Hur ärvs mönster?
Är mönster (tigré, spotted etc) recessivt eller dominant anlag? Räcker det med ett mönstrat anlag för att katten ska bli mönstrad? Kan en spotted katt få ungar som är tigré och vice versa? Eller är detta två helt olika anlag? En sköldpadda med randiga ben och svans; är hon mönstrad? Mamma till katten är bruntigré och pappakatt är röd.
Spännande, intressant men svårt det här med färger och mönster och gener..!
Rättning: Pappakatt är creme spotted och mammakatt svart (eller brun-) spotted.

Ja, visst är mönster bara fantastiskt vackert! :) Här kommer en liten beskrivning av hur det funkilerar.
Mönster är ett dominant anlag och det finns fyra stycken mönstervarianter:
- Tickat (som Abessinier och Somaly), där själva hårstråna är randiga.
- Spotted
- Tigré
- Klassisk tabby
Tickat är dominant över de andra mönstersorterna. Spotted/tigré är dominant över klassisk tabby. Det innebär att två klassisk tabby-kissar aldrig kan få spottade eller tickade bebisar. Och två spottade katter måste båda bära på klassisk tabby-anlaget för att de ska få klassisk tabby-bebisar.
Gemensamt för alla mönstrade katter är ett "M i pannan", ljusare (ibland nästan helt vit) haka och "mjölkmustage", ljusare under svansen och runt rumpan samt en tegelröd/rosa nos.
Många tycker att det är klurigt att se om röda- och cremefärgade katter är äkta mönstrade, då de ofta har ett framträdande mönster på kroppen. Då får man kika efter den ljusare hakan och ljusare undersvansen. Speciellt klurigt kan det därför vara att veta med säkerhet om röda och creme-kissar är mönstrade om de har höggradig vitfläckighet.
Två katter som är solida (dvs ej är mönstrade) kan aldrig få mönstrade bebisar. Men det räcker med att en av föräldrarna är mönstrad, för att det ska kunna bli mönstrade bebisar.
Detta med spotted- och tigré-anlagen är väldigt intressant tycker jag. Det finns en hel del att läsa om det på internet. Om man till exempel tittar på kattrasen Europé, så kan skiljer sig deras "spot-mönster" från rasen Ocicats mönster. Spottade Européer har ofta blandat ränder och prickar, och det är lite si och så med hur spottade och tigrérade kattungar faller ut. Ocicats har betydligt mer separerade prickar och det finns inga helt tigrérade Ocicats. En generell teori är nog faktiskt att själva spotted-anlaget är litet mer komplext än så, jag har inte läst så mycket om det på senare år.
Om katten är en hona så är hon garanterat sköldpadda efter en med en cremefärgad pappa och en svart/brunspotted mamma. Du har inga bilder på kissekatten?
tack för din utförliga beskrivning!
Inga bilder på kissen här. Har ännu inte lärt mig hur jag ska infoga bilder här.., men ska se till att lära mig snart.
Min dotter har en sida med våra katter och där finns bilder på rexflickan Mini.