Hur farligt är ormbett?
Vi var ute på en liten runda med husvagnen i helgen och Abraham var med. Min 3-åriga son och Abraham lekte utanför vagnen då min son hoppar upp och ropar att - VI HAR HITTAT EN ORM!! Sonen sätter sig i en stol men Abraham går till ATACK. Katten är fast i en lina så jag får tag på honnom och han får vara inne i vagnen ett tag och ormen är borta. Någon timme senare är Abraham ute och leker igen och jag ser att han hittat någonting mycket intressant……ormen igen! Det är en huggorm och den gör allt för att bitas och Abraham gör allt för att bita tillbaka. Nu fick jag in honom innan han blev biten men hur farligt är ett huggormsbett på en katt som är 5 månader? Med små barn skall man ju uppsöka en läkare men hur gör man med katter?
Om det tar illa och katten reagerar kraftigt så kan det sluta olyckligt. Tala med en veterinär om du kan få cortison eller liknande utskrivet för att ha på lager om oturen är framme. Ormar är giftiga på våren..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Detta hittade jag ang ormbett
Se till att djuret inte går självt utan bär det hem. Gör rent själva bettstället med till exempel Alsolsprit. Ge vattenlösligt kortison enligt veterinärens ordination.
Kyl ner bettstället med krossad is för att lindra svullnaden. Kontakta alltid veterinär! De allvarliga komplikationerna till huggormsbett kommer nämligen senare och innefattar skador på hjärta, lever och njurar.

Huggormsbett är allvarliga!
Kommer inte på nåt att tillägga det som redan sagts!
Men påpeka KONTAKTA ALLTID VETERINÄR kan man inte göra nog.

Håller med #2 och # 3
Inget mer att tillägga..
Viktigt att man håller sig själv lugn också, så att djuret är lugnt medan man bär det..
Jag skulle kontakta vet. bara vid misstanke om ormbett(-ibland kan ju hunden pipa till av en pinne el.dyl.)
Jag har alltid kortisontabletter med då jag är ute med hunden i skog och mark- då man ju ska ge det direkt och sedan till veterinär..
Har ej varit helt uppdaterad på om katt reagerar lika allvarligt som hund - så det var bra att veta!! (har ju innekatt..)

Min mosters katt har blivit biten två ggr av huggorm och klarat sig som tur är men han fick hjärtrytmrubbningar m,m så han har gått på diverse mediciner och kontroller. Inte att rekomendera att bli biten och en liten kisse får ju procentuellt mer gift i sig.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Och små espingar är giftiga som attan om katten råkar ut för sådana.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tack för goda råd! Vilken tur att inget hände. Någon sa till mig just när det hänt att katten sover ett par dagar sedan mår katten bra igen. Det är skönt att få mer korrekta svar här. TACK.

#7 Det kan säkert vara så att några klarar sig och blir helt återställd men det kan som sagt gå riktigt illa också så jag håller med om att det var skönt att inget hände denna gång.
Nu har du ju också lite tips om vad skall göra om olycka råkar vara framme. Det som hände min mosters katt blev ju också sämre av att han blev biten två gånger (två år i rad exakt samma datum).
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.