Kissnödig...
kan man bli när man är liten…men när man missar lådan med flera meter, hur gör man då???
Min lille Desmond här hemma är snart 10 veckor o har fått för sig att min relativt nya soffa är helt underbar o stor som toalåda. Lyckligtvis kissar han bara, men hur får jag honom till att sluta. Vissa gånger går han på lådan o andra gånger inte. Jag har 4 st lådor i min lägenhet och gör rent dessa 2 ggr (morgon o kväll) så det kan man inte skylla på.
Han har en familj som väntar på honom men han kan ju inte göra så hemma hos dem??
Förslag??

Prova sätta ut matskålar på soffan. Typ där han har kissat. Kanske prova att ställa en låda nedanför soffan?
Hur mång katter har du? Jag försöker ha 1 låda per katt.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Jag har 2 vuxna katter o deras 4st kattungar (2st var) alltså 6st katter i en 4:a på 89 kvm.
Jag provar med matskålarna. Jag har en toalåda vid ena kanten av soffan, så han kan inte ens skylla på det.

Mitt råd är att begränsa hans utrymme att vara på.. Ett rum med två lådor.. Så han inte har valet att ta soffan som låda.. Sätt även in bebiskompisarna till honom så de kan visa honom hur man gör..

Det är ju svårt för mig att veta om de katter som dubblas är friska, men inavelsgraden blir 3,12% på fyra generationer och stamtavlan skulle se ut så här
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&ids=3:507984;2:331949&g=4&p=crx&o=ajgrep
Ni som varit med lite längre i "branchen" kanske känner till de katter som dubblas?
Plasta i soffan så blir det inte kul att kissa där.Blä blött om småtassarna… Byggplast eller plastade lakan, eller vilken plast som helst. När ni ska sitta där är det ju bara att lyfta bort.Alternativet är att inte låta den lille busungen vara i rummet med soffa. Sätt också ut många små sandlådor ifall han vill vara lite solo när han går på toa-
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#4 Var det där mitt borttappade inlägg kom. Helt fel tråd, ursäkta.
Har tyvärr inga råd angående kissande kattunge, själv är jag lycklig varje dag det inte händer en olycka, hitllils peppar peppar ta i trä m.m så har alla mina kattungar lyckats träffa rätt hela tiden.

Jag följde #1 råd o det fungerade. Jag lade ett skydd på soffan o ställde dit 3 små matlådor. Inge pink i soffan!!
#3 Jag har provat ha alla katter isamma rum under natten med 2 lådor, men en av mina honor gillar inte att vara instängd o skriker sig igenom natten. Störande till tusen!
Jag har inte någon dörr in till vardagsrummet o alla försök till kompostgrindar o liknande hjälper inte. Men jag fortsätter med matlådor i soffan på nätterna får se om det ger fortsatt effekt.

Va skönt. Har ju själv inte haft det problemet, men har tagit fasta på att katter ju inte vill göra sina behov och äta på samma ställe. Hoppas det forsätter funka för dej.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.