Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 754 ggr
[Johanna84]
0

Tandlossnings fråga!

Kikade på Enyas tänder igår, och såg att de övre ja vad de nu heter, hörntänderna, "huggtänderna" ;) är dubbla!! (hon har alltså 4 st) Hon ser inte irriterad ut i tandköttet, så det är nog inte inflammerat där iaf. Men ska det vara så?? Hon är 21 veckor idag. Borde hon inte ha tappat de där tänderna tidigare?

Funderar på om vi måste ta en tripp till farbror doktorn och dra dem kanske?

Tacksam för svar!

//Johanna

Eine
0

Det är de nya permanenta tänderna som kommit fram jämte mjölktänderna. De gamla brukar lossna efter några dagar.Håll lite koll så att de inte sitter kvar för länge och orsakar smärta.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är säkert ingen fara, hon tappar nog mjölktänderna snart. Men såklart skadar det inte att hålla lite koll på hennes tänder.

Jag visar en bild på Findus tänder, de var dubbla i några dagar bara innan han tappade mjölkisarna. Det har sett lika dant ut på båda tjejerna här hemma också.

MyTwiggs
0

Elvira har också dubbla gaddar nu :)

De kommer snart att låssna, de som inte ska sitta kvar. Oroa dig inte om det börjar lukta lite illa i munnen en period när hon byter tänder. Det är inte helt sällan kattungeägare misstänker att katten är sjuk när den får onaturligt dålig andedräkt. När tänderna låssnar blöder det lite i munnen, och då börjar det lätt lukta lite illa.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Johanna84]
0

Ok, tack för svaren! Då behöver jag ju inte oroa mig iaf! Hon verkar inte ha ont iaf.

//Johanna