OT: Snigelbilder!
Nu har jag fixat snigelbilder i mitt galleri för er som var nyfikna!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Oiiii! Jisses vad de var stora… *ryser*

Jag blir så imponerad! Jättefina är de och det fanns ju en riktig bjässe där också, måste äta er ur huset.
Hur stora kan de bli och hur gamla blir de?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#3 2 Jodu, sniglar kan bli riktigt stora. 1,5 kilo snigel, vad sägs om det? Vissa arter kan bli ganska gamla också, kanske 15-17 år. Söt bild,Majsan! Freeeedom!
Med Vänliga hälsningar

OJ…
Herregud.. Jag hade ingen aning om att det fanns så stora sniglar!!
Varifrån kommer dom?Jag förstår att de bara finns som "husdjur" i Sverige..Hm om de kom ut i naturen-skulle de göra skada då som "mördarsniglarna"?Eller skulle de inte överleva?
Själv gillar jag vanliga vinbärssnäckor som finns vilt här..gillar inte när de blivit mosade av bilar eller fötter osv- jag brukar alltid lyfta dom åtsidan när de är på olämliga platser..
Men att man odlade sniglar -till annat än att äta*blä att äta snigel..
*det var en nyhet!
De var riktigt vackra dina sniglar..
Däremot har jag mycket svårt för "nakensniglar" utan snäcka-de är äckliga tycker jag av någon anledning…
#5 Hihi, jag håller helt med dig om "nakensniglar" (har vi myntat ett nytt uttryck nu?) 

#5 Achatina acharina (Afrikan Ghana Tigersnail) kommer från afrika och kan inte överleva i sveriges klimat vilket är tur :P jag skulle inte vilja springa på en av tungviktarna i mitt trädgårdsland!
Winbergssnäckorna är vackra! De kommer ursprungligen från frankrike men planterades in av munkar för att de fick ätas under fastan. Äckligt! jag skulle nog inte kunna äta sniglar :P Speciellt inte de utan skal..hehe de som igentligen är sniglar. De med skal heter ju snäckor *slarvig*
Tack för komplimangen! De är superläckra, vissa arter!
Med Vänliga hälsningar
Oh my, snack om snigelspår det måste bli efter den där!
Jätteroligt att du ska börja igen, får vi se något nytt intressant när vi kommer på besök hos er framöver. När kommer ni hiiiit föresten? Jag ser fram emot lite nya tokiga idéer och knasiga upptåg från systrarna Dessjack!

#8 Javisst, då ska Hanna få en snigel på ögat! Vi kommer så snart vi får en ledig stund! Vi är ju så nyfikna på era små charmtroll också!
Ja, nu är två baddare (A. achatina) beställda från Ryssland, så nu får ni snart se monstersnäckorna och katter på samma bild!!
Med Vänliga hälsningar

Men men hur gå rmed med kisseakttarna då? Särskillt innan utställning..kladd kladd..klet klet.. hihi…fast det var ju dumt av mig för ni lär ju verkligen låta dem leka med varandra *ironi

#10 hårgelé! Nä, de får nog hållas isär, katterna och krypisarna. Kladdet från dessa stora snäckor försvinner faktiskt när de torkar. Snäckor har ett annat slags slem än sniglar(de utan skal). Sniglarnas slem funkar både som försvar och motverkar uttorkning. Snäckorna har ju sitt skyddande skal så de behöver inte oroa sig :)
Med Vänliga hälsningar
Jisses vad stor!!!!
Hade inte en aning om att det fanns så stora sniglar…

Hur länge ungefär lever en sån där stor snäcka??
Eller snäckor överhuvudtaget..
(Har lärt mig nu…skillanden på snigel och snäcka
)

#13 En afrikansk jättetigersnäcka lever i ungefär 15-17 år om man ger dem de bästa förutsättningarna, men snäckor i fångenskap brukar inte bli mycket äldre än 10-12 år max. Andra arter har jag ingen aning om men jag skulle tro att en winbergssnäcka kan runt 5-6 år medans en snigel säkert inte blir mycket mer än kanske ett par år. Det går att åldersbestämma på ett ungefär denom att kika på skalet (det är lite svårt om man inte vet vad man ska leta efter :P )
Med Vänliga hälsningar

Jag vill också ha en sådan stor snigel.. Säljer ni små slembarn? Och hur sköter man dem. Terrarie och värme mm..

#15 Javisst, jag kommer att sälja bebisar, men du kan ju fååå ett par Mari! Jättelätt att sköta och billiga i drift! Suveräna husdjur på alla vis och 100% allergivänliga. Beroende på om snäckorna jag får redan är dvalade (vilket man brukar göra med djur som ska exporteras) som kommer de att kunna bli ungar ganska snart efter att de kommit hem!
På bilden har vi sötstruten "Tiddy" (Achatina reticulata) som yttepytte. Söt eller hur!?
Med Vänliga hälsningar

Ja, det kommer att bli så mysigt att se dem växa. Sniglar har man saknat. Snigel (som måste uttalas så som björne uttalar namnet på snigel i björnes magasin) och Skalman flyttar till Mari i midsommar, men de andra två blir väl kvar här tills de flyttar med sin matte och hennes Katter till Katrineholm i höst. Då blir vi kvar här i högsjö Jag, Elvis, Fritz och så Nappis förstås.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Trollhassel Vad söta de är! Men vart kommer de ifrån? Finns det någon uppfödare här i Sverige?

Jag har idag köpt ett terrarium till de små.. Jättesnyggt med inbyggt lysrör och kattsäkert lock.. Ska bli kul att få hem de små men det är idag svårt att tro att de ska bli såååå stora..Vad säger man,pussa på skalet från mig..
#21 Men majsan, du skojar alltså inte?!?! Ska du bli snigelägare? 
# 21 Jag pussar dem från dig. Skalman ligger och sussar nu, men snigel äter rivna morötter. Han vill bli stor och stark!
www.mytwiggs.com

21# jag gillar stora kryp. Hade en tarantella i nio år som var så söt. Kallade honom som var en henne för Sven jesus olof den första.. Trodde det var en han först men de blir inte så gamla. Så det måste varit en hona..
Jag pussar dem från dig. Skalman ligger och sussar nu, men snigel äter rivna morötter. Han vill bli stor och stark!
Men gud så sött! Jag sitter här och småler lite fånigt…

#20. Ja, de är från norrbotten! Uppfödaren heter Burtte. Jag var själv uppfödare av 14 olika arter men la av för tre år sedan. Nu är jag på G igen!
Med Vänliga hälsningar

#17 Haha…"Niklas till kassa tre"….
Undrar bara…blir dessa lika stora som Tigersnäckan-Achatina achatina, du (el.någon..)har på armen i ditt fotoalbum??
I så fall- hur lång tid tar det för en liten en att bli så där bautastor??

Tigersnäckorna är de största. A.fulica blir skapliga också och definitigt mycket större än vanliga snäckor! Det tar ca två år för dem att växa klart, mycket beroende på vilken art och vilken miljö de lever i. De större snäckarterna växer långsamt.
Den underart jag har skaffat A. fulica rodatzi blir inte så stora alls men de är otroligt vackra i färgerna istället. Snart beställer jag monstensnäckor också!
Med Vänliga hälsningar
#28 Måste bara få berätta att jag drömde att jag var hos er och hälsade på och fick träffa Snigel och Skalman, men att jag led av snäckfobi, snäckor var det var det värska jag visste! Så jag vågade inte gå någonstans hemma hos er i rädsla för att träffa på en snäcka, jag var helt hysterisk. Lustigt, för jag gillar ju de flesta djur. Sen var det även så praktiskt att snäckorna hade ett handtag à la resväska på skalet, som man kunde lyfta dem i om man behövde! 
# 29
Hanna! Och DU ska beskylla MIG för att ha tullat på arsenikvattnar! Hahaha!
www.mytwiggs.com

#29 Aj då, snäckfobi måste botas! Nästa gång du kommer på besök ska jag härda din dålda snäckfobi Moahaha! nej, men ni måste ju få träffa mina små krypisar! Lovar att de inte är så farliga. Kanske skulle limma dit handtag på skalen när de blivit stora. Det skulle ju vara praktiskt, fast jag tror att de skulle vara föga imponerade så jag låter nog bli.
Idag ska jag putsa skalet "the first time" på den största (Niklas till kassa 3) han kommer att bli så tjusig! Bild kommer!
Med Vänliga hälsningar

Tänkte på dig i dag när det vimlade av vinbärssnäckor på tomten…fick även rensa uppfarten från flera små snäckbebisar innan jag körde iväg med bilen..
OK ..jag har alltid gjort så- hatar när de blir mosade…men-du har gett snäckorna ett nytt "ansikte"
….
Haha..jag hade verkligen ingen aning om att man hade de som husdjur innan…Men jag har alltid tyckt att vinbärssnäckorna är söta..
(gillar däremot INTE de småsnäckor som kan komma i fisk-akvarier..där ska de inte vara tycker jag…har inget akvarium just nu tyvärr)
# 34 åller med dig om säckorna i akvarierna. Jag och en kompis upprättade en särskilt snäckakvarie i vilket vi kunde slänga ner alla snäckor från resterande 25 akvarier… Det funkade INTE.. Det blev många snäckor.
www.mytwiggs.com

#34. Vad stolt jag blir! Winbergssnäckor är fantastiska! vackra snäckor, men de kan bli väldigt många!
#35 Jadu, systerysten :) Det var väl ingen toppensatsning precis. Fast det finns väldigt snygga akvariesnäckor som inte blir för många. Skulle ha satsat på äppelsnackor istället :)
Med Vänliga hälsningar