Registrera kull i Finland
Sitter just nu och diskuterar med en vän om hur det går till att regga kattungar i Finland. Kan någon förklara vad som krävs av mamma och pappa katt, har hört att man måste ha ett EX från en utställning för att kunna ta en 2:a kull på en katt…. stämmer detta? Vi antar då att båda föräldrarna har en LO stamtavla och är reggade i FIfe, dock är en av föräldrarna importedar till FInalnd från annat EU-land.
Har försökt läsa finska registreringsreglerna på hemsida, men tyvärr går inte jag och finska ihop något bra alls
Tack för alla svar! 
Min svenska är inte bra, men hoppas jag kan hjälpa.
Juu, du kan bara använda katt EN gång utan EX-result från öppen klass (eller avelsgodkänd eller 3 "kattungar" har EX från öppen klass).
Om hane är registerad i Sverige, då behöver inte EX-resultat.
Naturligtvis båda behöver "inte navelbrock" och hane "normala testiklar". Och vita katter måste ha veterinärintyg som säger att katten är fult hörande.

Tack för ditt snabba svar! 
Så en hane , trots LO stamtavla, måste i Finland ändå bli "avelsgodkänd" för att få en andra kull?
I Sverige räknas ju en LO-stamtavla som nog, det är barakatter med RX-stamtavlor som måste bli avelsgodkända.

apropo rx stamtavler vilka krav är det avelsgodkännande på en hane som har Xsh i sin stamtavla 4 generationer bak? alltså där mamma är 3 generation och därmed CRX

I Sverige behöver du endast ställa katten i klass 9 och få minst EX bedömning. Alternativt, bjuda hem 2 domare och få en hembedömning med resultatet EX då katten är över 10 månader gammal.