OT roliga fåglar

Vi hade för övrigt dramatik här för några dagar sen. Det kryllar just nu av trastungar här som håller på lära sig flyga och skuttar runt på marken. En av dem gjorde det stora misstaget att hoppa in i katternas inhägnad, till Shmiis stora glädje. Som tur är har hon mest övat på diverse leksaker tidigare så vi hann rädda den stackars ungen innan hon hann gå alltför hårt åt den. Jag tror dock inte att det var världens smartaste trast för när vi lyfte ut den ur kattinhägnaden så hoppar den raka vägen in i hundarnas rastgård istället… Det är tur att hundarna lyssnar bra på STANNAAA!!! 
Trastungen klarade sig i alla fall undan katt- och hundmötena med några tappade fjädrar så jag hoppas den mår bra nu.
HAha! Vilken underbar bild. Jag älskar trastungar, de har så härligt mopsig uppsyn. Och att de inte är världens smartaste fåglar har jag sett bevis på många gånger… med döden som följd. :(

Haha…liten vilsen fågelunge - ursött!!
Hoppas den inte gör flera livsfarliga visiter..
..
(Begravde själv en död vuxen björktrast häromdagen….vet inte hur den dött- den låg stendöd med benen upp när jag kom hem med hunden…kanske flugit in i ett fönster, men jag har aldrig varit med om att en så stor fågel gör det och dör..
-däremot småfåglar..Nu hade vi ju också satt upp speciella klisterfåglar på fönstren just för att undvika dessa sorgliga olyckor..så jag tror det var något annat..Konstigt bara att den låg helt öppet!
Ville inte att min hund skulle "rota" i den så jag grävde ner den noggrant..)- det blev en låång parentes!
Vad sööt bild det blev!!
Måste säga att det är en bra bild och stenen de står på ser ut som ett troll med två ögon i ansiktet.
#3 När det gällde fåglar som flög på fönster lärde jag mig en hel del när jag körde Djurakutbilen. Du har helt rätt att det oftast är småfåglar som dör när de flyger på t ex fönster, men typ rovfåglar dör många gånger för att de i sådana lägen fått hjärnskakning och kan tas av andra djur för de klarar inte av att flyga. Ett sätt att rädda sådana är att t ex få över dem en kartong ellerliknade så att de får det mörkt och tar det lugnt och sedan se till att de kommer till viltjour

Intressant!!Bra att veta om man skulle stöta på en skadad rovfågel-hoppas dock att slippa en sådan erfarenhet..
Älskar rovfåglar och fåglar i allmänhet!
(tråkigt nog tycker jag att fågelkvittret redan minskat..beror väl på att det blev varmt så tidigt och att de redan lagt ägg och fått ungar..De brukar ju annars tystna efter midsommar ungefär..)
#6 På min systers kolonilott sitter en fågelholk på hennes plommonträd och där inne är det livat värre och föräldrarna gör inget annat än flyger fram och tillbaka med föda. Jag kan sitta hela dagen och bara titta

Förra veckan satt vi ute och åt på balkongen då min 5-åring hoppar till och skriker att hon fått någontin i skallen………det var en liten plutt till talgoxe som ramlat ner. Jag och min man klätrade upp på vinden och letede reda på boet och la tillbaka den. I helgen sitter Abraham ute på balkongen och meddelar att - NU HAR JAG HITTAT NÅGOT MYCKET KONSTIGT!!! jag fattar på en gång att det måste vara en unge till…..Japp där satt en till, nu lite större unge och sola. Jag och min man fick yterligare en gång upp på vinden och lägga tillbaka ungen( vi hoppas bara att det var rätt unge i rätt bo).

Ja…visst är det underbart!Djur kan verkligen roa bättre än en bra film..
Har många fågelholkar på vår tomt på landet, som pappa gjort en gång i tiden…men jag är inte så mycket där numera - mest brorsan…
Men här på skogstomten i Sollentuna har vi en fågelholk iallafall..
….

Vilken söt bild, texten gav den en extra dimension. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Gulligt!