Matbekymmer
Tänk att det ska vara så bekymmersamt med mat! Just nu har jag matskålar ovanför två skåp och en "mat-bar" eftersom Ariel behöver tänka på beach '08
Nu har jag varit på seniorkoll med Emma och hon har lite förhöjda njurvärden och behöver specialkost som Sissi inte bör äta. HUR ska jag lösa detta? Någon som har en idé? Ha specialkosten i mat-baren och hoppas Sissi föredrar skålarna på skåpen som hon gör nu?
Eller utfodra Emma två gånger per dag och hoppas hon inte äter sig mätt på vanlig mat utan föredrar specialmaten och väntar på den?
Stänga in dem är inte ett alternativ…

Jag har ingen bra ide faktiskt..så jag borde väl inte svara men - usch vad svårt!!!
Är det Hills K/D hon ska äta då???Den fick Danne efter det att hans njurfunktion konstaterats blivit sämre - han gillade den som tur var i torrvarianten- våtvarianten gillade han inte..
Tyvärr ville Buffy också ha K/D- han tyckte väl specialpåsen var lite märkvärdig..
- så jag började då ge Buffy en diet-kur med Hills bantningsfoder-R/D samma utseende på påsen annars haha..
(kan tillägga att han inte gick ner ett HG av den!!!!han fick den under några månader..Aldrig ett bantningsfoder igen..)
Då åt de var för sig snällt…Jag fick dock stå och vakta och inte ha annan mat framme när de ätit upp…
De sa att det inte skadade Buffy med "lite K/D" men att Danne absolut bara skulle äta det..så inget annat foder fick bli kvar i någon matskål.
Danne behövde lite mer mat då han rasade i vikt så han fick extra doser med K/D under övervakning..
Tror ju tyvärr inte det funkar att ha vanlig mat framme då Emma kan ta den..utan att du måste ge maten under övervakning..Funkar inte det??
Hoppas nu att Emma mår bra länge med dietfodret!!
De sa till mig att de kan leva många år med diet om njurskadan inte blivit för stor…men otroligt viktigt med att hålla dieten..
(Tyvärr var Dannes njurar redan för skadade vid upptäckten..)

Jodå, Emma mår bra och hennes värden var bara något förhöjda. Vi ska testa njurmaten för att se om det blir bättre. Emma är ju inte den som äter tills det tar slut och hon har hittills nästan inte rört matskålarna på skåpen så jag tror jag kan ha vanlig mat där och njurmaten i mat-baren. Jag hoppas det i alla fall :-)
Tänkte bara kolla om någon hade någon bra idé eller lösning :-)

Jag har lite samma fundering som dig, Emmas brorsa Leo är ju en bra bit äldre än tjejerna här hemma och har hittills fått samma mat men jag har nu köpt hem RC mature från vet till honom. (Ska som du göra en senior koll på honom snart).
Funderar på att göra en "kattungebar" till tjejerna, Leo är ju något större i storlek än dem så jag hoppas det funkar.
Jadu här har vi oxå lite matbekymmer, alltså bekymmer över hur vi ska lösa allt. Vi har en matbar till bebisarna. Jag har ju funderat över varför inte Phoebe blir smalare nu när hon äter Lightfoder med husisarna men såg häromkvällen anledningen … hon lyckas tränga sig in i matbaren!! På något sätt lyckas hon trycka ihop axlarna och tränga sig in!!!! *grr* Så jag måste minska hålet - igen!!!
Henne och husisarna har ajg försökt utfodra på morgonen och kvällen och sen ta bort skålarna men alla kommer inte och äter på morgonen innan jag åker på jobbet så hur 17 ska man lösa det? De kan ju inte vara utan mat … det gör ju att det säkert är Baileys som tömmer alla skålar för han är så TJOCK nu!!!!
Tänk om det fanns samma lösning som för kossor, de fick mat på elektroniskt vis när de står i båset …. el nåt??!
Hjälp!!!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

# 4
Lite OT men…skippa lightfodret - katterna går upp i vikt av det….
Säger som #5. De går i alla fall inte ned i vikt av det

…håller med lightfodret har jag ingen positiv erfarenhet av….från 5 kg till 6.1 i ett nafs…fattar inte hur det gick till….
..nu utan lightfoder så går vikterna ner på dem hemma som ska ner…
och de som ska hålla sin vikt håller den…men som jag nämnt tidigare så väger jag nogsamt varje dag upp var misses dagsranson..

Jag har fått provpåsar på bantarmat (Specific) hos veterinären. Men den enda som åt den var Rasmus som inte behöver banta. När jag kollade innehållsförteckningen visade det sig att det nästan bara var spannmål i den maten, skräp tycker jag. Katter behöver ju kött!
Jag ger nu mina katter Royal canin Sterilised, får se om det blir nån skillnad. Förut har de fått Nutro choice, men Rasmus har totalt tröttnat på den maten och Simba fick mjäll.
Vad är det för speciellt med Njurmaten? Min Charmy är 8 år, frågade veterinären om de rekommenderar seniorkoll, men nä det brukar dom inte göra. Vad kollar dom på seniorkoll?

….and guess what?? Emma gillar inte njurmaten 
#8 Det är en vanlig hälsoundersökning som de bjuder in alla katter som fyller 9 år till. De kollar just sådant som kan dyka upp i den åldern som njurproblem, diabetes och lite annat.
Jag hoppas ju att det ska bli bättre med lightmaten för det var pga den som Baileys gick ner så bra i vikt förut, den i kombination med portionering. :( Finns det nåt annat proteinrikt foder som inte är Orijen som ni kan rekommendera …..??
De får uppmätt mat enl rekommendation i egna skålar. Det de inte äter upp tar jag undan till kvällen när jag är hemma igen. Idag hade jag hungriga vargar och bebismaten var tömd i matbaren … *grrr* ÄNNU mindre hål får jag göra!!!! Tror inte att bebisarna äter så mycket iaf ….
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Vad jobbigt…fick tips om att "micra" den mycket snabbt i micron om han inte skulle gilla det..vet dock ej om det påverkar negativt så bäst att kolla kanske..
Men annars - det finns ju ett till njurfoder på marknaden(för det var väl K/D du har nu?) som vissa veterinärer har, här är länk - Specific - men det kanske du redan vet!
Nu provade jag aldrig det eftersom Danne gillade Hills K/D..
Det är ju jätteviktigt med att hålla denna diet har jag hört- det är ju så skönt att det upptäcktes så tidigt på Emma också!!

#11 micra torrfodret? Blötmat äter hon inte alls… Specific får jag kolla upp.

…jo det var faktiskt LeffeD som tipsade mig om det
- han kanske kan utveckla det??
Han hade hört det någonstans..och han skrev det som tips till mig eftersom jag var så rädd att Danne inte skulle äta fodret -han hade sträng ordination- och om han inte åt det hade det varit kört ännu tidigare för honom….
Men tyvärr började jag ju med dieten för sent då det upptäcktes för sent..
Snabbmicron ska tydligen ta fram smaken bättre - det är ju mycket torr känsla K/D - ingen fet yta..
Men precis som jag skrev så skrev Leffe att han inte var säker på att det var helt OK näringsmässigt- att jag skulle kolla med Hills innan..
Men - nu behövde jag aldrig göra det då Danne åt fodret…
Det skulle alltså vara bara en mycket kort stund i micron i så fall!
Ja…jag skulle kolla upp Specific om jag var du…
Ringer snart!