Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 8505 ggr
Lullan1
1

Innätade balkonger?

Jag såg i den här tråden att det är många av er som har innätade balkonger.

Funderar på att näta in den "nya" balkongen i stället för att glasa in den som är ganska dyrt och kan kännas instängt på sommaren.

Hur har ni gjort? Hur ser det ut? Vad har ni använt för material osv osv? Visa gärna med bilder i massor!

AlexH
0

om jag ändå hade en balkong! jag har en loftgångs balkong, dvs jag har en uteplats men jag kan inte skärma av den för att resterande som bor på samma loftgång måste kunna passera..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

A-M.H
0

#1 vad oförskämt av dem att de måste passera, kan de inte ta sig in nån annan väg, det är väl ändå viktigare att du kan skärma avRäcka ut tungan

Lullan. Du ska absolut näta in, finns massor med listiga förslag och du har har ju lite tid på dig att hitta det allra bästa.*ler* Dessutom är det jätteskönt att inte ha inglasat (tycker jag) man sitter ju en del  på balkongen och det blir ju lite som att vara ute. Vi har nätat in med vidje, skickar bild lite senare.

AlexH
0

#2 Ja du har rätt!! jag ska kräva att de tar brandtrappan istället Skrikandes Så jag kan hägna in min del av loftgången!! Flört

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Anna77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild på min förra lägenhets uteplats. Hönsnät

RacerDonnans
0

Jag har haft inätat men tog bort det när vi målade om huset härom sommaren. Tyvärr har jag ingen bild på det. Jag hade höga pinnar uppsatta i hörnen och nätat mellan dem. Inget tak eftersom vi inte har tak på balkongen. Det fungerade rätt så bra. Någon katt tog sig upp på taket ibland.
Numera använder de taket som rastgård så ofta de får. Jag är noga med att inte släppa ut någon då det regnat eftersom taket blir lite halt då. Skall hägna in det igen i sommar.

Grattis lullan förresten till lägenheten. Nu har ni den ju och då kan man gå och längta och planera. Det är ju väntan på något man verkligen längtar till vilket kan vara rätt härligt.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Lullan1
0

Tack för era bra svar och tack RacerDonnans! Visst är det en klar fördel att vi har så gott om tid på oss. Förhoppningsvis så kommer vi att stöta och blöta det mesta ett par gånger innan vi bestämmer oss.

Intressant med hönsnät… har sett någon som har grönt "fyrkantigt" nät på sin balkong. Det ser ganska snyggt och propert ut.

När vi skriver kontraktet på lägenheten nästa vecka ska jag be att få komma och titta och ta med kameran, så man fota och har möjlighet att få kika på lite detaljer hemma i lugn och ro.

Eine
0

Jag köpte kycklingnät(eller hönsnät med lite mindre hål)och plastad klädlina, och har en bra granne ovanför som hjälpte mig knyta fast linorna i sina egna stag(?)Jag har inte ens nät ända upp, men satte det på insidan av räcket så kan de inte hoppa upp på det och vidare ut i världsrymden…Detta har fungerat i flera år och får sitta uppe på vintern också.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

#7 Har du någon bild att visa? Det lät som ett enkelt och smidigt sätt att göra på!

Eine
0

jag och bilder.., jagska se om jag kan fixa något.

Lullan1
0

Ingen brådska Eine! Jag kan vänta… Skrattande

chikan
0

Vi har sånt grönt med små fyrkanter. Hittade det på ÖB, och som Eine har inte heller vi nät ända upp, för det skulle bli till till oändligheten isf eftersom vi bor högst upp och har balkong utan tak. Man ser kanske inte strålande bra på den här bilden,men du kanske förstår ändå. Annars kan jag ta en bättre bild imorgon.

Elica
0

Och era katter klättrar inte i nätet? Jag får på tisdagen elementer för en inhängande ute på stugan, dom är två meter höga och funderar vad skall jag ha som tak… är rädd att dom skulle kliva över och försvinna till den vilda naturen.

Lullan1
0

Ja chikan, det hade varit jätteroligt att få se en bättre bild! Glad

Tack för alla era svar, finns det några fler med innätad balkong?

AbigailGabble
0

Vi har nätat in, och gjort ramar av trä som passar in mellan balkongräcke och tak (för ett sånt har vi), och som vi har fäst ett svart plastnät på. Bilder kan nog ordnas sen! :-)

AnneAlva
0

#12 Det skulle jag också vara rädd för Elica. Jag har haft innätad balkong vid ett tillfälle och katterna klättrade som små ekorrar i nätet, hade aldrig vågat ha en glipa någonstans för det hade bara sagt vips så hade de varit ute.

Är det ingen av er andra som har samma problem eller har jag de enda bergsgetterna i församlingen?

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

ChatNu
0

Jag har nätat in balkongen med kraftig höns nät…tyvärr ingen bra bild men håll till godo..denna bild tog jag förra sommaren..då jag precis hade fått hem min rosa nakis.

Jag har nätat runt själva räcket & sen byggt en ramp som hänger på räcket. Så katterna har möjlighet att sitta på den & spana ut över kanten.
//Maria

Buffy-co
0

#15 Jo jag har haft det problemet-aldrig en glipa alltså!

När min Buffy var liten så hann han på en miljondels sekund "flyga" upp mot räckeskanten.Mitt hjärta stannade!!(jag hade ej hunnit näta in och var där som sagt i en sekund och trodde jag hade koll…Jag är extremt nojig med sånt där.
Efter det har jag haft "hänglås" på balkongdörren innan nät kommit på plats(jag har alltså flyttat ett antal gånger under tio år..)
Danne hoppade en gång efter en geting el. nåt och satt som klistrad(skulle haft foto..såg ut som en seriefigur som kraschat i en vägg..) mitt uppe på nätet när jag bodde på 8:e våningen…
Jag var då glad att jag varit så extremt pedantisk då jag satte upp det så att det höll..
I och för sig-han kunde inte klättra(det var hönsnät) i det,han hoppade ner-han var alltså vuxen men ung och alert-så om jag haft halvnätat och han lyckats klättra hade han åkt med ryggen inåt balkongen och fått släppa..MEN bara tanken!! när man bor så högt gjorte att jag var extrem när jag satte upp det.
(Detta var alltså innan Buffys ankomst..bodde i en annan lgh då)

Hatade dock att hantera hönsnät-vidrigt material!!Händerna blir helt förstörda och jag svor ett antal gånger åt det..Rekommenderar de andra näten som finns.
Jag har nu ett svart plastnät(hårt som armerat-går inte att tugga sönder..) som jag köpt på granngården för en billig penning.
Det är rutigt och syns knappt nere från gatan-bor på 3tr.
Det är som en spalje nästan-har tänkt sätta upp klättrande växter så blir det urtjusigt..(Ha,ha-om det nu får växa ifred från Cornishtänder och klor..)

Just nu är det tyvärr nertaget pga ommålning av fasaden(KUL..nu när man vill vara på balkongen..)men när jag får tillgång till den igen och satt upp det kan jag visa foton..
Svårt att beskriva nämligen-men har ej helnätat nu när de varit vuxna och tunga och skulle åka inåt om de försökte klättra..
Men jag ska ju ha kattunge framöver så..jag ska nog försöka skarva ihop den-sy med ståltråd som jag även gjort för att fästa det i de tjocka bambupinnar jag haft som "stabilatorer"-så att nätet blir ännu högre!Svårt för mig att få det till nästa balkong-det är så högt i tak här-men får se..
Nuvarande höjd borde iofs räcka..men man vet aldrig med cornishkattungar-de kan hoppa rakt ut i intet!!
Kanske tror de att de kan flygaFlört

Leffe
0

Jag har hönsnät som sitter uppe med "duschdraperistänger" sådan som man skruvar så blir de längre. Ändarna är på golvet och taket

Buffy-co
0

#18 Gud så smart!expanderbara stänger….blir arg att jag inte tänkt på det förut.
Men just på min nuvarande balkong går det inte-har för högt i tak..

La_Joz
0

Jag har ett plastnät som går upp en bit ovanför räcket. Mina katter har aldrig visat intresse på at klättra eller hoppa över, så än så länge går det bra! Peppar, peppar… Föredrog denna variant av nät av praktiska och "estetiska" skäl.

Lullan1
0

#20 Snyggt! Men jag skulle aldrig våga ha så lågt… Min skulle klättra över hur lätt som helst. Somliga här är ju nära släkt med Anne.S bergsgetter… *fniss*

Buffy-co
0

Oj…Förvånaddet var lågt-skulle aldrig våga ha det så lågt av erfarenhet….

Elica
0

Jag är nog en hönsmamma:-) Fick idag ett pyttelitet inhängande (bur) till stugan - och satte ett tak på (av det gröna nätet). Naturligtvis rymde Ascanio ut före inhängandet var färdigt. Inhängandet är där mest, för att jag kann sova på nätterna med öppet dörr…:-)

Lullan1
0

#23 Vad fint!

AbigailGabble
0

Här kommer några bilder på vår innätade balkong. De är kanske inte de bästa, men förhoppningsvis går det att se principen. Vi har gjort ramar som vi har laserat med utomhuslasyr, och fäst ett svart plastnät på, med massor av häftklamrar. Sen hänger de från taket i kedjor, och är förankrade med buntband i räcket och i varandra. Det svarta nätet syns knappt alls nerifrån gården, och är lite nättare än de vanliga gröna. Det håller bra, Peter har redan suttit som platt som en planka mot nätet när han har jagat nån humla… :-D Han klättrade inte, utan hoppade, men han kom högt upp, så jag håller med ovanstående: Var rädda om kissarna! Särskilt om det är långt till marken.

AbigailGabble
0

En bild till.

AbigailGabble
0

Och en sista.

Elica
0

Wow, den ser prktisk och fin ut! Blir avis, när jag inte har en balkong:-)

Malin-A
0

ohh jag skulle me vilja ha balkong..

EvaG
0

Har tyvärr ingen balkong, men har ett myggnät i ett av fönstren så katterna kan sitta i friska luften på blomhyllan innanför fönstret.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Lullan1
0

Abigail_Gabble Jättefint! Tack för de utförliga bilderna!

Buffy-co
0

Precis sånt nät har jag också!Vad fint ni gjort med ramar..blev först förskräckt att det satt utanför-men förstår att det är väl förankrat med dessa ramar..
Jo-jag ler igenkännande av minnesbilden av platt katt på nät-det gäller att sätta fast ordentligt samt inte ha några glipor..Flört

Ibland på vissa balkonger måste man ju lägga tex nätrulle i glipan mellan golv och räcke också-beroende på bredd och storlek på katt..

Anna77
0

vad mysigt medd innätade balkonger…avis!! måste ta tag i det där jag har ju en balkong ju!

Verkar svårt att fixa nät där..finns ju inget att fästa i? Hjälp..

Eine
0

Jag valde med flit ett *vekt*nät som gungar om man försöker klättra i det.Det provas aldrig mer än en gång…..

Buffy-co
0

Det är så jag också tänkt när jag inte nätat helt upp(är såå högt till balkongtaket*svindel*)- de trillar inåt om de hoppar upp på nätet-de kan inte klättra i det.
Men-det måste ju vara tillräckligt högt så de inte far rakt över .

Nu hamnar Buffy på nätet om han ens skulle försöka(tror inte det..)och åker sedan inåt-bakåt så han får släppa..
Har ju nätet innanför räcket också då jag inte har så fina ramar som #25

chikan
0

Här kommer lite fler bilder på vår balkonginnätning som du efterfrågade Lullan. Eftersom jag utgår ifrån att mina katter inte är självmordsbenägna så tycker jag att den här nätningen är fullt tillräcklig. Det går inte att ramla ut av misstag. Inte ens om de, som Fuffens, försöker klättra lite på nätet - det är för vingligt för att klättra på, men tillräckligt stabilt för att inte vika sig utåt. Anledningen till att jag nätar in öht är just risken att de ska trilla ut om de jagar insekter eller varandra och kommer springades i vilda språng och skuttar rakt ut. Eftersom vi bor på fjärde våningen tror jag inte att någon av katterna ens överväger tanken på att "rymma" från den här höjden.

chikan
0

En till bild. Det är fastsatt med buntband.

chikan
0

Och en sista. Jag har gjort en extraförtätning i underkanten med ståltråd eftersom Fuffens i början gärna försökte krångla sig ut för att balansera på räcket. Men det har han helt tappat intresset för nu. Hugin håller sig för det mesta på golvet. Eller möjligen kan han sitta och spana på lite högre höjd. Men han har aldrig varit intresserad av att klättra eller hoppa eller krångla sig ut.

Lullan1
0

Tack för bilderna chikan! Glad

smurfan-13
0

Vi har nu lyckats få fixat våran uteplats så att den är kattsäker. Billigt blev det oxå :)

Lullan1
0

#40 Vad fint!

Aje-T
0

#40 men hoppar de inte över?Förvånad

Buffy-co
0

#40 Min Buffy skulle definitivt hoppa över faktiskt..Generad

La_Joz
0

Om jag inte ser helt fel, så sitter det ett tunnare nät över det andra. Ni ser pinnarna som står upp i varje hörn. Om man kolla noga så ser man att det sitter ett nät fast i dem. Ser ut att vara minst 2m högt.

smurfan_13: rätta mig om jag har fel!

Lullan1
0

#44 Så ser jag det också! Det måste vara 2 m högt eller nåt!

Buffy-co
0

#44, #45
Ok- jag ser nu något svagt ovanför, ja..det kanske är fiskenät-jag hade det ett tag på en balkong tidigare…
Ja-om det är ett nät ovanför så är det säkerligen tillräckligt högt-samt även omöjligt att klättra i!

Hrmpf.. man ser ju inte så bra längre..Generad börjar behöva läsglasögon också..herregud- börjar bli gammal…Cool

Elica
0

Kom just hem från landet. Det har sina sidor, när man tar för solid näte - då är två meter ingenting:-)………. Köpte hönsnät, så att jag får kaske en liten rastgård på andra sidan också - om det faktiskt är så att dom inte klätrar på den. Men det blir efter midsommar.

chikan
0

#47 Ooo titta en apa! Oj, nej men vänta! Det är ju en cornish rex! *fniss* Vad söt hon är!

Buffy-co
0

#47 Underbar bild..Kyss..så typiskt Cornishaktig hon ser ut i blicken!!
"Hoppsan-det tog stopp..hmm hur ska jag göra nu då-måste gå att lösa??.."

Elica
0

Tackar! #48 och 49 Joo, hon är allt aplik hon. Och det skall gås vidare kosta vadet kostar! :-)

A-M.H
0

Cool # 47 vilken underbar bild, älskar mybitarbilden också…fast den är i en annan tråd….

La_Joz
0

#47 Härlig bild! Kul att hon är så duktig på att klättra! Men kanske inte alltid så praktiskt… Flört

Anna77
0

#40 söt hund och katt med!

Elica
0

Kanske det är på tiden och ta upp denna tråd så här på våren, inför sommaren? :-)…. Jag och katterna har provkört vårt nya inhängande på sommarstugan. Stugan är liten, så nu kan jag stänga katterna till inhängande+bastukammare när jag t.ex. städar.:-) Här är den inte ännu färdig.

MyTwiggs
0

# 54 Så bra det ser ut!

Vi har FÅTT en friggebod av en person som flyttar Lååångt bort. Hon tyckte att den kunde passa som ett litet hus till rastgården vi ska bygga. Nu är det bara att försöka få hit den.

Vad för nåt är bäst tro?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Elica
0

Som inräding har vi samma plankor som hela inhängadet bygdes av - plus en tall, som katterna inte har hiffat än. :-)…. Ascanio var den som inspektera läget först - flickorna satt i boxen under tiden.

Elica
0

Ursäkta, det skulle väl stå inredning där ovanpå? ;-). De kommer in och ut genom bastu- ocj köksfönstret…..

Flickorna på bastutrappor.

Elica
0

Vägarna är smala, men med lite fantasi löser man problemet.:-)

Elica
0

Framför köksfönstret är det lite bredare "solbalkong"…. Ascanio ramlade ner och tog andra vägen upp! : P

MyTwiggs
0

Men gud så bra det ser ut! Fyrkantsnät är bra! Tyvärr lite dyrare.

Nån som vet vart man hittar det billigaste nätet?

www.mytwiggs.com

Lullan1
0

Elica, vad fint! Katterna ser ut att stormtrivas ute i sin inhägnad.

Jag ska ta lite bilder på min balkong när jag har lite tid över, tid är ju tyvärr en bristvara just nu *suck*

smurfan-13
0

Ibland finns det att få tag på billigt hos ÖB eller liknande

Elica
0

# 55 + 60. Det här nätet kallades i ena äffären betongnät (man använder den för att få betongen starkare?) i andra fågelnät. Dyraste var nätet - jag köpte 25 meters rulle med både 1 och 1,5 meters bredd. Den är lite hållbarare en hönsnätet - hoppas att den också håller längre.

MyTwiggs
0

Det håller nog länge, men kan inte betongnät rosta då?

Vad gav du för rullarna?

www.mytwiggs.com

Elica
0

#64 den är förzinkrad (säger ordboket i.a.f. ;-). Ena rullen var (i Finland) 75 euros och den bredare lite på 100 euros - olika butiker… Men det blev redigt över. Allt i allt kostade materialen lite under 400 euros, men jag fick också köpa allt - hade inte ens två spikar färdigt… *visslar*. Hela projektet varade två dagar, planering, materialskaffandet och uppbygning. Men killarna, som gjorde den var också bra!

MyTwiggs
0

# 65!Tackar ! Låter helt okej!

www.mytwiggs.com

chikan
0

#60 ÖB brukar vara billigast om ni har det ni närheten. I alla fall när jag har jämfört med Beijer och Bauhaus.

Lullan1
0

Jag köpte mitt (hönsnät) på järnhandeln, 1 meter brett och 5 meter på en rulle /125 kr.

MyTwiggs
0

Finnemang!

www.mytwiggs.com