Era bästa aktiveringstips!
Yes! Nu är det vår, nu ska man röra på fläsket.. ja, katternas, då. 
Så nu vill jag ta del av era bästa aktiveringstips, både sätt ni aktiverar katterna på och saker som katterna kan aktivera sig själva med. Tips på inköpta leksaker, hemmabyggen, lekar och bus, nu vill jag ha tips på ALLT!
Vad sätter igång springet i benen och buset i blicken på era katter?
släpp in ett par surrande flugor….Sätt undan blomkrukorna först.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Man kan ha små prickar i taket…. Linus tror det är flugor och blir helvild 
Charlie roar sig med leksaksråtteparken än så länge. Ingen brist på energi eller leklust där inte… sedan kan man alltid jaga brorsan svans mellan varven.
Blir det bara varmt ute… så ska de få komma ut på promenad och klättra lite i träd och lukta på blommorna…
Fuffens håller sig sysselsatt vissa kvällar på egen hand med en folieboll. Den rullar väldigt bra, men inte för mycket som en vanlig boll kan göra. Dessutom går den att fånga upp mellan trampdynorna och slänga iväg och sen rusa efter. Sen avslutas leken med att han dödar foliebollen genom att tugga på den tills den blivit platt.
Annars är vippa oslagbart! Gillas även av Hugin som annars är lite dålig på det här med att leka.
Pingisboll i badkaret kan funka en stund om Fuffens är på rätt humör. Låter dock väldigt mycket!
Dra saker (typ snöre, vippa) under mattan så att de kan attackera mot mattkanten eller ovanpå mattan. Hur roligt som helst tydligen.
Mjölkpaketflärpar (Biten man river bort, om ni förstår vad jag menar) kan Anthon leka med LÄNGE. Peter är lite mer svårflörtad vad gäller lek, men att dra nånting under lakanet, typ en vippa inklusive skaft, är toppenkul! Sen har jag märkt en lustig sak: Nu medans det fortfarande är lite småkyligt ute fungerar det väldigt bra att öppna balkongdörren en liten stund. De smyger i och för sig gärna ut, men framförallt blir det fart på leken inomhus. De vaknar väl helt enkelt till litegrann.
Jag brukar göra det på kvällarna innan vi går och lägger oss, så att de leker av sig lite före natten. Inte för att det hjälper så mycket, de väcker mig ändå vid fem, men ändå! Lite motion är ju alltid bra. Hmm - tänk om det vore lika lätt att aktivera sig själv? 
Golfbollar! De låter väldans illa men de är urkul för våra missar!
Skaffa en ateljé och samla alla grejjer du är rädd om där. Säg sedan till dina katter att inte riva runt i ramar, tyger och färg…Det är dödskul!
Löv från plastblommor. (Elvira brukar leva "Sagan om ringen") Toarullar som man lägger godis (kattmynta?) i och viker ihop.
Papperskassar utan handtag.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Laserpekare. Ja, om man nu inte räknar typ, påslås, skosulor, sockar och lite annat smått o gott. Ja, tops också förstås. Dem kan man gömma vart som helst, men de hittar dem endå…. Hade en huskatt som öppnade hinken med sånt tramplock för att gräva ut tops ur den, även om de låg längst ner….
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Här funkar alltid laserpekaren. Jag brukar även ordna med vattenlek i badkaret eller handfatet. I badkaret häller jag i så mycket vatten att det blir som en pöl som katterna kan gå runt. Där lägger jag någon rolig leksak och ser sedan hur dom blir mer och mer modiga i sina försök att fånga "fisken". Det kan sysselsätta Bosse länge coh han får träna sina förmågor. Dessutom har det hjälpt honom att inte vara så vattenrädd.
Kurragömma - tillsammans… det går till så att den tvåbente gömmer sig bakom en dörr eller så - och ropar något passande t.ex var är "Maxen" och då kommer Maxen och hittar den tvåbente och Maxen brukar också se så förvånad ut… sen springer han iväg och den tvåbente gömmer sig igen. Jättekul lek! 
Har försökt lära Maxen och Charlie att apportera men det vill sig inte - är det någon som vet hur…
En annan kan ha två olika namn - "matte gör iordning kyckling" eller "nu ska jag sno mattes kyckling" - ni kan själva tänka hur den går till men aktivitet blir det!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Palle blir helt galen av prasslande påsar, hon rejsar runt runt i lägenheten. Detta resulterar i att de andra två blir som galna och rejsar de också. Efter ett tags galloperande där alla mina trasmattor blir till högar avslutar de med att försöka ta död på min sista blomma. Jag tror att den fick nådastöten idag, den har bara ca 5 trasiga blad kvar…..

Mina kissar älskar att glida på sånt där tunnt, genomskinligt syntet tyg, "organza" eller hur det nu stavas. Man lägger det i en hög på golvet och prasslar lite med det, då kommer dom springande och hopparpå tyget och glider iväg, eller så tumlar de runt i det och brottas. (under uppsikt så att de inte trasslar in sig så klart.) Att skaka störe tyg på sängen eller att kasta det över katterna och dra bort det i en rörelse, är också populärt. Då blir i alla fall Gucci helt vild och jagar tyget. (Hon älskar när man bäddar och tävlar om att hinna in under överkastet när det slängs ut över sängen.)
Glaskulor som får rulla på ett stort golv är också störtkul och kan jagas en lång stund.