Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 146 ggr
majsan
0

Läste på ett ställe

att det skulle vara någon ändring av detta med att inte avla på djur med defekter.. Men den finns ju redan.. Någon som vet om de ska ändra den eller annat..??

AnnaS
0

Det var en motion uppe på SVERAKs årsmöte och jag tror meningen var att de defekter som tidigare var listade som kvalificerade för avelsförbud inte ska listas utan om man fick veterinärintyg på att det var en defekt så var det tillräckligt för att få avelsförbud på katten.

Hoppas du fattade min formulering Skrattande  Jag är inte helt säker på motionen heller, men ungefär så var det…

Eine
0

jag har läst det, och  det gör ingen skillnad för mig personligen.Förmodligen inte för er heller.Vi avlar ju inte på defekta djur.Men det ska bli intressant att se hur det faller ut.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MagicPaws
0

#2 Nä men det är ju bra att man kan  sätta avelsförbud för annat än endast de angivna defekterna eftersom vissa som köper en sällskapskatt ändå kan avla på dom trotts defekter tyvärr.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Eine
0

Ja och det gör vissa, trots avelsförbud. Det enda sättet att slippa ungar på den katten, är ju att kastrera innan den flyttar..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MagicPaws
0

#4 Jo sant men då slipper man i alla fall avel av defekta katter i rasen.. även om det tyvärr inte hindrar blandrasavel :(
Men kastrering före flytt är ju ganska svårt om man inte vill ha kvar katten i minst 6mån

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike