Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: övrigt
Läst 3332 ggr
LinusCRX
0

Balkongtips - kattvänliga blommor/plantor

Dags att börja planera blomstersäsongen och då tänkte jag höra om ni har några förslag på klätterväxter, som är riktigt frodiga och kattvänliga. Det ska utökas med massor av spaljéer iår Skrattande

Rexjen
0

Luktäter är en klassiker, ettåriga klätterväxter som doftar sommar!

Annars hummle, växer som ogräs. Clematis är fina, vi har två sorter på vå uteplats ljuslila och kornblå, de växer ganska fort och har väldigt fina blommor.

chikan
0

Jag har läst på en del sidor att luktärter ska vara giftiga för katter, medan det på andra sidor inte står något alls om saken. Vi hade kaniner som ääälskade att knapra luktärter, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro (kaninerna blev visserligen lösa i magen, men de blev de å andra sidan av vanligt gräs också så…). Har du haft det förut Rexjen utan att katterna blivit dåliga? Jag tänkte faktiskt prova att ha det i år. Så länge det finns gott gräs att knapra på så brukar katterna inte vara så intresserade av andra växter. Så lite havre till katterna i en balja, det tänkte jag göra!

Håller med om humle annars, det tänkte jag ha själv. Och slingerkrasse! En jättebra växt som växer helt otroligt mycket, är ätlig både för djur och människor och dessutom är riktigt fin.

SandraK
0

Jag ska sätta sockerärter i nån balkonglåda, har balkongen innätad så det borde funka perfekt. Tycker det är jättegott med sockerärter och den sorten jag har köpt ska blomma med fina lila blommor. Det återstår att se om katterna äter upp dem eller inte… Glad

LinusCRX
0

Tack för tips!

Hmmm…socker ärtor… får mig att tänka på farmor. Hon hade alltid sockerärtor på sin ö i Finland… Vore ju kul att odla något ätbart rent av :-)

Humle - ingen dålig idé. Vi vill ju insynsskydda lite mer på en sidan, så det får det bli. Slingerkrasse ingen dum idé heller. Luktärtor har jag också sett att de kan vara giftiga…

Ska åka till plantskola på fredag och frossa i allt Skrattande

Leffe
0

Problemet med blommor på balkongen upptäckte jag när jag hade blommor där var att de drog till sig getingar

LenoreH
0

Också hört att luktärter är giftiga, även för människor.

Bättre med blomsterkrasse, både blad och blommor är ätbara Flört

AbigailGabble
0

Jag har hört samma sak om luktärter. I och för sig hade jag ändå det för nåt år sen, utan att Peter var det minsta intresserad, men jag får erkänna att jag inte riktigt lyckades med dem. GeneradSå inga luktärter i år! Kaprifol är trevligt, den överlever dessutom i kruka. Krasse ska jag också ha i år, och humle har jag länge varit sugen på att testa.

LinusCRX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Linus kan rekommendera Japanskt gräs - blir ca 70-90 cm höga vippor och otroligt smaskigt tillhörande gräs Skrattande Går bra att odla i stor kruka på balkongen.

Eller så kan man odla en sådan här fin växt… se bilden Skrattande

Rexjen
0

#2 Jag hade ingen aning om att luktärtor var giftiga, har googlat lite och de är giftiga, speciellt fröna. När vi hade luktärtor åt inte katterna av dem för vi har gräs på uteplatsen också. Alltså inga luktärtor mer på uteplatsen!