Kayo lite krasslig
Märkte idag att Kayo såg lite ruggig ut när han kom ut efter att ha sovit en stund. Böjde mej ner för att klappa honom då jag kände en stor knöl på höger sida bak på länden. Han hade ont och klagade när jag rörde honom.
Han rök ihop med en annan kisse för ett par dagar sen och hade en liten sårskorpa där men inget som verkade ömma. Nu har det tydligen blivit en infektion, kanske sitter en klo kvar eller nåt.
Har pratat med veterinären, som tur är har ju distriktsveterinären jour. De sa att det var väldigt vanligt och att jag inte skulle oroa mej, det var väldigt sällan infektionen spred sej i kroppen och han var säkert hängig för att han har ont. Jag ska ringa för tid på måndag för han måste få antibiotika. Sen får jag naturligtvis ringa om han blir sämre.Så håll tummarna för att det inte blir värre. Han sover mycket och har ingen vidare matlust. Jag mutade honom med lite mjukost och det smaskade han i sej gladeligen! men visst är det svårt att veta hur de känner sej. Veterinären sa att de sällan får feber av en sån sak heller. Får väl se om bölden spricker, vet inte om det kanske lättar lite då.

Jag skulle inte vilja väta till på måndag utan åka in redan nu öppna upp bölden och ev dränera och spola rent samt sätta in PC direkt.
Stolt ägare till tre La permer
Håller med Monika. Inte vänta till måndag.. Katten har ju ont nu.

Är han så pass hängig och har så ont att han inte äter så bör du åka till veterinären innan måndag. Som både du själv, Monica och Anki säger så har han ju ont och han behöver antibiotika.
Här kommer ändå lite tips på sårrengöring innan vet.besök. Kan du se om där är en sårskorpa? Då kan du prova att tvätta med ljummet vatten och lite tvål och på så sätt få skorpan att lossna. Du ska alltså försöka tvätta upp och öppna såret. Tvätta en bra bit från såret och innåt mitten, alltså mot såröppningen samtidigt som du "pressar" lätt. Förhoppningsvis kommer du då att få ut en del var. Det är nog ingen klo eller något som sitter kvar, men det är jättevanligt att det blir infektioner om såret inte hålls rent och dessutom får sluta sig för fort. Har du jodopax eller alsollösning hemma så avsluta tvätten med det. Upprepa i alla fall 2 ggr. per dag.
Jag var tvungen att göra på det sätt jag beskriver efter att en av mina hundar blivit biten av en annan hund. Då hade visserligen inte såret börjat läka och det hade inte hunnit bli någon böld, vi åkte direkt till vet. efter att det hänt. Men vet. ville inte helt sy igen såret och det satt så knasigt till att det inte var aktuellt med dräneringsrör (mitt uppe på huvudet). i vilket fall som helst fick vi stränga order om att inte låta såret läka, utan det skulle tvättas upp och "tömmas" på var varje dag.
Utöver det har jag fått göra på liknande sätt på mig själv efter att ha blivit hundbiten. Efter hundbettet satte läkaren bara ett par stygn, han sydde inte ihop helt och hållet på grund av infektionsrisken. Det gör ont, men man överlever.

..vänta till på måndag skulle jag definitivt inte göra….det viktigaste är inte att sätta in antibiotika utan att dränera "bölden"..
..tycker din veterinär har gett dig ett inte helt redigt råd..
…säkert hängig för att han har ont..ja vad gör man om ett djur har ont..ser till att få den smärtfri och att vänta till på måndag är inget alternativ…dessutom kan man bli rejält dålig av ett infekterat kattbett när man är katt…ta katten till en vettig veterinär…jouren skulle jag inte ha förtroende för…kan säga att jag har en hel del erfarenhet av biten katt…som blivit infekterad….och veterinärvård av denne…
Åh stackar'n. Håller med övriga att inte vänta utan snabb behandling. Hoppas han kryar på sig!
Du kan kolla om du kan öppna bölden, är den mogen kan du göra det själv. Rengör sedan med Alsolsprit och ta katten till vet i morgon måndag- Går bölden sönder försvinner smärtan.rengör ofta.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Är helt med på #3, #4, #6. När Wilda fick en böld efter att ha blivit biten så klarade vi det hela med att bara hålla såret öppet och tvätta ofta, 2-3 ggr/dag.
Ta hellre Alsollösning som inte är lika starkt som Alsolspit som torkar ut huden runt omkring i onödan.
Det viktigaste är att det inte läker "uppifrån" som det gör på djur. Det stänger in infektionen.
Jag tog Alsolsprit för att döda all onödig tillväxt av bakterier. Men visst kan man ta Alsollösning, eller varför inte varva?

Vill bara påpeka att Alsolsprit inte är bakteriedödande (den som är receptfri) - det är för lite procent sprit för det..Det som är bakteriedödande är klorhexidinlösning/sprit- men det ska bara användas i särskilda fall..
Sprittillsaten i alsolsprit gör att det torkar ut mer än alsollösning..
Det är dock som #7 säger ofta så att det kan torka ut för mycket om man tvättar med det runt ett sår - både alsolsprit och lösning ska bara användas på vätskande sår/blemmor som behöver torkas ut..eftersom det som sagt endast är sammandragande-ej rengörande/bakteriedödande.
Sen är det en helt annan sak att oftast ska man inte använda bakteridödande på sår utan en isoton natriumkloridlösning..som är det bästa för sårläkningen- men visst i vissa fall behövs ju uttorkande lösning…

Nu provar jag igen…det går inte att korra inlägg just nu - tydligen strul på sajten..för det försvinner det jag försökt lägga till..
#9 Blev lite tokigt formulerat -lika virrigt som min hjärna som är arbetsskadad och får för lite stimulans nu hemma utan att jobba..
Jag glömde att tillägga att man just på djur ju ofta behöver ta till bakteriedödande medel som Jodopax pga de har så mycket mer bakterier än vi människor…..
Förlåt "föredraget"

Jag undrar hur det har gått… Hur är det med Kayo och har han varit hos veterinär?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
jamen jag menade ju uttorkande förstås!!Skrev fel.

Tack för alla råd!
Bölden gick upp i morse och det var mycket gegga i den må jag säga! Har tvättat så gott jag kunnat men det märks helt klart att han mår bättre! Han äter som vanligt och har inte ont mer än att han så klart inte vill att man ska hålla på med såret. Hade bara desivon hemma men jag sprutade på lite av det, kunde ju inte skada iaf! Har tid imorgon bitti hos veterinären så vi klarar oss nog till dess nu när han inte mår dåligt längre!
skönt att höra!!!
Usch, det låter inte trevligt alls för Kayo. Förhoppningsvis gör det kanske inte lika ont nu när bölden har gått hål på… Skönt att han äter igen!

Ja, han har varit sej själv igen, det är jätteskönt! Har vi inte en aloe vera människa här på sajten? Jag tänkte på den vita och gröna tuben, jellyn, den borde passa för det här, nån som vet? Det värsta är att han tycker den är god så han slickar gärna i sej den, men man kan ju passa på till natten!
#16 Hmmm… *funderar* Är det inte Racerdonnans som håller på med Aloe Vera?
Bra att du håller såret öppet .Torka ur ofta, se till att det är öppet så att gojset förvinner ur bölden.

..vanligt vatten..eller natriumklorid….inte aloe vera på detta….ingen vetenskapligt beprövad metod…
..håll det öppet som sagt….tills det slutar gegga..sen läker det ihop..håll koll bara…
..på veterinärhögskolan lär de ut att det bästa är att hålla öppet…(är katten inte högfebril och allmänpåverkad..preseptisk el septisk…då antibiotika har sin plats)..så behövs ingen antibiotika..det läker ut om det dräneras ordetnligt..