OT: Vad ska vi ha för dator?
Hej!
Vi har bestämt oss för att köpa en bärbar dator men behöver hjälp. Utvecklingen har rasat iväg och långt ifrån våra kunskaper
. Samtidig vet vi att det finns en hel del datakunniga här på forumet…
Kravspec.:
- Bärbar
- Bra på att hantera musik (lagra, spela upp, inte ladda ner så mycket…)
- Bra att surfa med
- Bra högtalare är en bonus men ej krav - kunna koppla till externa däremot
- Behöver inte vara superslimmad utan vill ha en prisvärd dator.
Vad ska det vara för processor och hur mycket minne bör vi kolla på? Vilka märken är ok?
Tack på förhand!
Ett litet tips Ställ även frågan inne på Datorn iFokus. Det gjorde jag en gång och fick jättemycket hjälp

Beror lite på summan ni är beredda att lägga också hur prisvärd den blir.
Med de kraven ni har på den skulle ni kunna komma undan med knappa 4000:- om ni ska ha den i nyskick, begagnat är ju alltid billigare, då kanske ni kan få en bra för runt 2000:-. Men dator.ifokus är nog ett bra ställe att kolla detaljerna på. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
är inte så haj på bärbart, men sweclockers.se brukar ha bra tips.. komplett.se och netonnet.se brukar väl ha hyffsat schyssta priser..
om vi sänker ribban lite å inte har så höga krav kanske nåt i denhär stilen duger? (se bild)
edit: neej skämt och sido hehe men somsagt jag är inte så haj på bärbara datorer.. och en nackdel är ju att bärbart är dyrare.
men som det låter har ni inte så höga krav mer än att ha en enkel typ "hempc" eller "surfpc" som dom vackert kallar det.. då skulle det räcka med (enligt mej)
1.4GHz+ processor
1.5gb~RAMminne (om du har windows vista, tänk på att bara det behöver rekomenderat 1gb minne)
hårddisk.. beroende på vad nu har datorn till så klart.. men behöver inte nödvändigtvis vara så stor.. jag skulle lägga min kring 120gb minst, bara för att ungefär :P
grafikkort samma sak.. spelar eg ingen roll om ni inte har datorn till nåt speciellt..
annat vore om ni har datorn till tex spel, video edit etc.. då kan man tänkas behöva mer av allt.. processorn.. ram och framförallt grafikkort.
nån får järna rätta mej om jag har fel, men detdär skulle räcka för mej om jag enbart använder datorn till surfa och lyssna på musik ungefärm eventuellt lite större hårddisk beroende på hur mkt musik du vill ha på datorn.
Enligt mej så drar alla dator leverantörer på onödigt mkt på en så kallad "surf dator" finns ingen anledning att ha större processor och 2gb ram på en sån dator.
Tusen tack för era svar!!!!! Guld värt! Hihihi vad jag skrattade åt bilden. Tja varför inte… den är ju i alla fall bärbar 
# 5 Ingår katt när man köper en sådan? I så fall är det ju taget. Jag visste att de har haft en cykel på köpet, men katt var något nytt! Söt som socker var hon i alla fall! *hihi*
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Vem vet, det kanske är framtiden?
Vill gärna rekommendera PC-City i Sickla (jag vet ju attt du bor i närheten).
Vi gick dit när vår 16-åriga dotter skulle köpa en bärbar för egna pengar. Expediten frågade vad Tove skulle använda datorn till och han hade flera förslag i olika prisklasser.
Lycka till!!!
#8 Vi var där inne idag
Kände bara att vi ville ha lite mer kött på benen innan vi bestämde oss helt.