OT: Ko kväll!
Minns ni Murex? Vi har varit ute och kollat läget i skogen. Kossorna stod och njöt av vårgräset i godan ro. Inte så många kavlar med lockig päls i år och själva Murex har ganska rak päls. Vi får se hur den utvecklas. Två fina flickor tycks få riktigt bra pälsar i allafall.
Här kommer en bild på lilla Gretchen!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Även Gittan blir lockig. Hon har lite yvigare lockar, men de kanske lägger sig när hon blir äldre.
www.mytwiggs.com
Här kommer en bonusbild på vår äldsta kossa Bodil. Hon har inte en lock på hela kroppen, hon ger slätpälsade avkommor men hon är en underbar ko! Rund och sund!
www.mytwiggs.com

Åh så söta, jag bara älskar kossor och självklart alla små söta kalvar
# 3 Tack! Visst är de fina! Vi kan inte sticka under stol att vi hade hoppats på liiite lockigare pälsar, men å andra sidan kommer vågorna oftast till hösten då de byter till vuxenpäls. De lockiga kossorna är nästan helt nakna på sommaren…
www.mytwiggs.com
Åh de är ju jättesöta, Gittan och Gretchen!
# 5 Javisst! Ni ska se när alla småttingarna har springtävling över ängen! De har så roligt att till och med några av de vuxna kossorna får lite sommarfnatt och joggar några steg! Helt underbart! Kor kan verkligen konsten att förmedla sina känslor!
Syns det inte på Bodil hur självbelåten hon är? Hon tror att hon är klokast i världen! Hihi!
www.mytwiggs.com
Det är något visst med kor. De är så vilsamma att titta på och trevliga vid närkontakt. Ha Ha: Kommer ihåg för länge sedan när vår dotter var ute i kohagen i fina sommarklänningen. Den blev prickig för hon stog på fel sida när en ko lyfte på svansen! Dom kossorna blev ompysslade minsann, med finaste gräset och äppelmos gjort på fallfrukt. Till och med teater fick dom se.

Jag älskar kor och blir alltid glad när jag ser kossor i hagarna!!
Roligt med rex-kor…
A-M.H och Monica.L!!!! -appropå ko-katter…

Här har ni riktiga ko-rexar iallafall!!
(*ok-då* - de är inte katter… men rexar…och det är ju våra katter..så lite rätt ändå…
)

älskar kor!vad fina dom är
Vilka fina kossor! Tycker det är lite intressant att även kor kan få denna rexning. Bodil var för söt med sina gräsknän 
Ja.. det är intressant. Pälsen är verkligen snarlik cornisharnas! Jättekul att rexmutationen skedde på vår gård.. Precis som kalibunker som föddes hos en rexkaninuppfödare.. Hihi! Smittsamt? Hihi Man lär ju inte förvånas den dag man får egna barn med affrofrilla… (jag har spikrakt hår)…
Här är rexkossan fionas fina päls. På vintrarna ser de ut såhär:
www.mytwiggs.com
De är jättefina. Och jag känner hur min vegetarian-tarm gör sig påmind:Sluta ät kött skriker den..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Är det mjölkkor eller biffkor??
# 12 Ja.. Själv är jag vegan, men myra äter kött. Vi är inte osams för det ;) Hihi! Jag är inte så naiv som jag var förr. Jag har förblivit vegan för att jag känner mig frisk och bekväm med det.
# 13 Det är korsningskossor som jobbar som naturvårdare i Tomsängens naturreservat. De håller öppet i ekskogarna kring vår gård, och för det får man bidrag. Raserna som är i våra kossor är charolais (som Bodil), simmental, Hereford och lite annat småplock… SLB och SRB som är mjölkkoraser. Det är roligt att det blir så mycket olika färger på dem också. I förrgår föddes sista kalven för i år. Hon är jättemörk :)
Här är en bild fråm förra året :)
www.mytwiggs.com

OK….vad bra!!Då har de ett jätteviktigt jobb!Det skulle vara urstist om landskapet växte igen så som det var risk för, för några år sedan då många slutade med kor pga det inte lönade sig..
Min syrra föder upp får- och de jobbar också som markvårdare ute på en ö ute i Upplands skärgård på somrarna…bla
Dessvärre blir en del av dom också kött en gång per år…en inte lika kul del av fåruppfödning i stor skala ..
(Skulle vilja vara vegetarian..men tycker det är lite bökigt- tyvärr..men kanske…Försöker äta mycket veg. iallafall..
Var veg. i några år när jag var runt 20..)
Båda mina syskonbarn är veg. - sedan de flyttat hemifrån..(haha- så blir det med föräldrar som föder upp får och en pappa som jagar älg och rådjur…
)
# 15 Ja, det är så viktigt så. Tomsängens naturreservat är så fantastiskt med sin urskog och alla växter och djur. Vi har ett gäng insekter som praktiskt taget bata finns just här inom sverige, samt någon oansenlig trädsvamp som tydligen har stort behov av markvårdande djur. Det är spännande med bevanande av utrotningshotade arter. När jag gick kurs i ämnet blev jag heltänd på det. Hihi!
Jo… så är det även här. Våra kossor får bli gammla här, men en del ungdjur slaktas på gården. Det är en baksida på det hela. ___Som en liten brasklapp kan jag också beröätta att våra småkalvar sövs och kastreras tidigt utan problem___
Vi gör faktiskt vår egen kattmat av bland annat det ekologiska nötkött som blir produkt efter markvårdarna… Tur är det dock att myra tar hand om själva tillagandet.
www.mytwiggs.com
ta med Fiona/rexkossan på kattutställning, sätt dit lite morrhår så kommer na ta hem hela köret :D
# 17 Fin idé! Jag undrar vad man skulle regga henne som för färg då… Hon är liksom lite beige… Kanske creme? Hihi
Vad sägs om S*My Twigg´s Kossan Fiona! Ha! BIS (Beafcow In Showqualitycoat)
Hahaha!
www.mytwiggs.com
Fawn kanske?Eller kanel?G(K)osig liten krabat!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora