Känner mej så lessen
Var hos veterinären förra veckan för att ta bort tandsten på Leia och Jimi. När jag kom till jobbet ringde vet och sa att Jimi har blåsljud på hjärtat och dom vågar inte söva honom. Fick en tid på Bagarmossens djursjukhus för ultraljud. Var där idag och fick reda på att Jimi har ett stort blåsljud och måste börja med betablockerare och att det är hcm. Känner mej helt matt. För ett halvår sen gjorde jag en hälsoundersökning och då var allt bra.Ett halvår är allt som behövs för att sopa undan mattan. Måste försöka smälta allt men det känns skitjobbigt.

Nej, vad tråkigt! Att det går så fort..bara på ett halvår. Hoppas att han inte blir sämre utan att veterinären kan hjälpa honom lite…
Många kramar från oss…
Usch, vad trist. Massor med tröstekramar……
Å, så tråkigt för er allihop! Jag hoppas också att veterinären kan göra nåt för honom, så att han mår så bra som möjligt. Vi tänker på er!
Vi lider med dig så! Det var mycket tråkigt att höra! *tröstkramar från oss och katterna*
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Så tråkigt för er. Jag är ledsen för er skull.Tyvärr finns det nästan överallt i linjerna på de flesta raser. Hur gammal är Jimi?Var han för ung när han scannades första gången?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Otroligt sorgligt

#5 Jag skulle inte säga att det finns överallt i linjerna. Just på Cornish Rex ligger det på 5% och tendens är att det minskar ju mer vi testar och att de som fått diagnosen hör till vissa isolerade linjer. Men visst finns problemet men knappast överallt.
Jimi var väl bara hälsotestad för ett halvår sedan och inte ultraljudad?
Supertråkigt är det i alla fall
Hoppas han mår bra av medicinen!
#7 ja överallt ..med modifikation förstås, det ska ju inte tas helt bokstavligt!Men jag blir inte så förvånad längre när nya fall dyker upp, om jag säger så. Det finns på Europé också, nyupptäckta fall.Jag vet ingen ras som är förskonad.

Trist, jag hoppas Jimi kommer svara bra på behandlingen och få många lyckliga år till. Stor kram till er från mig och nospussar från katterna
Såå tråkigt! Hoppas att det blir bra med medicineringen.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

#8 Ok, olycklig formulering bara… Visst finns HCM i de flesta raser men inte överallt i linjerna. I så fall skulle vi inte ha något att avla på alls 
#11 jag förstod iaf hur du menade! Och det är en evig balansgång detta med avel/defekter/urval..

#5 Jimi är 2½ år.
#7 Han hälsotestades för 6 mån sen. Då märktes ingenting.
Hans farfars far hade hcm. Jag är rädd att jag ska hitta honom död när jag kommer hem från jobbet. Samtidigt försöker jag intala mej själv att det är inte mycket mer jag kan göra. Jag vill ju göra hans liv så bra som möjligt och hoppas att vi får många år tillsammans.
Jag tackar er alla för den medkänsla ni ger mej och Jimi.
Lille gubben,han är ju inte gammal, och du ska inte oroa dig i förväg, ta en dag i taget,det kan rentav bli många bra dagar för er!

Nej vad tråkigt! Hoppas ändå att han kan få ett bra liv med rätt medicinering. Ta hand om honom och dig själv!

Sååå tråkigt när ens djur blir sjuka…förstår att du är ledsen!
Jag håller tummarna att han trots detta ska kunna få ett bra liv!!

Jag lider med dig, jag hoppas verkligen att Jimi svarar bra på medicineringen och att ni får många lyckliga år tillsammans! *kram*
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Så fruktansvärt tråkigt att höra. Hoppas också att medicinerna skall hjälpa honom!

#12 Ja, huvudsaken är ju att vi är överens om att HCM inte finns överallt i alla linjer. Vilket jag tyckte var en lite konstig formulering… Finns i de flesta raser är sant.
#19 Vet inte i vilka CRXlinjer det finns så jag törs inte hålla med dig helt. Och i vilka raser finns inte HCM?
Jag tror man ska akta sig väldigt noga för att säga att vissa linjer är HCM-fria. Tror också att det tyvärr just nu är en övertro på att det som visas Paw peds är "sanningen" . Verkligheten är att inte alla diagnostiserade katter registreras där av olika skäl och katter som står som fria i databasen kan ha utvecklat HCM senare t.ex. (väldigt få katter har fler än ett resultat registrerat) .
Däremot tycker jag att det är jättebra att Pawpeds finns och den är ett utmärkt hjälpmedel i avelsarbetet, men den visar som sagt bara en del av "sanningen"
Ursäkta att jag stjäl tråden flis
#21 Det är även min åsikt,fastän jag använde orden lite slarvigt i mitt tidigare inlägg.Jag vet också katter som fått diagnos HCM men inte finns med på Pp.Och även katter som kollats som väldigt unga,varit OK enligt undersökningen, fått kull/kullar och sedan fått diagnos efter3-4-5 år. Jag tycker också Pp är ett viktigt verktyg för katthälsan, men det är tyvärr inte heltäckande. Och det kan ingen begära heller..Du formulerade allt så elegant Anki.

#21 Jag säger inte att det finns HCM-fria linjer men jag tycker det är lika fel att skriva att det finns "överallt" i linjerna. Då skulle vi ha en mycket sjuk ras om det fanns överallt.
Pawpeds är ett verktyg och ju fler som testar och registrerar sina resultat där desto bättre eftersom vi får ett mer tillförlitligt statistiskt underlag. Just nu är det vårt enda verktyg för att se hur spritt HCM är. Att det är få katter som är testade flera gånger beror ju på att hälsoprogrammet inte varit igång så länge. Dessutom så kanske det inte blir så regelbundet man scannar eftersom tillgängligheten inte alltid är det lättaste när det gäller de veterinärer som scannar hjärtan. Jag som t ex inte riktigt bor ute på landsbygden kan scanna nästa gång 5 juni och gången innan var i början på april. Jag har råd att scanna en katt åt gången och då får jag prioritera, scanna en katt för första gången som ska användas i avel eller scanna min gammeltant andra gången. En stamtavla med katter testade bara en gång är många gånger bättre än en stamtavla med enstaka katter som är testade två gånger.
#20 Jag kan inte säga med 100% säkerhet att det finns på t ex manx, somali, korat, american curl och därför säger jag att det finns i de flesta raser och inte alla. Men det är ju för att jag inte har kunskapen om raserna. Visst kan säkert alla raser drabbas men 100% vet jag inte. Men det är bara jag som leker lite språkpolis :-)
Nej och ingen kan säga 100% att det inte finns, jag tycker faktiskt att vi uttrycker samma sak fast på olika vis..
.
Usch så tråkigt 
Vet hur du känner dig. Tårarna flödade när jag fick reda på att min Didi var sjuk.
Hoppas Jimi får må lika bra som hon gör nu. Man kan knappt tro att hon är sjuk, men oron finns alltid där ändå..
Nosspussar ifrån oss!

#25 Hur gammal var Didi när du märkte att hon var sjuk.
Nu med facit i hand märker jag att Jimi har symtom som stämmer in på sjukdomen. Han vilar mindre än dom andra katterna. Han har magrat av. Väger nu 3,7 har tappat ca ½kg.
Om nu hans farfars far har/hade hcm förstår jag inte varför hans avkommor fortsätter att avlas på. Jag vet att det märks senare på en del katter men en del används nog i avelsarbetet ändå.
Många talar sig ju så varma för att man vet vad man får när man köper raskatt. Eftersom de undersöks och kollas noggrant. Dessvärre är ofta huskatten friskare utan undersökningar. Kan det bero på att människor styr över vilka katter som kan paras och med vem? Om honkatten hade ett val kanske hon skulle välja nån helt annan. Djur går inte efter utseende men det gör vi. Jag har nu fem raskatter och av dom är det bara en som inte har något fel, och ändå är ingen över fyra år.
Vi tar reda på mer när det gäller raskatter, men det vete sjutton om det borgar för att allt är så superfriskt och bra.Stamtavlemässigt vet vi vad vi får, men hälsomässigt….Vad gäller huskatter så kollas nog inte på samma vis som vi gör med raskatter. jag tror inte att de är friskare, bara att naturen tar ut sin % av svaga ocj de dör helt enkelt, vi märker det aldrig.
Flis, det behöver inte alls vara farfarsfar som bär *skulden*, det kan komma från andra katter. LIka tråkigt, ja absolut, men vi kan inte skuldbelägga en enda katt. Vi vet för lite om alla de andra.
Jag är ändå ledsen för din skull, förstår att du är förtvivlad

#27 Du har rätt, det behöver inte vara farfarsfar.
Tycker nog synd om mej själv och känner mej besviken.Livets skörhet blir så påtaglig. Tog det nog för självklart att innekatter lever länge.Nu vet jag mer om kattens sjukdomar än jag gjort förut. Alla i min familj har eller har haft huskatter som alla blivit 13-17 år. Det enda dom haft är tandsten och problem med njurar/lever på ålderns höst. Vi har kanske haft tur.
Vetrinären som gjorde ultraljudet tyckte att huskatter är av starkare virke. Vem vet?
Jag tycker fortvarande synd om dig, det är ett hemskt besked att få, och jag hoppas din lille gubbe svarar bra på sin medicin och får ett bra liv.

#28 Jag tror det också kan vara så att många huskatter inte ens kommer till veterinären och därför blir andelen sjuka raskatter större hos veterinären. Nu menar jag inte att vara fördomsfull eller prata illa om huskattägare. Men jag tror raskattägare är bättre på att gå till veterinären när katten är sjuk. Likadant så testas raskatter mer för sjukdomar och då kanske man upptäcker mer än vad man gör på huskatt.
Jag har hört att HCM är mer förekommande hos huskatter men att de aldrig diagnosticeras och de obduceras inte när de dör.
Vår huskatt, som vi hade nu senast, är nog den som varit sjukast hos oss. Hon hade kraftig foderallergi och var tvungen att äta specialkost.
Jag tycker också att det är hemskt ledsamt att höra det här flis! jag håller alla tummar för att han ska svara på medicinering och få ett långt fint liv trots sjukdom.
Den här diskussionen om huruvida raskattägare eller huskattägare är bättre eller sämre på att ta sina katter till veterinären vill jag bara ge en liten liten kommentar på. Igår träffade jag en man som på fullaste allvar sa att han aldrig skulle försäkra en KATT, och än mindre gå till veterinären med den om den blev sjuk. Ja, mer än för att avliva den då. Och han har katt hemma. En skogis. Ett litet undantag som bekräftar reglen kanske?

#30 Ja, jag generaliserade grovt
Men jag tror inte veterinärernas kundunderlag inte alltid ger en rättvis bild på hälsostatusen på våra raskatter/huskatter. Det är nog väldigt regionalt också, en veterinär på landsbygden ser nog fler huskatter än en veterinär i innersta'n.