kissproblem
hej
jag har en kastrerad cornish kille.. som nu är ca 6 år
han har börjat pinka inne.. luktar överallt.. varför kan det tänkas att han gör så nu han har aldrig gjort så förut
kan tilläggas att han är väldigt stor o tjock katt.. går ej att banta ner krakern..och nu snor han hela tiden av bebisarnas mat..eller mammans just nu..
kan han protestera att det kommit bebisar??
eller kan det vara ngt annat fel..

Men du får väll mata kattungarna så han inte kan ta deras mat eller mammans. Den maten behöver ju hon ha. Dela på dem när de ska äta. Att han kissar kan vara en protest,, jobbigt för dig då det är svårt att bryta sådant beteende..

jo nu har de sin mat i en inhängnad som han inte hoppar in i.. för han gillar inte kattbebisarna så värst mkt--
Han kan ju även kanske börjat få urinsten och svårt med kisseriet

#3 är det veterinären man ska kontakta.. för han slickar sig jättemkt efter han kissar och det brukar han inte göra annars

Skulle nog ring vet..låter ju inte så bra..
Skulle också kontakta veterinären. Tjocka kastrathanar är i riskzon när det gäller urinsten. Bl a för att de är ganska stilla plus felaktig kost
Ring och kolla med din veterinär vad denne säger..lycka till

är det jättefarligt med urinsten…
Jag tror inte att det finns katter som inte går att banta ner. Gör det det? Om man ser matematiken i det hela så kan man utfodra en katt så att den gör av med mer energi än den får i sig, och då bör den också gå ner i vikt.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Farligt och väldigt smärtsamt för kissen..

Urinsten kan leda till urinstopp som på ett par timmar kan döda en katt.Ja så det är farligt.
Stolt ägare till tre La permer

Usch, tråkigt att han börjat kissa inne. :/ Det låter som ett protestbeteende ifall det började precis när bebisarna kom, men som Leffe säger kan det ju vara så att han börjar få åldersrelaterade krämpor som t.ex. urinsten. Eftersom han beter sig märkligt efter han har kissat skulle jag ta honom till veterinären och kolla vad om något är fel.
Jag tror som MyTwiggs säger att det går att banta ner honom, det kommer att ta mycket tid och tålamod men det går. Lycka till!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#9 jo vissa katter kan vara nästintill omöjliga att banta ner.. har försökt flera gånger.. men han går knappt ner ett gram..
har fått veterinärtid imorgon.. så skall bli skönt att få han kollad..
han verkar inte lida alls ialf så det är ju skönt..så bara att hålla tummarna..
ang matfrågan så har jag ju som sagt maten inne i inhängnaden(bebismaten) så de kommer han inte åt.. var innan som han hela tiden grafsade åt sig massa stora tuggor varje gång han gick förbi…men nu äter han bara sin egen mat.. och han äter inte överdrivet mkt av den heller…äter det han ska o borde göra
Hoppas det löser sig för din katt. Om det är urinsten så behöver den kanske spolas och sedan gå på specialfoder ett tag. I värsta fall blir det som med min katt ett rör istället för penis. Men han mår gott trots det.
Det kan också vara någon typ av urinvägsinfektion. Men du bör blanda in veterinären
# 13 Jag menar inte att vara negativ utan vill bara understryka detta att med en väl avvägd och noggrant uträknad utfodring ska inte en katt kunna bli överviktig, och håller man sig sedan till en knaper diet en period för att få en redan överviktig katt att gå ner i vikt så kan jag inte förstå hur den ändå kan hålla vikten då det alltid går åt energi för en katt att leva. Det är samma sak för katter som för människor. Har du funderat på att utfodra med BARF?
http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html
Som sagt menar i alla fall inte jag att vara negativ. Ställer man en fråga måste man vara berädd på att få ett svar även om detta svar kan riskera att kännas lite tufft. Jag är säker på att alla som svarat på dina frågor har menat att räta ut dina frågetecken.
www.mytwiggs.com

#13 Tråkigt att du känner så, jag tror och hoppas att det inte är något som sker medvetet. Nästa gång du har en fråga hoppas jag du ska känna dig bättre bemött.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#15vad jag hört om barf är att det är rena köttprodukter..han äter ine ens en räka om jag bjuder…
visst man kan säkert hålla en strikt diet mm.. men då känns det som att man måste ha honom instängd och jag vägrar att låta han vara instängd… då man har flera katter tycker jag det låter rätt svårt då de gärna som sagt tjuvar av varandras mat…
jag var beredd att höra andras åsikter självklart.. men har man testat så har man…
# 17 Jo, det är ju det. Den mest naturliga kosten för en katt. Om din katt har ett val och kan välja torrfoder som ständigt finns tillgängligt kommer han eventuellt inte att ge en chans åt någonting annat. Jag har en tjej som vi fått trixa med i det oändliga för att BARFsuget ska komma igång. Killarna har varit vana vid en varierad kost redan från starten, och de älskar BARF. Vi trodde inte att vår lilla BARFvägrare skulle börja smaka, men vi har börjar med att blanda blod i hennes burkmat (matar katterna 3 gånger om dagen på bestämda tider, men det är inte nödvändigt för vuxna katter tycker jag). Efter ett tag började vi smyga i fint skuret härshjärta och till sist lite bitar av nötlever. Nu går det bra att utfodra henne med BARF också, men man måste lägga ner mycket energi på det. Det är inte alltid enkelt, och det får man ha i åtanke. Jag gjör gärna avkall på min egen tid och bekvämlighet en period för att ta mig an att kattproblem.
Du behöver inte stänga in din katt för att ändra på utfodringen. kanske skulle alla dina katter må bra av att lägga om kosten lite? Nu är jag BARF-nörd, men sedan vi började med BARF till våra kater har ingenting behövt bli lidande, varken katterna, plånboken eller några industriellt uppfödda djur.
www.mytwiggs.com
Visst går det att få ned vikten på en katt (sagt lite ironiskt) med tanke på min Oscar, skogisen som nu på fyra månader gått ned - ett helt kilo
# 19 Då får man väl ta sig en sväng förbi så han får lite upprättelse. Sötkatten!
www.mytwiggs.com