Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 555 ggr
chikan
0

Helt och hållet OT! Men det är vår!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var precis ute i trapphuset och beskar några stackars pelargoner som jag inte vattnat på hela vintern men som tydligen har överlevt (men inte mer än så!). Och sen gick jag ut på balkongen och beskar bort lite dött när jag ändå var igång, trots regnväder och iskyla (typ fyra grader här idag). Och nu luktar mina händer vinbärsbuske och jord. Vilken underbar doft! Den lovar verkligen sommar i år också.

Det var lite spännande att se vad som överlevt vintern också. Vinbärsbusken börjar få blad, och som en liten bonus hade ett par scillor också tittat upp i zinkbaljan. Tyvärr verkar min stjärnflocka som överlevt tre tidigare vintrar i en liten kruka på balkongen ha gått hädan i år. Och höstanemonen som införskaffades i somras verkar också ha dött. Men otroligt nog var det liv i åtminstone tre av fyra stockrosor! Och det var de jag minst av allt trodde skulle överleva, så det känns roligt.

Hur ser det ut på era balkonger och trädgårdar?

(Jag väntar förövrigt på att sambon ska komma på hur roligt det är att näta in balkongen så att jag kan vara där ute tillsammans med katterna och vårpyssla. Nu får de snällt sitta innanför fönsterrutan och titta på när Matte donar). 

På bilden: Vinbärsbusken förra året.

MyTwiggs
0

Åh vad härligt, celina! Här är det fågelpip och vitsippor i ekskogen. Myra och jag tog en lång prommenad runt reservatet och bara njöt av alla små liv som börjar rycka och gro överallt.

Snart är det sommar också! Det längtar vi efter! Vi har tänkt bjuda hit alla ifokus-människor som vill komma på en grillkväll här på gården, så håll utkik efter den inbjudningen vettja!

Här är ett av våra fönster mot sommaren!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Dragonrebell
0

Vaddå sommaren är på G? Här har det snöat och regnat om vart annat. Den senaste veckan har det kommit ca 3 dm nysnö här! Vill också ha vårsommar nu!Ledsen

La_Joz
0

Åh, så härligt inspirerande!

Jag har ju också balkong, men vi tömde den helt och hållet i höstas. Inga överlevande växter här, inte! Menar du att du har haft vinbärsbusken ute hela vintern? Har du klätt den med frigolit och någon väv, eller? Jag har ju fått för mig att om man har balkong så är det bara att börja om varje vår. Tänkte odla potatis i år igen, men då vi åker bort 2 veckor på fotbolls-em, så har vi ingen som kan vattna. Det är synd, för det var riktigt trevligt att gå ut på balkongen och plocka in färsk potatis!

Ge gärna tips på växter som du tycker är bra att odla på balkongen, och vilka som går att ha kvar till nästa sommar! 

Bifogar en bild på potatisvakten Isa!

AbigailGabble
0

Med vår balkong riskerar det att bli som för bagarens barn i år, misstänker jag - all energi går åt till butiken, och inget spiller över här hemma. Men vi har faktiskt en del saker som har överlevt vintern: En kaprifol, lavendel, salvia, rosmarin och alunrot. Här kommer en ganska dålig bild på kaprifolen, tagen för ett par veckor sen. Den är redan mycket större! Jag ser verkligen fram emot blomningen. Glad

MyTwiggs
0

Vår balkong är kanske inte så rolig ännu, men då och då har vi något mycket vackert på den…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Avots
0

Har varit på landet i helgen första gången sedan i vintras, där växer det också…. Hade både blommande blåsippa och vitsippa på tomten.

Vårrensade rabatterna, det ser ut att komma lite saker här och där.

Jag har bara haft mitt lansställe i två år och innan dess hade det stått obebott i minst 10 år, men det är en gammal trädgård som funnits sedan 1860-talet, så det är så spännande att se alla gammla trädgårdsväxter som kommer upp på de ställen som jag krafsat lite på. Förra året dök de upp en massa aklejor lite här och där. Ett par vinbärsbuskar och en massa digitalisar.

Förra sommaren anlade jag också tre nya rabatter så nu är förväntningarna stora inför vad som kommer upp i dem….

Det är härligt med vår och trädgård!

Leffe
0

Visst är det vår. Fåglarna kvittrar och fotbollsallsvenskan har börjat.

Lullan1
0

Vilka härliga balkonger ni har! Och jag bara satt här som ett fån… Vinbärsbuske?!?! Fick kolla på bilden 2 gånger innan jag hittade den (tror jag)Flört

Nä det där med blomodling och grönsaksland är inte riktigt min grej, men jag skulle gärna vilja lära mig så jag också fick en sån fin balkong med bärbuskar och blommor!

chikan
0

#1 Jag kommer!

#2 Yyyy! Stackars!

#3 Jag daltar inte med mina balkongväxter. Det som överlever överlever, och det som dör byts ut! Haha! Det är min odlingsfilosofi när det kommer till balkongodling. Vinbärsbusken har helt sonika stått i en zinkbalja rätt upp och ned hela vintern, balkongen har inget tak, så det har snöat och regnat och blåst om vartannat. Riktig misshandel med andra ord. Jag är själv förvånad över att den överlevde. Jag köper sällan växter utan får sådant som växt sig för stort och måste delas i mormors och mammas trädgårdar. Så det är liksom ingen förlust om det inte överlever. Prova dig fram! Det är roligare så. Jag brukar blanda både perenner och sommarblommor, buskar och slingerväxter. Vissa växer sig stora, andra blir ynkliga och små och tråkiga, en del dör, och det mesta blir inte alls som jag tänkt mig. Men det är det som är det roliga tycker jag.

#4 Vad är det egentligen du jobbar med? jag har missat det tror jag. Det låter onekligen som att du har ett trevlig jobb i alla fall. 

#5 FIN balkongprydnad! Cool

#6 Åååå… vad jag längtar efter en trädgård. HEMSKT gärna en gammal trädgård med rester av gamla växter kvar. ååå.

#7 Haha! Du är rolig du Leffe.

#8 Man måste inte kunna så mycket faktiskt, det är bara att prova sig fram. Som sagt - det som överlever överlever och det som dör dör! Glad

Buffy-co
0

Har i dag röjt ur det lilla gamla växthuset som står här på tomten…medan solen sken och fåglarna kvittrade!!Skrattande
Hade tomater i det förut men vi kommer inte vara här tillräckligt mycket senare i sommar för det…och har svårt med vattningsvakt här ute i "bushen"Oskyldig

Så jag tänkte sätta potatis i backar istället…så kanske vi får tidig färskpotatis..innan seglingssäsongen kommer i gång.
Har aldrig testat potatis i växthus så det ska bli spännande…

Kom dock inte iväg för att köpa någon sättpotatis i dag..blev helt slut bara av städandet av växthus samt plantering av penseer i krukor på altanen…så det blev till att in och vila sen..

#3 La_Joz..Kommer du ihåg att du skulle påminna oss i år om att sätta potatis i kruka??HemlisFlörtHihi…jag kom ihåg själv!!(fast nu blir det inte på balkongen då - men….)

AbigailGabble
0

#9: Jag är översättare, men har också numera också en webbutik för balkongprylar. Drömmen är att kunna sluta översätta, men ännu så länge pröjsar det räkningarna. Webbutiken har jag bara haft sen nyår, så det är min första säsong som tar fart nu. Superkul är det! :-) Helt fräckt lägger jag in länken här: www.botaniccity.com. (Nån av sajtvärdarna får gärna ta bort den om den är för "reklamig".)

La_Joz
0

#10 Attans då! Det glömde jag ju!! Ok, då påminner jag er nu! För faktiskt exakt ett år sedan låg mina små delikatesspotatisar på groddning i köksfönstret. Har för mig att de fick ligga där en vecka innan det var dags att sätta dem i krukorna. Så, mina vänner! Nu är det dags att grodda potatis för de som inte redan börjat!

Eine
0

jag bara måste ut till Plantagen och köpa grönt!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

chikan
0

#13 Men Eine, nog måste det finnas bättre ställen än Plantagen att handla på? En riktig handelsträdgård tex. Oftast är inte plantagen ens billigare - de har bara fått oss att tro att det är så genom massiv reklam.

Jaja, det är bara min åsikt. Det har väl hänt att jag svängt förbi plantagen själv ett par gånger också. Generad

Eine
0

hihi, ja det är nog reklamen. Jag vill ha pelargoer just nu, och det lär finnas en uppsjö där. Jag går på plantskolor också.

Buffy-co
0

#12 Hihi…

Jag var förbi Plantagen i dag och köpte delikatess-sättpotatis..
Jag älskar mandel men trodde inte det gick här nere i Sthlm..Men de påstod att det skulle gå så….(blir dock mjöligare här men det är bara gott tycker jag..)
Jag köpte en liten lyxigare variant i liten förpackning eftersom jag ändå bara ska sätta i några krukor….denna skulle vara "så fin" enligt personalen.

MEN nu när jag kom hem och kunde läsa det finstilta ser jag att potatisen kommer från Frankrike!!Jag känner mig LURAD…jag ville ha svensk mandelpotatis…
Detta är säkert sparrispotatis..mandel finns väl bara i Sverige?

Jaja.. borde fattat att den inte var svensk med tanke på förpackningen men jag trodde de bara lyxat till det - "Amandine la princess" som den fånigt nog hette med ett foto med en potatis på sammetskudde..Oskyldig

Nu ligger "fanskapet" för groddning i fönstret…hmm undrar om jag ska byta i morrn till den större förpackningen de hadeFundersam..- för det var svensk mandel tror jag säkert…inget fjantigt namn och bild..

Så går det när man inte har läsglasögonen med..

Eine
0

Jag har odlat mandelpotatis i Uppsala , de behöver sandjord, iaf inte styv lera som jag hade. Fast några tappra potatiser fick jag!

Buffy-co
0

OK -  ja just ja…det har jag ju hört nu när du säger det…att de ska ha sandjord- Jättebra att du påminde om det!!Glad
Då ska jag blanda i rejält med sand..
Jag utmanar mig själv lite väl kanske, med att sätta mandel - första gången jag odlar potatis i krukor…men,men man måste ju våga lite ocksåFlörtRäcka ut tungan