Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 1351 ggr
Hanna-H
0

OT: Tråden om Lillan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som inte vet så är Lillan en hemlös, mammalös 3-4 veckor gammal kattunge som hittades övergiven på en stenmur och hamnade i vård hos MyTwiggs. Eftersom Twiggie varit sjuk enades vi om att jag skulle ta hand om Lillan tills vidare och sedan i söndags kväll bor hon hos oss (tur att min man är så blöthjärtad).

Lillan var inte i något vidare skick när hon hittades: frusen, undernärd, uttorkad. Hon ligger på en vikt på strax över 200 gram, vilket är ganska lite för en kattunge i den åldern. När hon kom hit i söndags led hon av svår diarré. Peppar peppar så verkar nu hennes mage vara på bättringsväg, tack vare skonkost, pc och carnikur. Så nu har hon i alla fall förutsättningar att gå upp i vikt, även om hon inte gjort någon större viktökning än.

I övrigt är hon pigg och sällskapssjuk, spinner och har börjat busa lite. Hon är inte på något sätt i "säkerhet" än men vi håller våra tummar och gör så gott vi kan.

Vad det gäller våra andra katter så får inte de ha någon kontakt med henne. Hon bor isolerad i vårt sovrum och jag har alltid överdragskläder när jag hanterar henne, samt tvättar och spritar händer och armar efteråt.

Fortsättning följer…

geiputaus
0

Åh va underbart med en Lillan-tråd…Slipper man fråga om och om igen hur det går med lilltjejen… men guuud va söt hon va!!! Hoppas hoppas att allt går bra <3

MyTwiggs
0

Vår lillskrutta! Här får vi helt enkelt uppdatera med jämna mellanrum. Barnen här blev vldigt ledsna när jag berättade att Lillan har åkt. Vi får se hur framtiden för henne kommer att se ut. Jag tycker att det känns underbart att vi hjälps åt med henne nu!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

Jag har ev ett hem på gång åt henne, om allt går bra dvs…

Anna77
0

åhh vad söt! Underbart att ni öppnade ert hem för sötnosen!

MyTwiggs
0

# 3 Fint! Vi får snacka om det sen på tele Skrattande

www.mytwiggs.com

flis
0

Vad skönt att det verkar ordna upp sig. På bilden verkar hon vara en liten tuffing. Jättesöt.

Lullan1
0

Underbar liten krabat! Håller alla tummar för att det går vägen Glad

Hanna-H
0

Här kommer kvällsuppdatering!

Lillan verkar faktiskt ha lagt på sig ett par gram idag, och då går det verkligen åt rätt håll. Magen håller sig fortfarande i skick och vi har avslutat carnikur-kuren (vilken hon för övrigt blev lite konstigt och "vinglig" av), förhoppningsvis blir det ännu bättre. Det märks att hon mår bättre för hon är mindre orolig och mer gosig.

Jag har sytt en väska idag om jag skulle behöva ta med henne någonstans (en bur är på tok för stor och omysig för henne). Den är tvådelad med ett skal och en innerdel. I skalet går att stoppa pappskivor så den blir styv och kan hålla en liten kattunge. Innerdelen är sydd i fleece. Båda går att tvätta, kanon!

MyTwiggs
0

# 8 Hanna! Du är väl bara för pysslig! Och en fantastisk kattmamma är du också! Jag saknar visserligen en liten kattunge att aktivt gosa med och pyssla om, men du är en ängel som tar hand om henne, och jag vet att du gosar och pysslar från mig också!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

#9 Jag förstår att ni saknar henne, har faktiskt lite skuldkänslor över det, känns som jag "snott" er katt, men nu när det äntligen börjar gå lite framåt känns det ändå mest rättvist mot henne att hon får vara kvar här ett tag.

MyTwiggs
0

# 10 Haha! Känn inte skuld för det, Hanna! Vi får ha delad vårdnad och vara mammor båda två tills det eventuellt blir dags för henne att hitta ett nytt hem. Det är ingen  fara.  Jag skulle aldrig ha låtit någon sno henne, och om någon ändå hade gjort det så hade jag förmodligen inte tackat den personen för hjälpen… men jag förstår alla som får kriminella tankar när de ser Lillan. Att hälsa på er nu är som att gå in utfattig i en olarmad guldsmedsbutik vars expidit gått på rast. *hihi*

Vi hörs imorrn, Hanna!

www.mytwiggs.com

Buffy-co
0

Vilken gullegris…#0 - hon ser ut att ha helt rätt attityd…skinn på näsan!!Kyss
Så…hoppas då också att hon har kraft att överleva!!

Håller tassar tummar o tår här hemma…Lycka till!

Anna77
0

Vad smart med väskan Hanna och bra att hon går på sig! Kanon!!

Hanna-H
0

Det går upp och ner för Lillan.

Avföringen är mycket bättre, stundtals normal. Men hon är slö emellanåt och går fortfarande inte upp i vikt. Med tanke på uttorkningen och svälten hon utsattes för finns ju alltid risken att njurarna tagit stryk.

Jag har lagt om hennes kost lite och tillsatt mer energi, samt ger henne oftare, hoppas att det bara är det hon behöver och att hennes mage klarar det!

Håll tummarna för Lillan allihopa! Det behöver hon.

MyTwiggs
0

Mamma 2 håller tummarna!

www.mytwiggs.com

AnneAlva
0

Här hålls alla tummar som finns, hoppas verkligen att ert hårda jobb ger henne möjligheten till ett nytt liv!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

smirik
0

Vi håller båda tummar och tassar att hon klara sig. Hoppas lilla plutten fighter sig igennom detta.

Lullan1
0

Hoppas att hon orkar… *kram*

Fritz
0

hoppas lillan klarar det… Kram

mumsikoff
0

Håller tummarna för söta lilltjejan! Underbart att ni har tagit er an lilla sötisen!

Hanna-H
0

Om man bortser från i morse har det varit en riktigt bra dag för lillan! Jag håller mina tummar sååååå hårt att det ska fortsätta så nu. Magen funkar även med lite babycat tillsatt, hon är ppgg, nyfiken och gosig, så gosig. Hon är så duktig och säger till när hon ska toas. Nu är jag en stolt extramamma. Instämmer du inte, Twiggie?

emiya
0

Har haft strömavbrott och inte sett den här tråden förrän nu. Jag rördes till tårar av ert engagemang! Så söt hon är, man får ju hjärtsnörp!

Håller alla tummar och ber böner att hon ska klara sig och få ett långt och bra liv!

Kramar till "mammorna" och den lilla!

Hanna-H
0

Godförmiddag! Lillan och jag har sovit till nu, det är ju ganska mycket spring även på natten.. Vi har lite problem att få rätt temperatur i hennes bo så det bär snart iväg till granngården för att köpa en värmelampa. Hon har prövat att äta några bitar babycat men fattade inte riktigt hur man ska tugga än, så jag har lagt några bitar i blöt så får vi se om hon kan äta dem istället.

MyTwiggs
0

# 23 Vad ni är gosiga! Jag skulle inte bli förvånad som du spinner nästa gång vi ses, Hanna!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

Nu har jag köpt värmelampa och ska bara justera höjden för rätt temperatur, det kommer bli toppen för Lillan!

#24 Tja, spinner är väl annars det enda jag inte jag, jag jamar ju och kurrar och pratar med katter - även katter jag möter ute. Generad

smirik
0

vad skönt att det går framåt med Lillan - vi hoppas det förtsätter så Glad

Trollhassel
0

#25 Klart man spinner! det går av bara farten. Allanballan och jag brukar spinna i kapp när vi är på goshumör :P

Lillan är så underbart söt! Hoppas att hon gillar värmelampan…eller det är jag nästan säker på att hon kommer att göra :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MyTwiggs
0

#25 Finnemang!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

Lillan är pigg som en mört och far fram som ett litet yrväder! Värmelampan fungerar super. Dock har hon inte gått upp något i vikt ännu, men så länge hon inte går ner är det ju ingen direkt kris. Jag förstår inte riktigt varför, för hon får rikligt med näring och hon får behålla maten i ca 10 timmar, fast avföringen är iofs lite lös. Vi fortsätter försöka!

Leffe
0

Kan det vara någon sort av mask

MyTwiggs
0

# 29 Det är synd att hon är lite svag för avmaskning ännu. Det är aldrig fel att rådfråga vet. Jag ringer dig under förmiddagen!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

Var tvungen att gå upp och kolla vikten nu igen, kollade inatt senast, och nu har hon faktiskt gått upp ett par gram. Skrattande Magen har dessutom lugnat sig ännu mer! Tror den där värmelampan gjorde susen.

Spotless
0

Håller alla tummar jag har här hemma i Solna för att lillfröken ska klara sig! Kämpa på. Värmelampan gör nog sitt till, nu behöver hon inte göra av med då mycket energi bara för att hålla värmen.

Tror du att hennes mage skulle klara hills a/d? Det är ju ett mycket energirikt foder.

Anna77
0

Håller tummarna att hon går upp mer i vikt och mår jättebra! Kram på dig för din bra insats!!

Lullan1
0

Hur mår Lillan nu?

Hanna-H
0

Det går fortfarande lite upp och ner, ena stunden är hon jättepigg och nästa slö. Iofs kan ju kattungar vara så i vanliga fall, full fart eller stopp, men det beror säkert lite på att hon inte har så stor "buffert" i kroppen var sig vad det gäller energi eller vätska.

Hon har fått en av plastsprutorna vi matar med att ha och ligga och tugga på i sitt bo, hon gillar verkligen att greja med dom.

Jag återkommer ikväll med viktrapport. Så länge Lillan vill kämpa så kämpar vi på för henne. Glad

Leffe
0

Hur det än går så är hon ju trygg och lycklig nu - och inte övergiven

MyTwiggs
0

# 36 Lillan…. *suck* jag tänker på henne hela tiden…

# 37 Så sant så!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

Suck, ingen direkt viktökning idag heller. Svårt att säga, det kanske går åt rätt håll på sikt, men över ett dygn är det i princip omöjligt att avgöra.

Kan ju vara så att bakteriefloran i hennes mage är väldigt störd och att hon därför har svårt att byta ner och tillgodogöra sig näring. Kanske ska skicka maken till apoteket imorgon och köpa Diarsanyl. Samtidigt känns det vanskligt att laborera för mycket med magen. Och veterinären verkar inte ha mycket att komma med, annat än uppvätskning, vilket jag inte tror behövs.

SandraK
0

Kanske dofilus eller liknande fil med bra bakterier kan vara bra för magen?

Hanna-H
0

Fick tips av Jazz-Anna om Zoolac, så det blir nog att köpa det imorgon!

smirik
0

#41 zoolac är super bra, speciellt på helt små kattungar. Vår förra kull fick en släng lös mage när dem var runt 2½ vecka (för mamma gick i löp) och zoolac löste problemet åt oss på ungefär ett dygn.

Hanna-H
0

#42 Låter lovande!

MyTwiggs
0

Det är ju inte någon hemlighet att vanvårdade kattmammor med ungar lätt blir heltidsprojekt. Mamman till denhär kattungen har nog inte mått nå vidare. Idag ska jag nog slänga mig på telen och leta lite efter henne. Jag tänker att hon nog måste finnas någon stans, och med en så illa avmagrad och sjuk kattunge som ändå är i liver vid 3 veckors ålder så finns hon… men mår dåligt.

Hittar jag henne så ska jag strida lite!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0

Igår kväll visade det ett par gram plus på vågen, men visste inte om det bara var en tillfällig ändring. Nu på morgonen visade den ytterligare ett par gram plus, så det verkar vara en positiv trend på gång! Skrattande

smirik
0

Juhuuuuuuuuu Go Lillan …det är en liten paket på väg till lillan hoppas den kan hjälpe henne när hon börjar att kunde äta riktig mat Skrattande

Hanna-H
0

#46 Nej, vad gulligt av dig! Skrattande

Hanna-H
0

#44 Ja, jag har tänkt på det, den mamman har inte kunnat ta hand om kattungen hur som, undrar hur det är med henne? Har t o m funderat på om det är hon som "dumpat" kattungen för att den kanske varit den svagaste i kullen, men en stenmur är iofs ett väldigt underligt ställe att göra det på i så fall.. spekulationer, spekulationer..

Lillan hälsar så mycket till dig i alla fall och skickar lite spinn, men jag tror hon har bräkt så mycket att hon inte har så mycket röst kvar, eller också har hon bara lugnat ner sig. Hon går även på en lite provisorisk kattlåda vi gjort - en stor bricka med tidning och liiiite pellets på. Duktig flicka!

MyTwiggs
0

# 48 Den tanken har slagit mig också. Man borde kanske rikta sitt vansinne mot personen som eventuellt äger mamma katt… om någon gör det. Jag kikade med lampa ner i Lillans öron och såg ingen skabb i alla fall när hon var här (visserligen tittade jag i kors av förgiftningen.. hihi)

Åååå… lilla Lillan! Jag kommer snart och hälsar på henne!

www.mytwiggs.com

Lullan1
0

Vad roligt att det går framåt för lillskruttan Glad

emiya
0

Hoppas verkligen att det fortsätter gå bra och att hon ökar i vikt!

MyTwiggs
0

Ja, vi är så glada för att det går framåt. Om två veckor flyttar Lillan tillbaka till Bistorp. Eventuellt kommer hon att få leva som gårdskatt här, men det får jag ta mig en funderare på.

Ni kommer naturligtvis att få följa henne under tiden!

www.mytwiggs.com

Hanna-H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste tyvärr meddela att Lillan försämrades akut under natten och somnade in nu under morgonen.

Nu lider hon i alla fall inte.

AbigailGabble
0

Nämen, då! Gråter Så väldigt tråkigt för er. Jag beklagar verkligen. Skönt ändå för Lillan att hon blev så väl omhändertagen sin korta stund på jorden. All heder åt alla ni som tog er an henne.

smirik
0

Åh vad ledsen jag blir…..Gråter

Stackers Lillan - men som du skriver Hanna, nu lidar hon i alla fall inte mer. Stort kram till Du och Twiggy som kämpade för henne.

MyTwiggs
0

Lillskruttan! Vi kommer att tänka på henne!

Vi får se henne som en symbol för tapperheten hos de katter som har det svårt. Jag och Myra har tidigare drivit ett litet omplaceringshem i all enkelhet med pengar från ett arv, och Lillan kanske var det svåraste av alla fall, trots att hon verkade så pigg!

All heter åt Hanna som ställt upp så för Lillskruttan Lillan! Jag ångrar inte en dag att jag tog emot Lillan den där dagen. Alla borde få en chans!

www.mytwiggs.com

Lullan1
0

Gråter Nä… åh, så ledsamt… sov gott Lillan :rose:

Trollhassel
0

Fruktansvänt tråkigt. Och Hanna, som du har kämpat! Du har varit en riktig hjältinna, och vi vet ju alla att du gjort allt som stått i din makt. Som Twiggie skriver, All heder år dig, Hanna!

Vi ska tända ett ljus för Lillan.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Aje-T
0

O så tråkigt. Men, vilken tur hon hade som fick uppleva riktig kärlek och lycka den allra sista tiden. Skickar massor av kramar till er som tog hand om henne så fint..

geiputaus
0

Vila i frid Lillan <3

AnneAlva
0

Usch, ibland är livet orättvist. Gråter Heder åt Hanna & Jimmy och Twiggy & Myra för att de tagit sig an Lillan och gav henne en varm och trygg sista tid på jorden.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Spotless
0

Nej! Lilla gumman och ni som verkligen försökte.

MyTwiggs
0

Tack för all omtanke! Barnen har gråtit här idag och vi ska tända ett ljus för Lillan!

www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
0

Beklagar sorgen.

Stolt ägare till tre La permer

[Wiveka]
0

Sov gott Lillan! Stor eloge till er som försökte hjälpa henne!!!

Elica
0

Beklagar. Men i varje fall fick ni (och vi alla här på forumet) ändå träffa henne. Och hon har det bra nu.

Anna77
0

ÅHH Lillan… vad sorgligt. En eloge till alla som engagerat sig i henne och gav henne en fin sista tid. Tänker på er och tänder ett ljus för Lillan!

Hanna-H
0

Jag skulle tro att Lillan (där hon är nu) är mäkta förvånad över att så många människor bryr sig om henne, med tanke på hur hennes liv startade. Tänk om vi kunde dela med oss lite av vår empati för djur till de som behandlar dem illa… Människor är ibland väldigt dåliga på att vara mänskliga. Som William Shakespeare uttryckte det: Jag hade trott att några av naturens gesäller framställt människorna och inte gjort dem skickligt, ty de imiterade mänsklighet så uselt.

Anna77
0

Skickar en KRAM till Hanna_h. !

MyTwiggs
0

# 68 Så sant så, Hanna!

www.mytwiggs.com

emiya
0

Lilla pyret! Så tråkigt att hon inte orkade! Men massor av rosor till er som gjorde hennes sista dagar så fina med er omtanke och kärlek!