Grabbarna vs. Pumba
Börjar inse att vi har ett problem i vår lilla familj. Den håller på att bli stor…. Och dysfunktionell.
Jag har mina två CRX-grabbar på 2 år, och min pojkvän har sin Pumba, huskatt på ca 9 år. Jag och grabbarna har bott hos Daniel och Pumba lite till och från, men kommer i sommar flytta till nytt hus.
Problemet är att den ena av mina pojkar verkligen inte accepterar Pumba. Så fort han får syn på Pumba så skriker han. Låter precis som ett väldigt ledset spädbarn… Det har resulterat i att Pumba, som är, och alltid varit, utekatt, håller sig ute så mycket som möjligt. Nu har det gått så långt att han knappt kommer in och äter, så han får sin mat ute nu…
Hur ska vi göra för att få Lotus att acceptera att Pumba faktiskt kommer vara hans sambo?
Och hur gör vi vid flytten? Jag är lite inne på att låta Pumba flytta in i nya huset först, så att han får känna sig hemma och trygg där, innan han får sällskap av mina grabbar. Annars lär han väl smita ut och försvinna tillbaka till det gamla huset…
Men Lotus accepterade ju inte att det nuvarande huset är Pumbas revir, utan gick direkt fram och "skällde ut" honom, så det lär väl bli samma sak i nästa hus.
Funderar på om det går att dela av med nät/galler så att de får var sin våning att vara på, och låta Mysli växla våning och fungera som medlare…
Skulle verkligen behöva lite tips och idéer!
jag växte upp med mest huskatter, och vi tog ofta hand om katter och fungerade som jourhem då bruakde min mamma oftast låta katterna träffas utomhus, blev inte lika "revirgt" i hemmet då .. kanske funkar?

kanske får testa att ta ut Lotus i sele idag… Han blir ju ganska försiktig när han kommer ut, så då kanske Pumba kan känna sig lite säkrare. Bara Pumba vågar hålla sig i närheten… Det ska testas! Vi får väl helt enkelt tillbringa hela dagen på tomten. Ser ju iaf ut att bli fint väder!

Det låter som en bra ide, och om ni sedan delar av huset med en nätdörr, då kan de inte komma åt varandra, tills de verkligen har accepterat varandra.