Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 878 ggr
amateuse
0

Kiss som trots

Usch och nej. Min snart 3 år gamla cornish-hane är kastrerad sedan länge men har på sistone börjat kissa på andra ställen än lådan. Det hände vid några tillfällen i höstas med, då min sambo fortfarande levde här, men var då uteslutande på hans kläder när de låg på golvet. Nu kissar han i hörnet just utanför toaletten med hans låda samt vid ytterdörren (gärna på mattan där). Han gör det aldrig när jag inte är hemma eller sover (vad jag märkt) utan när jag är upptagen vid datorn eller ser på tv i rummet bredvid det han för tillfället tycker att jag borde befinna mig i (dvs inte ger hans ego 100% uppmärksamhet). Första hörnet det hände gnuggade jag med vinäger och skurmedel. Sedan bytter han hörn till det vid ytterdörren istället och har upprepat det flera gånger. Han varnar med att först jama enträget (men när jamar inte en cornish enträget?).

Jag blir helt knäckt! Jag kopplar betteendet till understimulans och bossigt agernade då han är ensam katt i lägenheten och jag bor i singelhusåll nu. Jag jobbar ju heltid och måste sova såklart, vilket verkar vara för mycket tid inte fokuserad på honom. När olyckan skett ser han skamsen/trotsig ut och undviker mig ett tag efteråt (fastän jag inte fräser elle visar irritation mot honom på annat sätt, utan bara torkar upp kisset).

Jag har dubbelkollat lådan alla tillfällen och den är fräsh och tömd. Jag använder bra kattsand som inte lukat eller är problem på annat sätt. Han gör alltid no2 på lådan så jag vet inte…

Jag bor i 2:a hand i en gammal lägenhet med träparkett som är dåligt inoljad. Träet suger upp vätska som en svamp och jag är orolig över saneringskostnader och över att få behålla lägenheten om det börjar lukta eller någon märker vad som händer. Jag är också orolig om jag på något sätt inte är tillräcklig som 'sambo' åt honom då han uppenbarligen visar sitt missnöje så.

Han visar inga andra tecken på att vara missnöjd. Hans päls är fin och han beter sig som han alltid gjort och som cornish gör - Högljutt, dominant och med en massa härligt bus och prat. Han kommer gärna och är tillgiven 10 minuter senare, ska ligga i knä och fläka ut sig för kli och kel. Vet inte hur jag ska lösa detta! Är jag för otillräcklig som cornish-ägare och bör söka ett nytt hem åt honom? Finns det några tips på hur man på ett tryggt och uppmuntrande sätt får honom att sluta med detta? Jag vill inte lämna bort honom…

Hoppas på hjälp! Gråter

Elica
0

Du är säker, att han inte har kissproblem - äsch, jag menar stenar i urinvägar…

Leffe
0

Kolla först ev urinsten och urinvägsinfektion. Är det inget sådant så kan det vara protest. Han kanske behöver en polare.

Buffy-co
0

Jag skulle först låta en vet. undersöka honom så han inte har något med urinvägarna-inf.,stenar eller dålig njurfunktion osv..

Om de ser att han är helt frisk - du kan inte tänka dig en kattunge som kompis till honom??Cornishar trivs ju oftast bäst med kattsällskap-då slipper du ha dåligt samvete när du jobbar..om man jobbar heltid tycker jag personligen att man måste ha två katter…
(jag har själv just nu en ensam cornish..min äldsta fick avlivas förra året..men jag vill absolut ha en kattunge som sällskap till honom igen framöver.Jag jobbar dock inte så han får mycket sällskap av mig och hunden..)

Omplacering pga kisseriproblem tycker inte jag verkar vara ett så bra alternativ - men jag förstår verkligen att detta kissande är ett stort problem för dig….Jobbigt att lägenheten blir nedkissad- mot just det finns specialla medel att tvätta med om du är orolig för lukt..minns ej vad det heter just nu-men det går att googla på-eller nån annan här som kan?

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut!

Eine
0

Köp honom en ny kompis…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Min tanke också.. Cornishar behöver sällskap och stimulans. Speciellt om man bor själv och jobbar mycket och kankse ve och fasa vill vara ute och roa sig någon kväll så bör man ha två katter tycker jag. Det blir inte dubbelt som jobbigt utan dubbelt så roligt och katterna mår så mycket bättre.

En cornish kan må alldeles utmärkt som ensamkatt hos någon som är hemma mycket, eller hos en barnfamilj med mycket stök och bök. Men hemma i ett enpersonshushåll hos en heltidsarbetande blir det nog lätt lite tråkigt. Sedan finns det säkert undantag - det finns det ju alltid.

amateuse
0

Tack för alla svar!

Ja, veterinären är väl absolut det viktigaste för att utröna om det är något medicinskt. Vore skönt att veta om det är så lätt åtgärdat.

Ang. kompis har jag tänkt på saken förut men tvekat av två anledningar:

1. Han leker inte bra med andra. Det är väl klart att han inte haft tid att vänja sig vid andra djur då han är ensambarn men jag är orolig för svartsjuka och mobbing då han är ganska possesiv. Tänk om han biter ihjäl kattungen eller något? Jag är hans andra ägare och problemet i förra familjen var att han lekte så hårdhänt med deras spädbarn att de inte kände att det fungerade. Hur skulle han hantera en annan katt?

Jag är uppväxt med flera katter i hushållet och det verkar vara ett turspel hur väl de fungerar ihop. Jag har sett allt från livslångt partnerskap (med vår gamla kastrerade bondkatt Lejon som vaktade min älskade Mississippis kattungar när hon var på jakt och som levde ihop med henne i 20 år) och våra senare påföljande kattpar där den ena mobbade den andra tills hon blev så sjuk att det var omplacering eller avlivning som var enda alternativen.

2.Jag vill inte göra misstaget att skaffa en katt eller kattunge och hamna med problemet två katter som inte trivs ihop, en som kissar ner lägenheten och det kvarvarande problemet med understimulans…

Men jag ska överväga saken hursomhelst efter besöket hos veterinären. Har någon tips på vilka raser och kön som passar bäst ihop med min ultra-manliga, jättekraftpaket till Anubis?

Buffy-co
0

Om du kommer fram till att skaffa en katt till så bör du absolut köpa en kattunge-det brukar alltid gå bra för en äldre katt att acceptera..Min gamla DAnne tog till sig min Buffy direkt när han kom hem som kattunge-men det kan ju variera lite..
Anubis skulle nog ha svårt med en vuxen katt..

Själv tror jag att en cornish passar bäst- då har du samma grundtemperament, livlig lekfullhet,nyfikenhet,bus även om de självklart varierar i sätt de också..
Men i så fall skulle jag förklara för uppfödaren vilken sorts katt jag har hemma så att h*n kan hjälpa dig att välja en bra kattunge som pallar trycket..
Jag tycker inte det går att jämföra ett spädbarn med en katt- de tål kattlekar mycket bättre..Han var kanske svartsjuk på nykomlingen där också..Jag tror det skulle vara helt annorlunda med kattunge.
Inte skulle bita ihjäl kattungen inte,har aldrig hört om det..,men kanske rasa järnet och få utlopp för sin energi?
Jag tror ju inte din katt kan ha kvar understimulansen om den får en kattunge-kompis..Kanske lite hårda lekar i början, men han borde stanna just vid lek-inte slagsmål..
(tror kön inte spelar så stor roll först-men den ska väl ändå kastreras och då är ju hanne enklare op…den bör ju sedan inte få gå fertil hemma för DÅ blir det nog problem..)
Lycka till!

Leffe
0

När en vuxen katt leker med en kattunge och det blir för hårdhänt i leken så det gör ont brukar oftast den starkare sluta när den yngre skriker till.

flis
0

Jag tror också att en kattunge skulle göra hans liv roligare. Mina orientaler passar väldigt bra med rexarna isynnerhet hankastraten. Vuxna djur är väldigt toleranta mot ungar. Det normala är ju att de har en spärr som gör att de inte skadar de små.

Med fler katter behöver man inte få dåligt samvete när det är jobbdags. Lycka till vad du än gör.

Eine
0

En kastrat och en kattunge låter ju perfekt i mina öron.

Aje-T
0

Jag skulle absolut skaffa en cornish-pojkunge som kompis till honom. Det låter helt klart som om han är missnöjd och protestkissar tycker jag.

amateuse
0

Vad glad jag blir att så många svarat och gett mig tips om den här saken! Det här var ett jättebra forum med snabb respons :)

Alla här är ju såklart som jag cornish-dyrkare men finns det andra alternativ när jag väljer kattunge? Annan ras eller rentav en blandras av mindre tjusig härkomst? Tips och idéer här mottages också varmt..

Leffe
0

Skogisar går bra ihop med cornish. Vet jag då jag föder upp bägge raserna. Går nog bra med en blandrasunge också, men den bör ha samma psyke som en cornish. Alltså ingen blandning med stillsamma katter för då kommer den att gå under psykiskt

Aje-T
0

Alla katter som passerar förbi katternas trädgård sitter och tittar väldigt förundrat på våra rexar. Jag tror att det spritt ett rykte bland alla huskatter här ute att det bor två jättmärkliga djur på kullen. "du måste gå dit och titta"

Så, jag skulle inte prova en annan ras Skrattande

amateuse
0

uuuääähhh. Gick tidigare från jobbet denna soliga dag för att ta en långpromenad med Anubis och skaka av honom lite. Blev mest sitta på en gräsplätt och äta gräs visserligen men det var iaf aktivitet. I princip det första han gjorde, när han kommit innanför dörren var att gå ett varv runt huset, sen sätta sig i det gamla hörnet (har ställt matskålen på det nya hörnet) och kissa där. Suck.

Buffy-co
0

Har du kollat honom hos vet. ??Fundersam

amateuse
0

Inte ännu. Långhelg så det blir gott att vänta till nästa vecka. Håller ännu tummarna att det bara är ett besök dit och allt löser sig…

Har kikat på kattuppslag. Cornish är ju förstaval men sitter inte direkt och trycker på 6500kr nu när jag ska börja plugga… Har hittat en kull norsk skogskatt/birma men jag misstänker birman är för mjäkig i psyket? Har svårt att grepp grejen med detta ändå, vad är 'lagom' för någon som Anubis? Den för inte vara för soft men samtidigt inte dominera sönder honom? Eller funkar det så att han automatiskt kommer träna den nya kattungen att det är han som är boss då den kommer som småtting hit? Ska jag skaffa en så mäktig katt som möjligt för att ge honom motstånd och spara den nya katten för mycket mosande? Usch det här är det jobbigaste jag funderat över på länge…

Leffe
0

En birma tror jag inte du ska ha. Han kommer att bestämma över kattungen vilken ras du än väljer. Han är ju högre i rang, men samtidigt kommer han nog att ta kattungen under sitt beskydd,

Eine
0

Huskatt är inte heller fel.

Leffe
0
amateuse
0

Kissat en gång till. Slut på dörrmattor nu, alla i tvätten… Inget piss någon annanstans eller medan jag varit borta (vad jag vet). Trots att jag ställt kattskålen där pissar han precis bredvid (typ ½m bort). Jag har ju skurat bort allt men för tillfället har han petat ut mat ur skålen och äter den på golvet precis från fläcken han pissat på.

Skulle vilja ta en huskatt som hans kompis men det är så svårt att veta hur de är i huvet innan då… Vill ju inte ta in en stackars kisse som blir helt knäckt av det här tjusiga monstret ;)

amateuse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har ni busen förresten…

amateuse
0

I en mer ståtlig tappning…

amateuse
0

Och på upptäcksfärd!

Leffe
0

Han verkar ju vara helläcker.
Tar du en huskatt tror jag att du bör ta eb korthårig i första hand och en semilånghår i andra hand

amateuse
0

Mer kiss, nu på filten. Men det såg jag inte när det hände…

Jag känner mig stressad i mitt eget hem. Det funkar inte så hos oss att han är nyfiken på vad som händer och följer med överallt. Nej, han väcker mig. Sen är det geom att jama och gå till olika rum som han besämmer vad som ska hände. Och om jag inte är med blir han sur. 

Eh, nu upptäckte jag just att morgonrocken jag har på mig luktar och är blöt. Det måste han ha gjort för att jag inte vaknade snabbt nog. Eller så är han verkligen sjuk. Jag blir tokig.

[Silkwaves]
0

Har du inte varit hos veterinären ännu - rekommenderar jag att du åker dit så fort som möjligt. Kan ju vara urinvägsinfektion eller något liknande. Så här kan ni inte ha det du och han.

Håller med Leffe- Anubis ser helt underbart mysig ut.

Aje-T
0

Det låter inte bra….. Hur ser hans vardag ut? Min lilla erfarenhet av cornish är att de behöver myckes t timulans och vill vara med sina människor hela tiden. Är han mycket ensam?

amateuse
0

Det är det tråden handlar om… Att jag är ganska säker på att min frånvaro (jobb, skola, socialt liv) är för mycket ensamhet för honom. Hans betteende har förändrats ganska kraftigt sen min sambo flyttade men inte så drastiskt förrän de senaste 5 dagarna (det har inte hänt att han kissat på fel ställe innan dess och sambon flyttade ett par månader sen). Så jag hoppas på urinvägsinefktion och fasar depression.

Eine
0

man kan prova att ge ppiller också.Även till kastrerade hannar..

amateuse
0

hmmm.. det har jag aldrig hört talas om. Men är det vanligt med hormonella problem? Jag har hört att det finns antidepressiva med om det är där skon klämmer.

Två pisspölar till.

LinusCRX
0

hoppa du hittar en lösning på probletmet. Han verkar hur som helst inte må bra. Håller med övriga att vet besök snarast för att utesluta något medicinskt vore bra. Och sedan fundera på en kattkompis. Jag skaffade själv en kompis till min rex eftersom han inte gillade att vi var borta så länge på dagarna. Han är så lycklig idag. Det är det bästa jag gjort för honom.

amateuse
0

fortfarande inte kommit fram i telefonkö till veterinären. är det extra mycket på sommaren?

hursom har jag hittat en kull huskatter i Umeå som kan vara något. Svårt att veta hur det kommer gå då man vet så lite om 'rasen' men de är fina och ska vara pigga och nyfikna. Ska titta på dem imorgon och se vad jag får för vibbar.

En pisspöl till och jag har köpt något lukt-ta-bortigt men jag vet inte hur bra det funkar. Han känns mer asocial, men jag kanske förstorar saken? Jag hoppas verkligen det här går bra…

Var det någon som hade tankar om fördelar och nackdel ar med kön? Ska jag ta en grabb som jag avsnoppar eller en brud?

AbigailGabble
0

Jag är inte alls duktig på sånt här, men en kastrerad kille tror jag är allra lättast! Våra två kastrater kommer jättebra överens, och har gjort det från början (efter nån dag eller så).

Buffy-co
0

Har du fått någon tid och varit hos vet. ännu??
Skulle personligen åkt akut annars…
Det har ju hållit på ett tag nu så jag skulle nog vilja veta att han var frisk först och främst….sedan kolla efter kattkompis..

amateuse
0

de ville inte ge mig någon tid, tyckte att jag skulle ta pissprov själv och komma in till labbet. gick inte alls…

jag skulle tömma kattlådan på sand, ställa den på lut och vänta på att han pissade. det hände bara inte. sen började han bli uppenbart stressad av att lådan var 'fel' och tillslut hällde jag tillbaka sanden. då gick han på lådan, men bara för att bajsa. nu har jag inte sett honom kissa (eller spår av kiss) sen igårimorse. antingen har han hittat ett nytt hemligt hörn eller så är något riktigt tokigt. det är helt omöjligt att komma fram till veterinären! har suttit i väntekö en timme nu och nu är telefontiden slut. jag har ingen bil och kan inte bara köra dit honom…

i övrigt verkar han må jättebra. mindre busig men väldigt social. sover i mitt knä vid datorn, pratar en del och leker i badkaret. jag har inte sett av kisspölar eller lukt i hörn. men n¨got är ju skumt… inte kan de låt bli att kissa på´ett dygn?

amateuse
0

haha, och när jag ringt akutnummer till veterinären så kryper han in i lådan och kissar direkt.

de säger avvakta.

han har inte pissat i något hörn på ett tag… I don't know.