Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 2153 ggr
geiputaus
0

Färg och teckning på engelska

Sitter och kollar lite utländska katterier och undrar nu över en färg… Tortie har vi fattat är paddor… men va i hela friden är Calico? Vi är så dåliga på färger hittills överhuvudtaget… Vad heter denna?? :D

Eine
0

Calico är sköldpadd med vitt!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

Black tortie-white? Calico är väl en annan benämning av sköldpaddsfärgat också, men jag funderade på om det hade med fördelningen på de rödpigmenterade och svartpigmenterade håren att göra. I sverige har vi ju inte två ord för det.. men jag tycker det borde finnas det..

Vissa paddor är ju liksom sprängda i färgerna och andra har mer fläckar i rött och svart… (eller blått/lila etc)… Ni fattar..???

Men.. Guuuuud vilken underbar katt på bilden! Jättefin! Man får liksom en känsla av att ni planerar något, ni två? Hihi!

Skrattande

Jag får väl lämna denna fråga obesvarad då faktiskt jag också är lite osäker.. hoppas att någon annan vet.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

# 1 Tänk att du slog huvudet på spiken precis innan jag hunnit posta, Eine! Det var väl ett simpelt svar! Tackar!

Skrattande

www.mytwiggs.com

Eine
0

ha, ja du bistod ju dessutom med bild, Ibland tar det 10 sekunder innan polleten trillar nerSkrattande

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Clee
0

Calico brukar vara svartsköldpadd med vitt, dilute calico är blåsköldpadd med vitt (eller ev lilasköldpadd med vitt).

Vitfärgsindelningarna (bicolour, harlequin, van) är desamma på engelska. Mönster är dock lite förvillande. På svenska är ju samlingsnamnet för mönster agouti och specifikationerna är spotted, tigré och tabby. På engelska är dock samlingsnamnet just tabby och specifikationerna spotted tabby, mackerel tabby (mactabby) och classic eller blotched tabby.

Clee
0

#2 De röda och svarta fälten hos en padda är beroende av hur mycket vitt den har. Ju mer vitt desto större och mer avskilda fält med färg. :)

MyTwiggs
0

# 6 Ja, det är sant… i regel är det ju så… men det finns undantag. Vi hade en påtagligt storfläckig svartpadda utan vitt som stallkatt en gång i tiden.

www.mytwiggs.com

geiputaus
0

Tusen tack alla ni Kyss

Kmedist
0

Calico = f 03 (calico harlequin = f 02, calico van = f 01)
f 09 = tortie with white
-- så det beror på hur mycket vit är där, är det kallat calico eller tortie with white.

dilute calico = g 03 (dilute calico harlequin = g 02 etc)
lavender (or lilac) calico = j 03

Clee
0

#7 Mm, genetiken har sina egna vägar ;) Det är ju t ex ovanligt att se paddor med mer rött än svart men åh vad häftigt det är när man väl stöter på en!

MyTwiggs
0

# 10 Håller med! Jättevackert! Jag är ju vansinnigt förtjust i paddor i alla former, men särskilt de med vitfläck…

www.mytwiggs.com