Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 579 ggr
Eima
0

Flytta med katt till en annan katts hus

Hej, jag undrar om ni har lite tips om hur man bäst gör när en katt ska flytta in hos en annan katt.

Jag har en cornish rex-hona på 17 månader och nu ska vi flytta till min syster som har en bondkatt-hane på 14 månader - båda är kastrerade. Min katt är innekatt och min systers katt är utekatt. Enligt det jag läst så vore det enklare om någon av dem varit kattunge men nu är det ju tyvärr inte så. Bondkatten är dessutom mer än dubbelt så stor som min lilla crx, hon är nog extra liten för sin ras. Sist de träffades (det var mycket kort) så kom de inte överens så bra men då var båda okastrerade.

Det känns jobbigt att flytta dit där det finns en annan katt men jag har tyvärr inte något val pga sjukdom i familjen.

Så jag vore hemskt tacksam för tips och råd från andra! Funderar främst på hur de ska komma överrens men även hur vi ska göra med mat och kattlådor - bör de dela på sånt eller det skilt?

MagicPaws
0

Det brukar gå bra att introducera vuxna katter med varandra det tar bara längre tid.

Först skulle jag första tiden ha dom separerade så din CRX hinner vänja sig vid nya stället, bli trygg och få hemmets lukt.
Sen efter kanske en vecka låta dom träffas under kontrollerade former, katter är dock inte flockdjur som hundar och därför måste man tyvärr räkna med morr och fräs ibland upp till två veckor men oftast bara några få dagar.

Toalådor bör katterna alltid ha var sin för att minska risken för revirpissande eller att den ena blir så lågrangad att den inte kissar i lådan. Dock får dom ju självklart använda vilken dom vill och oftast brukar dom dela men det är ändå bra att i alla fall ha en toalåda per katt om möjligt.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Sashimis
0

Jag hade nog separerat dem med en nätdörr till att börja med så de kan se varandra men inte slåss. Men det går nog bra att släppa ihop dem sen så småningom även om det säkert kan ta några veckor innan de blir kompisar.

Den andra katten som är utekatt tycker jag nog att ni bör hålla inne (till att börja med i alla fall) för annars är risken att den ger sig iväg när det kommer en inkräktare och tar över hans revir.

Eima
0

Tack så hemskt mycket för svaren!

Nu känns allting mycket bättre - tidigare har jag nästan oroat ihjäl mig själv. Hoppas verkligen att de kan bli kompisar, har länge velat att min Teja skulle få någon att leka med då jag inte alltid orkar med hennes höga tempo. :)