Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1804 ggr
MonicaLagerquist
2008-05-22 14:50
0

Pris sättning

Hur ser ni på uppfödare som säljer kattungar mycket mycket under det "normala" priset för den rasen.Fick just en fråga från en uppfödare där normalpriset på en kattunge är ca 5-8 tusen och dessa annonserades ut för 3000.De gäller inte en defekt eller äldre kattunge utan små nya som har flera månader kvar tills dess att det är flyttdags.

Stolt ägare till tre La permer

smirik
2008-05-22 14:54
0

Det är fri prissättning så om uppfödaren leverera kattungerna till ett lägre pris men uppfyller alla kraven då får det var upp till denna hur dem vill göra. Fast denna uppfödare får gå ordentlig bak på det. 3000 är inte äns självkostnad prisen

MyTwiggs
2008-05-22 16:31
0

Att ta minst normalpris är också ett sätt att hålla fast rasens status. Jag tycker inte att en CRX ska kosta under 6000 om man kan få ungarna sålda för det. Jag skulle hellre behålla ungarna längre tror jag. Jag vet inte… Intressant fråga!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnneAlva
2008-05-22 16:45
0

Jag tycker det beror på tillgång och efterfrågan. Är rasen väldigt vanlig och det är många kattungar just vid den tidpunkten så känns det mer befogat att sänka priset för att alla kattungar ska få flytta hemifrån inom en rimlig tid, det är ju alltid lättare för dem att acklimatisera sig ju yngre de är vid leverans (men naturligtvis över 12 veckor). Dock tycker jag inte att det är ok att ha ett utgångspris som ligger på hälften av det som anses vara normalpriset bland uppfödare inom berörd ras. Det är som att försöka ge sin egen uppfödning en "edge" gentemot andra uppfödare och som köpare skulle jag ställa mig väldigt undrande till varför priset var så lågt på just den här kullen. Men det är jag, andra resonerar säkert annorlunda.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
2008-05-22 17:10
1

Prissättningen är helt fri.Jag har aldrig brytt mig om vad andra tar och ligger förmodligen jämt i underkant.Det enda vi kan konkurrera med utåt är  priset, och jag ser inget fel i det heller!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

cetla74
2008-05-22 17:18
0

Jag är ingen uppfödare men jag tycker nog inte bara att det är priset ni kan konkurrera med.

Det är väl extriören, mentaliteten, genetik osv som ni ska konkurrera om  så att man kommer så nära rasstandarden som möjligt och få bra sunda djur!

Annars kan vi ju sudda ut alla raser och kalla allt för katt.

Eine
2008-05-22 17:22
0

njaa nu måste jag få tillrättalägga lite,jag utesluter inte de egenskaper som en sund och fin Cornish ska ha, men det är så självklart att jag inte ens skrev det. Men utåt är det mycket priset som gäller,  det är många som frågar runt om pris.Och jag tycker det är helt ok att man gör det.

cetla74
2008-05-22 17:35
0

Mmm, jo jag vet att många ringer runt och frågar billigaste katt. Och jag tycker att om man är en seriös uppfödare på katt (eller vilket djur som helst) ska man hålla sig till "normalpriset" som andra tar för att motverka impulsiva inköp samt sommarkatter. Dessutom tycker jag att en katt borde inte heller kosta under 6000 kr just pga av samma skäl.

Men visst måste det vara frustrerande för uppfödare om efterfrågan är liten och man sitter med en kull småmusar man inte blir av med! Jag antar att det är då man "rear" ut dem och det är väl mer ok men då måste man verkligen kolla köparen…det finns så mycket sjuka människor här i världen *ryser*

Eine
2008-05-22 19:55
0

jag kollar mina köpare och fodervärdar lika noga,oavsett om det är en gratiskatt(jodå jag ger bort en katt ibland) eller en jag tar 8000 för .För mig är det ingen skillnad.

mumsikoff
2008-05-22 20:14
0

Ja jag vet inte hur ni ligger i pris, men är det en sällskapskattunge så säljs den billigare här, kastrerad och klar. Medan en avelskatt ligger på 6000 och uppåt.

Vet inte vad för kattungar du har stött på Monica, men det kan vara en förklaring att dessa endast är till sällskap…

Eine
2008-05-22 20:31
0

#9 Precis samma här. En kasrerad kattunge tar jag betydligt mindre för, än en okastrerad.

#0 Kanske det var just sådana som säljs för 3000?

MonicaLagerquist
2008-05-22 20:53
0

Det är en helt annan ras och den uppfödaren har legat betydligt högre i pris tidigare.Troligen gör h*n så här för att h*n är rädd för att bli sittande med kattungar kvar.Men det höjer ju inte rasens anseede precis.

Visst får var och en sätta det pris h*n vill men att ligga så mycket under får ju en att fundera över hur h*n har tänkt.

Stolt ägare till tre La permer

Sewena
2008-05-22 22:40
0

Vad är rimligt för en "bra" cornish rex?
"Bra" menas med en katt som man kan ställa ut, en katt som kan ta cert men kanske inte är "panelhöna" eller BIS på varenda utställning!
Utseendet är ju en del men det säger ju ingenting om hur katten är som avelskatt…

AnneAlva
2008-05-23 11:04
0

#12 Jag tar lika mycket oavsett om det är en katt till utställning eller till sällskap. För en avelskatt tar jag lite mer, men det handlar inte om några himlastormande höjningar.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
2008-05-23 11:24
1

Jag håller med er om mycket ,och respekterar era åsikter. Men jag har svårt att se att en katt är bättre/finare/mer exklusiv för att den är dyrare än en likvärdig katt från uppfödare  X. För mig är det inte finare för att det är dyrare, bara dyrare.Rasens status förändras inte i mina ögon, inte heller kattens kvalitet.

Aje-T
2008-05-23 13:37
0

Tillgång och efterfrågan som sagt. Men, jag skulle vara väldigt försiktig med att "rea" kattungar. Folk är mer rädda om något dyrbart tyvärr.

Kom ihåg väskdebatten, en dyr märkesväska vårdar man och sparar en väska från t.ex H&M kastar man bort så fort den går sönder.

Inte för att man kan jämföra saker med levande djur, men jag har hört så många tragiska historier att jag inte blir förvånad längre.

Eine
2008-05-23 21:32
0

#15 Vad ger du för bengaler som går okastrerade ute då….?Har hänt här i trakterna.De är ju inte billiga att köpa, och tänk så många gratisparningar den ställt upp på.Jag blev lite förvånad när jag fick veta..

Aje-T
2008-05-24 15:52
0

#16 ja, folk är inte kloka, här finns två burmor som går ute, dock kastrater. Men, jag menade att de flesta nog är mer rädda om sina dyra raskatter. Här finns en hel drös med huskatter som går lösa.