Oro i kattungalådan, råd sökes
Sitter här lite vindögd efter en lång natt utan mycket sömn.
Våra bebisar är mycket oroliga i lådan även om mamma Iris ligger hos dem hela tiden. Dem snuttar alla fint förutom kanskeblåpadda tjejen som vist snuttar men inte på mammas tuttar.
Vi har get henne lite KMR 2 gånger under natten, inte mer än hon fortfarande är hungrig och söker tutten men nog till att hon inte blir utmattat. Hon har ätit från mamma ett par gångar (gör det i skrivande stunden) men hon använder otroligt mycket energi på att böka kring och skrika.
Vi har kollad alla i munnen (för gomspalt) och att dem kan kissa och bajsa och det är inga problem där.
Det blir jätte mycket oro bland dem andra också då och Iris blir frustrerat och stressad.
Jag tror inte kanskeblåpadda tjejen har något fysisk fel (även om jag inte kan vara 100% säker) men att hon inte riktig helt kan hitta ut av det där med att äta kanske beror på hon inte är like smart eller kanske har för brottom till att lära sig?
Så om ni har några tips på hur vi skall hjälpe lilla trubbel tjejen och få ro i kattunga lådan är vi mycket tacksamma.
Jag skulle nog ha lite is i magen och inte börja stödmata med en gång (om hon nu inte är extremt liten). Försök att lägga henne till en "upptuttad" spene och kanske klämma fram en droppe mjölk där så hon fattar lättare. Hos oss brukar det ta lite tid innan alla förstår…. Det kan också dröja lite innan mjölken rinner till. Lycka till!
det är jobbigt när det blir så där.Rexmammas råd att klämma fram en droppe mjölk, kan du försöka med.Jag skulle nog se till att ungen vägs ofta och inte tillåts gå ner i vikt.Mata på lite som du gjort, vid behov. Det kan vara ett litet fel på katten som vi inte ser utifrån.Är du mycket osäker så gå till en bra kattveterinär som kan kolla upp henne. Ge mamman mycket och god mat, så att mjölken rinner till ordentligt.Ha full koll på ungen och väg henne!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tack för bra tips båda 2 - är mycket uppskattat. Vi har sten koll på henne men det verkar vara så att hon äntligen har fattat att det går bättre om man snuttar på tutten än på mammas svans
nussegumman, det är svårt ibland att vara alldels ny

ohhh, men lilla raringen, hoppas att hon har fattat galoppen nu så hon blir stor och stark!
Och hur går drt med Lillan?