Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 738 ggr
svea1
0

Hur ska jag "banta" Svea?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svea har blivit tjockare och tjockare.. Hon väger idag 4,9-5kg.

Hon är steriliserad och 15 månader. Hon får idag ett foder som heter Precept och som enligt vet skulle passa henne så hon inte går upp i vikt. Men hon vräker i sig maten, kräks upp det och slafsar i sig det en gång till. Hon är väldigt matglad!

Problemet är också att Gösta som är 11 månader inte behöver gå ner i vikt, visst han är stor han med. Han väger 4,6 kg, men det är muskler och han är en STOR och högbent hankatt. Han har ingen övervikt.

Hur ska jag göra för att begränsa Sveas matintag men inte Göstas?

A-M.H
0

..det är svårt och man måste vara "stenhård" med maten..inga extra mumsbitar och ingen människomat..typ en liten ost skiva här och där ..det bara går inte att ge…

..har efter hårt arbete fått ner min ena kastratkille i vikt…alla katterna här äter Orijen….jag ger dem mat fördelat på 4 ggr om dagen….ingen mat står framme…alla får mat samtidigt och äter under "övervakning" så de inte norpar av varandras mat…

…räkna ut idealvikten på din katt…titta hur mycket den ska ha per dygn…det är oftast lite i överkant på från tillverkaren…sen har jag räknat av ca 20 procent  nu när de är kastrerade och vuxna….och det verkar fungera…

..jättesvårt att stå emot när de tigger. men de är inte hungriga utan sugna (mest) upplever att det är bättre att fördela på 4 ggr än ge bara morogn och kväll…..min vet. säger att katter vill äta lite och ofta…(mina vill ha mycket och ofta..*harkel*)

..jag har verkligen fått stålsätta mig mot "matsångerna" och efter ett tag så ger det sig…feta katter mår inte bra…och det är jättesvårt att banta ner när de väl lagt på sig..tro mig…Glad

Lycka till !!!!

..Ja just det glömde..jag har fyra burkar..alla har sin egen som är märkt med namn och markering hur mycket mat de ska ha per dygn..blir lättare att fördela det då….fyller upp burkarna varje kväll så är det bara att fördela nästkommande dag…agghh..vad petimeter jag verkar…Generad

KaCee
0

#0 Jag tycker att A-M.H har väldigt bra tips och råd för att få ner din tjej i vikt. Det krävs nog att man är väldigt hård. Katterna är ju inte så stor så att vi ger lite extra nu och då sätter sina spår.

#1 Jag tycker att du är klok och inte en petimeter! Det är inte roligt för katten att vara tjock och otymplig, och det är heller inte roligt för oss människor när våra katter får kortare liv för att de är för feta.

Jag förstår din petimeter-filosofi till 100% och jag skulle gjort detsamma för mina katter!

aggeelin
0

#1 det låter mycket vettigt och bra… hur får du dem att äta i varsin skål. Här har de varsin men äter i samma, alltid. LIka med vattnet, de dricker ur samma, samtidigt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

svea1
0

#1 Tack för dina tips. Det var mycket bra. Jag ska genast låta de få var sin matskål och kolla hur mycket var och en bör få.

De har aldrig fått smaka en endaste bit mat från vår människomat och de tigger aldrig av vår mat heller. Men däremot är det ett himla jamande vid matskålen om den är tom. Svea tar matskålens kant i munnen och släpar omkring den för att verkligen visa oss att hon är hungrig.

Det gäller väl att bli mycket hårdare med detta så kanske det ska funka.

Tack för era tips!

JohannaK
0

Ett snabbt litet tips från mig också, vi kör på samma princip som A-M-H fast vi ger dom maten på olika stället så att det inte blir det här "hets ätandet". Rossi har en förmåga att alltid stirra på Alice när hon äter för att liksom se hur mycket hon har kvar.

När han sitter i sitt egna hörn utan att han har ögonkontakt med henne går det mycket bättre och han äter verkligen upp sin mat.

Lofn
0

men hur mycket (ungefär) ska en vuxen rex väga? hur räknar man ut det? våran Lovis är också väldigt glad i mat och tigger ofta vid middagsbordet! Hon är inte överviktig nu men man vill ju inte att hon ska bli det heller ;)

Sashimis
0

Jag tycker att blötmat är oslagbart när det gäller att banta katter. Jag har använt mig av Mjaus burkmat och i alla fall på mina katter så funkar det nästan för bra. De får då äta så mycket de vill 3-4 gånger per dag. Nu har jag en katt som inte tål mjau så då får de äta i olika rum med olika sorters mat och det är inga större problem (om än lite pilligare än att låta dem ha fri tillgång förstås). Vill du hellre ge torrfoder så går det säkert också, men då får du begränsa mängden och prova dig fram till en lagom nivå.

#6 Hur mycket en vuxen rex ska väga är lite svårt att säga eftersom det varierar mellan olika individer. Mina två fertila honor väger 2,5-2,7kg och kastrathonan 3kg (hon vägde 2,6 som fertil och var i tunnaste laget då). Mina honor tillhör nog de lite mindre och hanar väger i regel betydligt mer.

MonicaLagerquist
0

Hur mycket som ska väga är ju väldigt olika jag har tre kastrater Stella väger 2.4 Todd 3.4 Crille 4.4 alla är lagom i hullet.

Stolt ägare till tre La permer

MyTwiggs
0

#0 Det var därför du sålde de små selarna? Hihihi! Skämt åsido!

Jag utfodrar alla mina katter med Barf och har inget viktproblem med dem. Däremot kräver ju det att man är hemma och matar 3-4 gånger om dagen om man inte kan ha torrisar framme utan att de tar slut och någon blir lite mullig.

Lycka till med bantningen på sötnosen!

Selarna passade sör övrigt jättebra!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com