Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 395 ggr
Lullan1
0

OT Byta fackförbund?

Måste bara få ställa en dum fråga… Min man har nu fått en tillsvidareanställning på sitt "nya" jobb, men han är med i fel fackförbund. Hur gör han för att byta? Kontaktar det gamla facket eller ansöker om medlemsskap i det nya? Är det någon "uppsägningstid" och hur funkar det med a-kassan osv?

*suck* 100 000 frågor… Glad

Leffe
0

A-kassan är i alla fall inga problem

Lullan1
0

Men visst ska han väl byta till "rätt" a-kassa också?

emiya
0

Har för mig att man kontaktar sitt "gamla" fack och begär överflyttning till det nya. Om jag förstått det rätt är det smidigast så. Om de inte har ändrat reglerna, man vet ju aldrig nuförtiden…..

Lullan1
0

#3 Ja… han får nästan ringa i morgon och kolla…

AbigailGabble
0

Jag gjorde det nyss, och jag kontaktade mitt gamla förbund för att få ett "utträdesbevis" eller vad det hette. Det skickade de hem till mig, sen skickade jag det till den nya a-kassan (jag bytte från fackförbund med tillhörande a-kassa till enbart ny a-kassa). De går efter datum på beviset, så det är ingen jättepanik om det tar några dagar i postgång och sånt. Men det kan ju vara bra att kontakta även det nya förbundet/a-kassan för att säga att man är på gång, så att säga.

RacerDonnans
0

"Facknörd" som man är (jobbar ju med det) så får jag väl slänga iväg ett svar.
När det gäller medlemsskap så begär man bara utträde ur den gamla och går med i det nya.
När det gäller a-kassan (som är helt fristående) så begär man ett övergångsbevis från den gamla akassan som man sedan skickar med anmälan till den nya.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

emiya
0

#6 Så det är så det går till! Bra att veta! Tack för det!Glad

Lullan1
0

#5 och #6 Tack för era utmärkta svar! Jag ska berätta för maken hur han ska gå tillväga!