Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 613 ggr
medde
0

Fråga ang HCM

Hur bedömmer man HCM? Om man säger att det skall vara 0,5 och det var 0,77. Hur gradbestämmer man detta?  Hoppas att jag kan få lite förklaring på detta, just med dessa mått. En katt som har detta och låg på 0,77 är det kört för den kissen?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rexjen
0

Vad menar du med 0,77, är det endokarieväggens mått? Det finns vissa gränsvärden som veterinärerna använder för att diagnostisera HCM.

medde
0

#1 Ja det är väl det måttet jag menar. Hur är det då med det måttet? Detta är då väldigt intresannt för mig då det är en katt i min närhet som har HCM.  man vill ju börja en någon ände. Nu kommer det ju även bli lite intresannt från var det kommer i kattens stamtavla. Om det nu går och få fram.

Rexjen
0

#2 Om du har måttet du menar, så måste katten vara skannad? Veterinären mäter flera punkter i endokardiet med ultraljud. Förklarade inte veterinären som skannade vad måttet betyder och fick inte katten diagnos efter skanningstillfället?

KatternasMatte
0

#2 Om du vill ta reda på var det kommer ifrån så är det ju bra om du talar om vem det är som har fått diagnosen så finns det säkert någon eller några som kan hjälpa dig.

Det är ju också bra för ägare till ev släktingar till katten det gäller att få reda på det så de också kan testa.

medde
0

#4 Visst ska dom berörda parter få reda på vilken katt det gäller självklart. Det har jag även gjort. Där det finnes intresse i katten.!

medde
0

Det jag undrade över var om någon visste hur det var med dessa mått för en katt med HCM 0,77. Hopas verkligen någon kan och har lite info om detta.

Eine
0

Jag vet inte, kan tyvärr inte hjälpa till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
0

Maila till Jens.H. och fråga.

Jens.Haggstrom@kirmed.slu.se

Stolt ägare till tre La permer

medde
0

#8 Tack! Det ska jag göra.