Stamnamn!
Jajamensan, efter fyra års velande har jag äntligen skickat iväg en elektronisk stamnamnsansökan till CFA, betald med kreditkort! Beskedet ska inte dröja mer än en vecka och om jag får positivt besked ifrån dem blir det utställningssekreteraren i min klubb som får vidarebefordra ett snigelbrev till SVERAK med en svindyr stamnamnsansökan till FIFé, så att jag förhoppningsvis får besked inom två månader… Ja, kan inte låta bli att ironisera lite över denna koloss på lerfötter i fråga om service… 
Hursomhelst är jag nyfiken på hur ni stamnamnsinnehavare tänkte inför er ansökan och vilka alternativ ni hade - samt om ni är nöjda med ert stamnamn så här i efterhand!

Spännande med ditt stamnamn.Hoppas att du får det du ville ha.Jag fick det jag ville ha och är nöjd med det.
Stolt ägare till tre La permer
Jag är ganska nöjd med mitt stamnamn S*MyTwigg´s. Det är lite märkligt men det är en sammanslagning av mitt och min systers förnamn Myra och Twiggie… Nu blev det lite småtokigt då systern hoppade av katteriet, men det gör ju inget. Jag och syrran kommer alltid att samarbeta med ketterna, ställa ut tillsammans och dela på allt kul med katterna.
Vi hade några andra förslag också, men S*MyTwigg´s var förstahandsvalet.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Spännande! Hoppas att du får det du vill ha. Nyfiken fråga från okunnig; Varför väljer man att registrera sitt katteri i både CFA och SVERAK?
Min stamnamnsansökan sitter på kylskåpet, mina adressuppgifter är ifyllda, men fälten för önskade stamnamn gapar fortfarande tomma. 
Vi fick vårt förstahandsval, men hade jag ansökt idag hade jag nog lite ironiskt valt namnet S*FulSnygg 
#4 Haha kul! Hade varit häftigt tycker jag.
#3 Ja du, för mig är det nog mest så att jag är 100% säker på att jag vill regga i CFA, så SVERAK lär det bli tills vidare eftersom jag ställer ut där samt att det är jobbigt om man säljer kattungar till folk som vill ställa ut eftersom de måste transferera katterna då. Om jag någonsin får krångel med dem kommer jag nog att dumpa SVERAK trots allt och skaffa sånt där open doors-utställningsgrejs. :) Men CFA är så himla smidigt. Det är ett register liksom, de lägger sig inte i resten.
Hoppas det går fort för dig!!
Vi fick vårt sjunde val…….men är supernöjd idag.
Vårt stamnamn är vårt efternamn på latin
Bro=Ponte, berg=monte.
Så roligt - Hoppas så att du får ditt förstahandsval !!
SVERAK var jättesnabba när jag fick mitt stamnamn.. Olyckligtvis halkade det dit en liten liten apostrof .. S*Silkwave's och jag VET att det är fel
men så kan det gå… när man inte tänker efter före..
Hrmm undra om det dyker upp flera CFA namn … 
Jippi, nu har jag fått mitt förstahandsval godkänt av CFA! Så i framtiden kommer det förhoppningsvis födas kattungar hemma hos mig under stamnamnet Caturday
För er som inte hänger med är det alltså en ordlek på Saturday (lördag) och kommer ifrån LOLcats-fenomenet där uttrycket "Every day should be Caturday" förekommer. Riktigt festliga kissar med andra ord! 
Grattis Clee! Jätteschysst namn!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Grattis!!

Grattis!! Vilket bra namn!
Så roligt ! Grattis! 
Tack alla snälla! Ja, jag blev jätteglad att det inte var taget, det verkar ändå vara ett rätt använt uttryck. :)

Grattis, grattis! Hoppas du får det i Fife också!
Kul namn, grattis!!
#14 Ja, är inte helt hundra på att jag ska söka än men det verkar ledigt i alla fall. Skulle ju vara väldigt nesligt om någon hann sno det. ;) Kan inte du berätta om ert stamnamn förresten? :)

Grattis till ett väldigt bra stamnamn.. Ja, historien om mitt stamnamn vet du ju redan..

#16 Hmm, tror jag redan skrev om det i nån annan tråd, men berättar gladeligen igen :D
Mumsik är ett ord min mamma använde då jag var liten för att säga något i stil med "busunge" eller "älskling" till mig. När vi sökte stamnamn så funderade vi länge och kom fram till att vi vill ha ett namn som inte är bundet till något speciellt land eller ras och som är originellt och personligt. Vi tänkte först på bara Mumsik, men det kändes för kort, så tillslut kläckte nån av oss den "brilljanta" idén att ta Mumsikoff - som i Smirnoff, som vårt stamnamn. Först skrattade vi bort det, för det var lite fånigt, men efter ett tag kom vi fram till att det faktiskt var perfekt! Speciellt då vi också kommer från Ryssland och många ryska efternamn slutar på -off ;)
Sen kan jag tillägga att efter ett tag kom vi fram till att många i Sverige associerade det hela med uttrycket "mums!", vilket inte heller var så dåligt :)

Grattis till stamnamnet - gillar det starkt
Vårt stamnamn kom vi på eftersom vi ville ha ett namn som syftar på Rexens päls. Många bra stamnamn med orden "vågor eller waves var redan tagen så vi sökte på språk som inte är så mycket använd i Skandinavien/Europa och hittade det japanska uttrycket för "Bomull/Fluffy" och la till "mjuk som" Det blev till Wasa-Gathi Som betyder något i still med mjuk som bomull
Grattis till stamnamnet.
Mitt stamnamn Vågens hänger ihop med Cornishens vågiga päls och att jag är född i vågens tecken

Återigen - jättegrattis till ett snyggt och coolt stamnamn! 
Vet inte om jag berättat historian om mitt första stamnamn? Jag sökte stamnamn -99. "På den tiden" tog det ett bra tag innan man fick besked. Det gällde verkligen att ha framförhållning när man skulle beställa stamtavlor, om man ville leverera kattungar med dem! Samt att man ju också fick lämna ifrån sig kattungar vid 10 veckors ålder! Haha, knasiga tider, det låter nästan som att jag är lastgammal! ;)
Jag fick hur som helst mitt tredje eller fjärdehandsval som var S*Aureus. Jag hade ju tänkt föda upp ocicats och jag älskar verkligen mönster och varma färger på katter. Så just då var jag alltså rätt glad över stamnamnet, eftersom den latinska innebörden var just guld och gyllene.
Ett kort tag efter det berättade en hygglig barndomsvän (som är matte till Evisen & Ixe-fixe, om någon skulle råka känna till dem) att mördarbakterien på latin heter Staphylococcus Aureus och förkortas S. Aureus. Hon tyckte förstås att det var hysteriskt tokroligt 
Jag skrev ett långt snyftarbrev till SVERAK och bad om att få byta stamnamn. Man måste ha extremt bra skäl för att få byta. Skönt nog så instämde de i att det nog inte var så passande att "föda upp mördarbakterier" 
Jag hann registrera två st kullar under S*Aureus. När jag skulle söka nytt stamnamn så hade jag tänkt till och skrivit olika varianter på min älskade ocicat Bimsies namn. Bimsie är mamma till min första kull och hon tar det på djupaste allvar det här med att uppfostra alla bebisar som föds hemma hos oss ;) SOM jag är lycklig över att jag faktiskt lyckades få S*Bimsie's i slutändan 
Jättekul att höra er berätta om hur ni tänkte med era stamnamn!
#21 Ahaa! Har varit jättenyfiken på det där men aldrig kommit på att fråga dig. Vilken tur att du fick byta - även om Aureus är jättefint och de allra flesta förstås inte har någon koll på att det skulle kunna tolkas som en mördarbakterie.
Bimsie's är dock så mycket "du" och verkligen unikt.
Bifogar förresten en rolig lolcat-bild jag hittade apropå Caturday! 

Grattis till stamnamnet!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Kul att höra allas historier, och grattis till stamnamnet!
#7 Ditt genetiv -s är inte fel. Silkwave´s är ett engelskt ord och ska ha engelskt genetiv -s däremot ska inte svenska ord ha engelskt genetiv -s med apostrof utan bara enkelt -s. Tex Wavs´s, engelskt genetiv -s och Vågors svenskt genetiv -s. 

…men om man ska ha genetiv-s så tycker jag att man ska använda apostrof och inte använda accent som apostrof 
GRATTIS till stamnamnet!! 

#25 Aha kan man använda båda? Vad är det för skillnad? Är det lutningen?*nyfiken i en strut*
´`

#26 Nej, apostrof är tecknet som man får när man trycker * utan shift :-) Det är DET som är apostrof. Accenter använder man i t ex franskan och vissa efternamn har det som t ex Lundén. De ska vara ÖVER bokstäverna, man trycker på en accent först och sedan bokstaven. De olika lutningarna visar på olika betoningar har jag för mig (accent betyder ju betoning)
Accent och apostrof har helt och hållet olika språkliga funktioner.

#27 Aha, där ser man. ' =apostrof `´=accenter, roligt, man ska lära sig nått nytt varje dag och det var min lärdom för dagen.
Grattis till ett bra stamnamn!
Kul att läsa er andras berättelser om hur ni fick era och tack AnnaS för språklektionen 

#27 OT blir detta men…när används egentligen accenten ` ???Alltså med lutning år vänster…
kan inte komma på det..
Kul annars att höra historierna bakom era stamnamn!!
#30 Fortsatt OT: I namnet Hélène t.ex :-) Jag älskar mitt stamnamn, men i efterhand hade jag definitvt valt Silkwaves dvs Silkesvågor istället för Silkwave´s (Silkesvågens) .
Jag vet att det är skillnad på apostrof och accent, men tycker det är lättare att använda apostrofen som jag får utan att använda skifttangenten Silkwave's - så nu har jag avslöjat min lathet med..
Att ha apostrof eller accent gör också att det blir bökigt med e-mail adresser osv..
OT, OT!
#30: I franskan används grav accent över e:n som uttalas som "ä", t ex crème fraiche. Akut accent används för att betona ett e, som i idé. Vi svenskar har lite svårt för att få till de där accenterna på rätt ställe, ett typiskt exempel är getost, som stavas chèvre, uttalas "chävr", men som ofta stavas chevré (fel accent på fel plats.)
Nu är språklektionen över för idag! Förlåt att tråden kidnappades! 
Grattis till ett klurigt och trevligt stamnamn!
OT: Jag nappade direkt på språklektionen, och passar på att skriva om en *hjärtefråga* när det gäller språkvård. Jag har skrivit det förut, men det behövs ständiga påminnelser. Det är ordet döpa som slarvigt används både när man namnger katter och växter och människor. Dop har inget som helst med namn att göra! Det är en ceremoni som används när man tar upp någon i en gemenskap(främst i kristen gemenskap)Så: Nu har jag sagt det igen, puh.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fortsätter språkbrukskursen…
Anki, du hade behövt apostrof för plural-formen av ditt stamnamn också, annars hade det blivit obestämd form och inte genitiv-formen som vi är ute efter. Det hade blivit S*Silkwaves'.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

OT,OT- svar..
Tack snälla för förklaringen…jag är ju egentligen lite av en språkpedant när det gäller svenskan…(även om jag "skojskriver" också…)
Nu förstår jag varför jag inte hade koll på detta..Jag kan knappt ett ord franska - läste tyska då det begav sig..(som jag glömt det mesta av..
)
Hmm…akut och grav accent-minns inte att jag hört det ens
!
Men..grav accent finns väl inte i svenskan eller i svenska namn?
#31 Hélène - det är väl fransk stavning… jag har inte sett det förut
.
Intressant det där med getosten
-bra förklarat!!
Jättekul att få koll !
Kul detta med språk-vi får väl göra en särskild tråd om det på övrigt..haha
#34 Haha, nu går jag själv OT; men Anki är ju just ute efter obestämd pluralform. :) Hela genitivgrejen droppad alltså. I CFA är det för övrigt inte tillåtet med stamnamn i genitiv.

Grattis till ett supercoolt stamnamn! Hoppas ingen hinner sno det så du får det i FIFE också.
Och så ska jag ge er språkpedanter något mer att diskutera! :p
Mitt stamnamn är ju S*Curls 'n Claws. När jag började fundera på stamnamn så var just det som först poppade upp. Nu dröjde det ju 2 år innan jag slutligen ansökte om stamnamn och då började jag fundera över om jag verkligen skulle ha just det, så jag hade hjälp av två kompisar och vi satt och spånade på en massa. Tror jag till slut hade en 30 olika förslag där jag sen valde ut de som kändes någonlunda rätt, många var en lek med ordet rex. Valde länge och väl och ett av de jag funderade mycket på var S*Sweet 'n Chili eftersom ju min första hona går under namnet Chili i dagligt tal och min andra hona heter Sweet Chili i stamtavlan så tyckte jag det var passande. När jag sen började kolla så insåg jag ju att S*Sweet Chili's (tror dom stavar så) redan fanns, det är ju en koratuppfödare.
Under hela processen så kom jag gång på gång åter till S*Curls 'n Claws och jag velade länge och väl, till slut ringde jag SVERAK med andan i halsen när jag hade skickat in. Snälla lägg Curls 'n Claws som förstaval !!! Tur hade jag att de i Sverige just hade gått igenom min ansökan och faxat till FIFE så de fixade snabbt ändring av turordning och Voila! :p
#36 Yepp Clee - tack för att du förstår mina förvirrade inlägg
Fick jag vrida tiden tillbaka skulle jag valt obestämd form pluralis: S*Silkwaves = Silkesvågor. Då hade allt varit lugnt och e-mail adressen lätt och jag hade sluppit hela accent/apostrof diskussionen + att jag kunde ha haft samma stamnamn i både FiFe och CFA….