Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 839 ggr
AbigailGabble
0

Peter darrar och är trött

Hej,

Nu är det lille Peter igen. När jag gick upp tidigt imorse så hängde inte Peter med som han brukar göra, istället låg han i soffan (där han legat hela natten, och inte kommit in till mig som han brukar.) Nu skakar han och verkar väldigt trött och slö. Jag gav honom lite vatten spetsat med tonfiskspad, vilket han drack, men frossan är snarare värre efter det. Jag har tyvärr ingen termometer till honom, så jag kan inte ta tempen.

Han mådde bra igår kväll. Har nån en aning om vad det kan vara, och om jag borde vara rädd? (Det är jag ändå, men ni förstår nog vad jag menar.)

[Wiveka]
0

Hur verkar han på nosen? Torr, varm eller kall, fuktig?
Torr, varm kan ju vara feber.

Håller tummarna!!

AbigailGabble
0

Han är torr om nosen, och möjligen lite varm - det är svårt att avgöra. Jag ger honom lite vätskeersättning med doseringsspruta, det går ner. Han har inte mått illa eller nåt sånt. Men han är lite vinglig när han går (han gick från soffan till sin bädd i sovrummet).

Å, varför kan de inte berätta vad som är fel? Gråter

[Wiveka]
0

Kanske nåt virus? Man önskar verkligen att de kunde prata!
Jag skulle ringa veterinären, de brukar ha koll på ev. virus som går.

AbigailGabble
0

Ja, jag ska ringa dem och höra. Just nu har han slutat darra, jag har fått i honom ungefär 10 ml vätska de sista 20 minuterna. Vi ligger och vilar tillsammans, så att han känner sig trygg och jag kan ha lite koll. Veterinären öppnar om nån timme, jag ringer då om han inte mår bättre. Tack Wiveka för dina råd!

AnneAlva
0

Vad jobbigt för både honom och dig. Ledsen Hoppas han blir bättre snart eller att veterinären kan lista ut vad som felas honom!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

chikan
0

Yyy… lilla Peter. Kan det vara insektsbett? Hoppas vet. har något bra svar.

Buffy-co
0

Usch…hoppas veterinär kan kolla honom snart i dag!

Han kan ju ha ont var som helst också när han darrar…så svårt att veta…eller förstoppad kanske…jag blir alltid rädd för främmande föremål/stopp i tarmen när jag hör liknande-men de brukar ju kräkas då också…
Nej det är svårt att spekulera-håller tummarna att han snart är som vanligt igen!

ylvan
0

Lilla skruttgubben då! Hoppas han blir bra snart.

AbigailGabble
0

Peter verkar lite piggare nu, jag ger honom vätskeersättning och nyss blev han intresserad av en skinkbit som matte lockade med. :-) Han sover mest fortfarande, men darrar inte längre. Veterinärbesök får anstå ett tag (jag har inte ens ringt eftersom symptomen är så vaga - jag tvivlar på att de kan säga nåt.) Men självklart håller jag stenhård koll på honom. Men hittills känns det som om han snarare blir bättre. Skönt!

Tack för alla gulliga tillrop. Det är så ensamt och oroligt när man sitter själv med sin sjuka lilla katt. Ett extra tack och en stor kram till rexmamma som ringde.

Spotless
0

Min första tanke när du skrev att han darrade var att han hade ont någon stans, precis som #7 skrev.

Krya på dig nu Peter!

AbigailGabble
0

Tack för tipset om att han kan ha ont, jag gick genast och klämde på honom. Det var väl sådär populärt att bli väckt för det, men han reagerade inte på klämningarna i alla fall. Och jag tror som Buffy_Co att han borde ha visat tecken på illamående om han hade fått i sig nåt. Eller?

Han rör sig fortfarande på lite ostadiga ben, men jag satte honom på lådan och han klämde ur sig en liten skvätt. Mer skinka har också gått ner, och jag fortsätter med vätskeersättningen.

Anna77
0

Lilla Peter skrutten hoppas du kryar på dig!

kram till er  Abigail_Gabble

Hanna-H
0

Det är nog bara kanske någon liten förkylning eller så? Jag tror våra katter får sådant oftare än vi förstår, men det är sällan att de mår så dåligt att de visar det. Det är ju jättebra att hjälpa dem på traven med vätskeersättning och så. Hoppas han kryar på sig fort!

Lullan1
0

Men stackars lilla Peter, hoppas att han piggnar på sig!

Spotless
0

#11 Katter är experter på att inte visa obehag då man känner igenom dem även om de har ont, så lita inte på det. Har du kollat tempen på honom? Torr/fuktig/varm/kall nos är inga säkra tecken på djur. Jag skulle vara mest orolig för om han hade undertemp och gärna kunna kolla det. Har du sett om han bajsat?

Hoppas Peter mår mycket bättre snart!

AbigailGabble
0

#15: Jag har tagit tempen nu, och han har lite feber, 39,5. Jag pratade med en veterinär som tyckte att jag skulle behålla honom hemma över natten om han inte blev sämre - han har det säkert bättre här. Så jag håller koll på honom, fortsätter med vätska och skinka, och ska ta tempen igen lite senare. Han är trött men har inte darrat sen imorse. Han rör på sig lite nån gång, men på ganska trötta ben.

Tack igen till alla som engagerar sig med råd och hälsningar!

Spotless
0

#16 Härligt, det låter som att han är på rätt väg i alla fall! Kämpa på.

AbigailGabble
0

#17: Tack! :-) Nu åt han lite Sheba (jag har köpt varenda godsak jag kan komma på), så det känns jättebra.

Pus-
0

God bedring til Peter! Håper han snart er i toppform igjen.

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

emiya
0

Hoppas att han är pigg och kry i morgon igen!

pallemaxwell
0

Hoppas Peter mår bättre nu. Blir lite orolig. Stor kram till er och krya på dig nospussar till Peter från Palle, Mäski och Ella

Anna77
0

Hoppas på goda nyheter imorgon från er. Skrattande

Buffy-co
0

Håller tummarna att han är bätttre i morrn..

Kom att tänka på ryggont nu..min hund hade det för några veckor sedan- hon blev rejält dålig,låg plötsligt och darrade osv..jag trodde då att det var magen först, att hon fått i sig något - men vi upptäckte sedan att hon hade ont - hennes kroppspråk försvann och hon skrek till vid vanlig beröring-kunde inte hoppa upp i soffan osv..
Så vi var självklart till vet. och röntgade osv. men inget syntes-hon hade antagligen gjort någon dum rörelse ute, sträckt sig eller något och fått en inflammation.Åt antiinflam.tabl. i 10 dagar+ strikt vila..det tog lång tid men gick över sen.

Vet ej hur vanligt detta är på katt med ryggont-men det var bara en tanke som slog mig..eftersom magen verkar ok? 
Att han kanske trillat ner från hög höjd eller något?

smirik
0

håller tummerna att Peter snart mår bra igen

AbigailGabble
0

Ni är så gulliga allihop! Skrattande

Peters feber gick ner igår kväll, men han är fortfarande hängig. Dock äter han själv igen, och har druckit lite med. Jag har inte fått ta tempen på honom idag (antagligen ett gott tecken!), men jag ska göra ett försök så fort han lägger sig och sover igen. Jag ska ringa min veterinär nu när de öppnar, så får jag höra vad de tycker. (Agrias veterinär gav mig rådet igår kväll att inte åka in akut om inte temperaturen gick upp en bit över 40 grader, eftersom Peter säkert hade det bättre hemma).

Peter hälsar och tackar för all omtänksamhet. Anthon tycker att det börjar bli dags att nån bryr sig om honom nu. Flört

MonicaLagerquist
0

Skönt att han mår bättre.Här hemma har vi ett "hemligt" skåp där det alltid finns en mängd olika extra läckra kattmats sorter av olika smarriga blötmatsortet Toppen att ha hemma när katterna av någon anledning kinkar lite.Lammfärs köper jag och packar i små en portions påsar i frysen för att snabbt ha till hands vid behov.

Stolt ägare till tre La permer