Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 562 ggr
[Johanna84]
0

Vill ha tips och råd, problem me nya katten..

Igår hämtade jag en vuxen crx hona. Hon är en Supermysig och trevlig katt… Men, hon gillar Inte Enya! Hela natten har hon morrat (även Enya), hon flög även på Enya en gång inatt (Enya blev livrädd och pinkade på golvet, det har hon Aldrig gjort tidigare) Så det blev katt tvätt mitt i natten och nya katten fick vara instängd i köket.

Hon fick även vara själv i köket precis när vi kom hem.

Jag har henne på prov, så funkar det inte så tar ägaren tillbaka henne… Borde jag lämna tillbaka henne redan nu? Fundersam Eller ska jag bara låta dem vara i några dagar?

Mvh/Johanna

MonicaLagerquist
0

Jag tycker inte att du ska ha katterna ihop om du inte har uppsikt.Det kan ta ett tag innan dom acepterar varandra.

Stolt ägare till tre La permer

Leffe
0

Ha de under uppsikt när de är tillsammans. Låt det gå en tid så att du ger det en chans. Är den nya kastrat

[Johanna84]
0

#2 Näe, hon är fertil och ska ha två kullar….

Jag har inte lämnat dem tillsammans utan uppsikt, när jag inte är hemma får nya katten vara i köket.

Tack för svaren!

Mvh/Johanna

Eine
0

Det är svårt att ta in en vuxen katt till katteriet.Inte alls säkert att det går..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Håller tyvärr med Eine .. Min erfarenhet är att det tyvärr inte alltid går som en dans att sammanföra vuxna djur, speciellt inte om den ena eller båda är fertila.. tyvärr..

Svårt med katt kemi…

[Johanna84]
0

Jo… Jag vet att det kan vara svårt, men Enya är inte vuxen, hon är bara 5 mån….

Om det inte blir bättre så får hon åka imorrn…

/Johanna

[Silkwaves]
0

Om Enya bara är fem månader borde oddsen vara lite bättre. Hoppas att det normaliseras lite under dagen Tre dagar kan jag kanske tycka är lite kort tid för att veta om det inte kommer att funka. Fast det är klart mår din lilla Enya inte alls bra av situationen så gör du säkert rätt. Det är ju du som ser hur de reagerar mot varandra.

Jag tycker i varje fall inte att de ska lämnas ensamma tillsammans så länge som det finns aggressivitet och rädsla i luften.

Lycka till !

Eine
0

Enya börjar bli vuxen, hon vill säkert sätta gränser för nykomlingen, det är inte så konstigt.

chikan
0

Jag har ju också erfarenhet av att sammanföra en vuxen katt med en ca 5-månaders katt. Det var ett väldans bråkande den första veckan åtminstone! Men nu är de kompisar och trivs bra tillsammans. Ska dock påpeka att  båda katterna var nykastrerad när den äldre kom till oss, men att han varit fertil precis innan och dessutom avlat fram en kull kattungar.

Jag tyckte att det var jättejättejobbigt att se när de bråkade, men det blev ju bra tillslut. Men kanske att det är svårare när den äldre katten ska hållas fertil. Hemma hos oss är det den yngre katten som är högst i rang, och det blir ju omöjligt med en fertil katt som (väl?) alltid är högst i rang.

[Silkwaves]
0

#8 Jo men 5 månader känns ändå mer formbart än fem år.. fast jag håller med - visst börjar den lillas hormoner snart flöda och hon vill behålla sin rang

#9 Fertila katter är oftast högst i rang men inte alltid. Hemma hos mig är kastraten Pip Kung i katteriet Kyss . fast numera är han en snäll och hänsynsfull regent .. När det finns bebisar här hemma då ändras rangordningen däremot…

ylvan
0

Skulle Feliway kunna hjälpa lite tro?  Och skulle du kunna spärra av lägenheten genom att sätta upp nät eller kompostgaller i en dörröppning så att de kan se men inte röra varandra när du inte är hemma?

Jag har ingen erfarenhet av detta, utan sammanfattar bara idéer som jag snappat upp här i olika trådar ;-)

Lycka till, hur som hellst!

pallemaxwell
0

Jag har ju ha har ju haft väldiga problem med mina katter och det har varit riktiga slagsmål. Men med mycket feliway (3 st i en 2:a), en ängels tålamod och en kastrering senare så leker de och kan till och med sova ihop. Men det tog 6 månader… så det är nog inte att rekomendera.

[Johanna84]
0

Tack ni som skrivit…

Igår kväll gick det lite upp och ner, ett tag låg både Chilli (den nya) och Enya i min säng och sov, men båda var på sin vakt….

Sen blev det slagsmål igen, Enya blev skiträdd och pissade ner sig så det blev katttvätt igen, men hon viker sig inte mot Chilli ändå, utan springer efter henne för att bråka… Fundersam Så länge Enya håller sig borta från golvet så är det lungt, men om hon går nånstans så kommer Chilli som ett skott… Så det är jobbigt. Det är hemskt att se Enya så rädd i sitt eget hem liksom….

Chilli fick vara i köket i natt också, så att de båda får slappna av ett tag…

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra… Kanske testa Feliway då, köper man det hos vetrinären eller?

//Johanna

Leffe
0

Ja det finns hos veterinären, men det finns två olika. Ett man sprayar och ett man sätter i vägguttaget. Vet att det tar ett tag innan det i vägguttaget har effekt. Prata med vet. hur du ska använda och vilket

Eine
0

Köp både och, om du har råd.Prova att ge jättegod mat på ett alldeles nytt matställe, har du tur kan de äta kind mot kind!

[Johanna84]
0

Nya katten fick flytta igår, det blev bara värre… mer slagsmål och båda verkade bara väldigt stressade! Ny kissen lät inte Enya ens vara nere på golvet, för då blev hon jagad direkt…. Tråkigt nog…

Jag vill verkligen ha en till katt som sällskap åt Enya, men det är kanske lättare att introducera en kattunge istället?

Mvh/Johanna

Leffe
0

Det är synd, men du gjorde ett försök. Det är absolut mycket lättare med en kattunge

Eine
0

en kattunge är det bästa.

omak
0

Vad tråkigt att det inte fungerade för er! Hoppas att du snart hittar en passande kompis till lilla Enya.

[Johanna84]
0

#19 Ja, det hoppas jag med! jag har lagt ut ett inlägg på Fodervärd sökes/Finnes, så nu håller jag tummarna att det finns nån som är på jakt efter fodervärd! Glad

Buffy-co
0

Såg på din sida att du har en huskatt på 5 år också - blev lite undrande…eller har du inte kvar honom..
Han borde ju ha påverkat situationen när du hade en vuxen katthona på prov…Fundersam

[Johanna84]
0

#21Jo, jag har haft en huskatt, som nyligen flyttat….

//J

AnneAlva
0

Trist att det inte funkade med Chilli, men lycka till med att hitta en annan kompis åt Enya!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex