Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 422 ggr
PennyIIXC
0

Sheeta, könsmogen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min lilla Sheeta omkring 10månader, och hon löper lika friskt som förut. (skrev om hennes beteende förut i en annan tråd).
Hon löper varje-varannan vecka, hon har i varjefall slutat att kissa överalt!

Vi börjar fundera på om hon kanske är redo för att träffa en pojke.
Som en del vet är hon en Devon Rex, heter; S* Jolly Roger's Sheeta no Laputa.
Om någon vet någon som har en hane som kanske kan passa min flicka så hör gärna av er. :) Berättar mer då.

(Förlåt om jag återigen kommer här och pratar om min lilla Devon) Oskyldig

MyTwiggs
0

Hallå! Kanske att det vore en idé att vänta lite med första parningen. Du avgör när hon är mogen, men det var bara en tanke.

Här är länkar till lite killar i alla fall

http://www.rexringen.nu/drx/hanar.jsp

http://www.rexalliansen.com/sweindex.htm

Lycka till!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

PennyIIXC
0

# 1 Jo, jag kände också att man kan vänta lite, men man kan kanske börja planera. Det var mina föräldrar som tyckte att hon börjar bli mogen..

Och att börja prata, och planera så hinner hon säkert bli ett år gammal (den 17/7 = 1år). Hon har ju nu i 5 månaders tid löpt nästan varje vecka, så tror inte att hon har några planer på att sluta med det. Glad

Tack för länkarna, ska genast kika upp dem!

MyTwiggs
0

#2 Även om hon löper intenssivt så är det inte bara hennes kroppsliga mognad du måste ha i beaktande. Det fungerar oftast jättebra när honor får sin första kull tidigt, men katter är ju olika. Vissa katter mognar mentalt inte förrän vid 2 års ålder, medan somliga honor kan vara redo för första kullen vid 10-12 månadest ålder. Jag föreslår att du är lite analytisk. Man förlorar ju ingenting på att vänta tills man är helt säker på att hon är lika mogen i knoppen som i kroppen.

Jättebra att planera tidigt! Det håller jag med dig om till 100%! Jag tror att det kommer att gå finfint för henne! Om hon löper väldigt mycket så tycker jag även att du ska överväga att låta henne gå på p-piller en period, så att hon inte är i dålig kondition när det är dags för första kullen. Många honor som löper kraftigt kan bli lite tunna och slitna. Om du beslutar att vänta lite med parning ändå, så tycker jag att du ska låta henne gå på piller. Hon löper uppenbarligen väldigt mycket, och det kan vara tufft för en hona.

(P-piller är egentligen ingenting jag vill propagera för, men har man en hona som löper så intensivt så är det ett alternativ om man ska ta kull. Vissa honor går inte att hålla fertila för fler kullar om man inte vill använda p-piller en längre tid. Det är mycket riskabelt med p-piller under längre perioder, då de kan orsaka tumörer hos honan. )

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com