Utställningsförberedelser
Vi ska ställa ut våra flickor i Kalmar nästa helg och skulle behöva lite goda råd. Bada eller inte och i så fall hur långt innan? Har bara varit på en utställning tidigare och då sprayade våra burgrannar (de hade drx) nåt i pälsen på vår kisse för att vågorna skulle komma fram bättre. Behöver man sånt spray? Och vilket spray var det??
Nån annan som ska till Kalmar förresten?

Det de sprayade kan vara flera olika varianter, typ aloe vera för antistat, silkesdroppar….
Man behöver inte det men ofta kan katterna bli lite "flygiga" i pälsen eller fälla ur lite. Då kan det vara bra att i alla fall fukta handen och stryka över pälsen. Sen kan pälsen bli lite glansigare också.
Jag badar aldrig senare än en vecka före så pälsen hinner "lägga sig" igen. Då får man ur lösa hår och smuts m,m.
Tyvärr skall jag inte till Kalmar men säkerligen finns någon här som skall dit.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Vi badade Winnie ca 2 veckor innan utställning, men det kändes som om pälsen och vågorna var som finast nästan en vecka efter utställningen. Det beror väl på pälsen har jag fått för mig. Vissa badar till och med dagen innan och det blir bra resultat.

Ett tips är att du tar hjälp av dina katters uppfödare. Jag blir i alla fall glad när mina kattungeköpare vänder sig till mig för att få råd och tips.
Såg att en av dem kommer från Gandakis,har själv en tös därifrån, IC S*Gandakis Galadriel.
Lycka till!

Jag badar två av mina ca en vecka innan utställningen och det andra får jag bada 3 veckor innan för att lockarna ska lägga sig, men det beror ju lite på vad man har för päls på katterna tycker jag.
Jag är faktiskt en av funktionärerna på utställningen i Kalmar, sök gärna upp mig (står i informationen).
Mina flickor har ganska olika päls. Äldsta honan har riktigt kort päls och jättefina vågor (tycker en helt opartisk matte..?), lilla kissen är bara 4 mån och har längre, mer "öppen" päls som ger större vågor och mer krusighet t ex i ljumskar så hon behöver nog lite spray tror jag.
Lillkissen är harlekin. Har vita (eller höggradigt vita) katter oftare mer "öppen" päls eller är det bara som jag inbillat mig?
#3 - Tittade in på din sida och såg Gandaki-kissen. Så söt, precis som alla dina andra katter och vilka fina ungar!
#¤ -Jag kommer säkert fram och säger hej. Ställer du ut några egna katter också?
Det är så indviduellt vad de behöver. Mina killar blir badade senast tre veckor innan för att lockarna ska hinna lägga sig fint. Sedan är det daglig borstning speciellt om de fäller och mycket klappande.
Utställningsdagen gör ett par svettiga händer susen
. Rexarna är ju så varma och är det en bär själv utställning så står man ju kanske och väntar lite på sin tur och blir svettig i händerna… då är det bara att stryka över kroppen lite så sitter lockarna som en smäck