Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 345 ggr
Rexjen
0

Fråga ang. mjölksnyltare

Jag har en fråga till er som fött upp två kullar hemma samtidigt. Vi har ju vår första kull som är 11 veckor och vår andra som är 3. Idag har Jonas och Anti-Jonas kommit på att Pullan också har en mjölkbar. Pullan tar hand om dem precis som de skulle vara hennes egna. Så frågan är, äter de upp maten för de andra? Jag menar Pullan har ju ändå 6 egna som ska ha mat och både A-J och Jonas äter säkert inte bara en skvätt mjölk. Pullan tycker det bara är mysigt och ligger på rygg och spinner, hon ser nästa nöjd ut att de har hittat till hennes mjölkbar. Behöver jag vara orolig?

Leffe
0

Tror inte det är någon fara. Tror inte mjölken sinar, men problemet kan vara att mamman behöver mer näring. Du får hålla koll

Eine
0

Det fungerar. Mjölktillgången ökar om efterfrågan ökar.Jag hade två honor och nio ungar som åt från båda.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
0

#1 och #2 Tack så mycket! Skrattande

Spotless
0

Nu har du ju redan fått bra svar, men jag vill bara säga att de gånger jag haft två kullar samtidigt har mammorna hjälpts åt. Jag har dock aldrig haft större åldersskillnad än cirkus en månad på kullarna. Det är inte mycket här i världen som slår synen av två kattmammor som hjälps åt och tar hand om alla bebisar, det om något kan få ens hjärta att svämma över. Det och att se en större unge nästla sig in bland de mindre för att få en liten snuttstund värmer ens hjärta.

Avots
0

Jag har en mjölksnyltare här också. Blaui…. Hitills har jag bara kommit på honom en gång, men vem vet hur mycket han snuttat då jag inte sett. mina ungar mår ju bra trots det och Tindra är i bra kondition.

Blaui kom till mig då jag hade min första kull, de var 6 veckor då och han var 14v

Det var inte Tindra som var mamma till den kullen, men hon fick mjölk ändå och hjälpta mammakatt Misa att dia ungarna. Blaui började gensat då han kom dia Tindra tillsammans med kullen. Men han försökte aldrig med Misa, som är en bestämd padda..

Han diade av Tindra tills han var ca 6 månader, jag försökte avbryta då jag såg det.

När Tindra fick sin första kull, med Blaui som pappa, såg jag aldrig att han tjuvade mjölk. Det är väl något tecken på att han ville se sina egna barn stotra och starka?!

Men denna gång då han inte är pappa, så tjuvar han mjölk igen…