelen eftersom veterinären sa att jag ska pensla på en gång om dagen i 8-9 dagar.

Blev så full i skratt när jag såg framför mig hur Mauritz skulle gurgla och skölja munnen med lösning. Nog för att han är väldigt läraktig och duktig…Skrattande

[Wiveka]
0

Jag har använt gelen till Anthea och hon springer fort så fort hon ser den………när vi lyckas få in lite gel så ser hon ut som hon har rabies - det löddrar enormt mycket.

Prova själva! Har varit tvungen att använda efter tandoperation, det smakar URK - starkt!!!!

Zsarorna
0

#4 Hahahaha nu fick vi också synen av en gurglande katt *fnissar*

Lullan1
0

Hihi, vad skönt att det gick bra hos vetten. Hoppas nu bara att Maurtiz är duktig pojke och gurglar enligt regelboken! Glad

AnneAlva
0

Jag kan se framför mig hur det skulle vara att försöka pensla mina katter längst in i munnen med något flera dagar i sträck. Viljornas kamp! De skulle springa så fort de så mig…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

LinusCRX
0

Aje.T - inte skriva sådana där rubriker…hmpf… jag blev ju alldeles skräckslagen när jag såg rubriken när jag höll på logga in… och så var inloggningen slö…

Vad duktig Mauritz är!!! Vem vet, så läraktig som han är så kanske han gurglar som bara den nu ;-) Hoppas de går över fort.