Mental träning..
Tänkte försöka med en bildtråd på stimulerande lekar för katterna som ger lite hjärnjympa!
Fyll gärna på med era tips!!
Jag har en hundbricka från Nina Ottosson-men den funkar lika bra till katt ju(och man kan göra liknande själv..)
Buffy är lugn och metodisk- och löser faktiskt denna platta bättre än min cocker som blir helt "fnattig"av glädje när plattan kommer fram - hon rafsar mest åt ett håll i sin iver…- istället för att putta med nosen (eller byta sida så hon kan rafsa upp luckan med tassen…*suck*)
"Hmmm det luktar gott där.."

vilken kul grej!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Den ser jätterolig ut. Var köper man en sådan?

Det ser kul ut! Finns den brickan i zoo-affärerna?

Mmm, jag kör faktist sök (leta) med mina katter :-)

#6#7
Ja..dessa finns i flera olika varianter..
Sambon köpte denna på hundmässan-men de finns i hundaffärer..
Hittade denna länk med info både om olika prod. och återförsäljare i hela Norden!
Hade en snurra också förut-den var ännu roligare för katt!!
De fick snurra runt för att hitta godbitarna…
Gav dock bort den till en kompis..
Man kan annars göra liknande lek med billigare metod- upp och nedvända burkar som de får söka under-man visar först så att de ser godiset..och får upp intresset..
Oj- vad avancerat!!!
Vad kul!!Hur gjorde du i början??
Är lite förvirrad hur man lär katter saker-är hundmänniska i grunden..
Jag gör ju det med hunden inne också ibland när hon inte fått "jobba" tillräckligt ute med huvudet….
kul ide'!! fina bilder!

Jodu
du gör likadant som med hunden bara det att det tar längre tid med katt. Hunden vill ju mer vara till lags men cornish verkar vilja samarbeta lite mer än andra katter så ha MYCKET tålamod.
Börja med att slänga ut godis på golvet och säg kommandot. Sen drar du godisen på golvet dit du lagt en annan godis och visar katten spåret. Först man ju säga att de lata (smarta kanske), för småmusarna använder synen men när det inte går använder de faktist nosen! Det är jättekul att se
man blir så stolt!
Ett tips bara….kör bara när de är motiverade för annars blir det pannkaka! Är de trötta så blir det dåliga vibbar på momentet märkte jag tydligt en dag. Avsluta gärna med en godis ur hand så de fattar att det är slut på leken annars letar de hela kvällen

Ok…..då får jag ladda upp när jag inte är stressad…har liite dåligt tålamod tror jag att lära en katt detta….men - ska testa någon gång!!
(och- när inte hunden är hemma..hihi- annars blir det för mycket..hon älskar att "leta"..
Visst det skulle vara en bra träning för henne att få sitta och vänta medans katten får leta….och sedan hon men,men..)
Apport av piprensare har ju mina katter sysslat mycket med "självlärt" när de var yngre…nu vill Buffy sällan apportera-förr fanns inget slut..jag försökte hålla på tills han tröttnade.. men det var jag som tröttnade när jag blev trött i armen..

#12 hahahaaaa, ja får de smak på något så är de rätt envisa!
Det där med apport har jag också provat lite…men där beror det visst på vem av oss som skickar iväg råttan. Min sambo är visst roligare där :-P. Men Hugo är smart så honom borde man kunna lära kommandot kom jag just på… Melvin är mest som toker i de sju små dvärgarna…. han har bara kul :-D
Jag har också märkt att de stör varandra vid inlärning. Det går ju inte direkt lära dem sitta kvar medan den andra får leka. STANNA kan de iallafall. På en femöring om jag säger det….ca 4 m bromssträcka om sambon försöker 

Har man en kisse som är gnag-benägen fungerar ju toarullen med godis i. Men man måste sitta med och hjälpa i början också. Här är mina småmusar mindre tålmodiga.