kräsen katt vad göra?
Titus har som bekant varit dålig men är mycket bättre nu.. går nästan helt bra igen osv.
innan han var dålig åt han alltid sin mat..när han var dålig åt han inget.. och nu är han bara jävligt jobbig.. började med att han ratade sitt gamla torrfoder..och älskade sitt nya som han fick när han belv kastrerad.. ok tänkte vi inte mycket att göra åt mer än att ge honom det andra torrfodret.
men nu vill han inte ha det heller.. äter kanske lite om han blir tvingad av hungern men inte annars..
när han var dålig ratade han även mjukmat men det verkar gå hem nu.. och så åt han rå kyckling igår när jag lagade mat..då blev han till närmaste vild.. men så är han ju hungrig konstant eftersom han inte äter nåt.
ja så läget är nu att vi har en katt som bara går och skriker av hunger men vägrar äta sin mat.. vad ska man göra.. innan åt han ju allt utan att klaga och jag har verkligen inte skämt bort honom när han var sjuk.. för då åt han ju inget alls.
Har du tagit honom till en veterinär och fått någon diagnos på honom? Vad var det för fel på honom när han var hängig?
Är det inte fel på katten så skulle jag nog tipsa dig om att vara lite skoningslös. Ge honom inget annat. Om han åt duktigt av det fodret han får nu tidigare så kan han återuppta det om han är så illa tvungen. Man är så fånig med katterna men de är listigare än de borde ibland. Listigare än många av oss tvåbenta. Han väntar nog bara på mer kyckling.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

ja vi var his veterinären.. han hade förmodligen sträckt sig eller nåt liknande och har gått på antiinflammatoriskt i fem dagar.. nu går han nästan helt bra igen… åt förmodligen inte innan pga smärtan
Hur länge har han låtit bli att äta? Min perser (för många år sen) fick lax och sen vägrade han äta för han väntade på mer lax…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Jag skulle inte försöka att "svälta honom till att äta" katter kan bli allvarligt sjuka (få fettlever) efter bara få dager utan mat, ge honom allt han älskar och vill ha - då kommer aptiten säkert tillbaka så småning om. Om han vill ha rå kyckling då honom det - försök med lite olika saker blanda eventuellt med vanliga torrfoder. Katter som har ont kan som alla andra djur förlora aptiten. Om han fortsätter matvägra skulle jag ta honom till vet igen, det kan vara något annat fel på honom.
Min katt matvägrade och blev smal, då tog vi honom till veterinären och det var bukspottskörteln som var dålig… nu gick det ju inte att rädda honom tyvärr.. Katter är dåliga på att visa att de mår dåligt, man får vara observant på tecken. Jag vill inte skrämma dig eller så men var lite på din vakt.
Prova foder för kräsna katter, det kanske går.
Lycka till!