Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 460 ggr
mumsikoff
0

Registrera kull i Finland

Sitter just nu och diskuterar med en vän om hur det går till att regga kattungar i Finland. Kan någon förklara vad som krävs av mamma och pappa katt, har hört att man måste ha ett EX från en utställning för att kunna ta en 2:a kull på en katt…. stämmer detta? Vi antar då att båda föräldrarna har en LO stamtavla och är reggade i FIfe, dock är en av föräldrarna importedar till FInalnd från annat EU-land.

Har försökt läsa finska registreringsreglerna på hemsida, men tyvärr går inte jag och finska ihop något bra alls Cool

Tack för alla svar! Glad

Kmedist
0

Min svenska är inte bra, men hoppas jag kan hjälpa.

Juu, du kan bara använda katt EN gång utan EX-result från öppen klass (eller avelsgodkänd eller 3 "kattungar" har EX från öppen klass). 

Om hane är registerad i Sverige, då behöver inte EX-resultat.

Naturligtvis båda behöver "inte navelbrock" och hane "normala testiklar". Och vita katter måste ha veterinärintyg som säger att katten är fult hörande.

mumsikoff
0

Tack för ditt snabba svar! Glad

Så en hane , trots LO stamtavla, måste i Finland ändå bli "avelsgodkänd" för att få en andra kull?

I Sverige räknas ju en LO-stamtavla som nog, det är barakatter med RX-stamtavlor som måste bli avelsgodkända.

smirik
0

apropo rx stamtavler vilka krav är det avelsgodkännande på en hane som har Xsh i sin stamtavla 4 generationer bak? alltså där mamma är 3 generation och därmed CRX

mumsikoff
0

I Sverige behöver du endast ställa katten i klass 9 och få minst EX bedömning. Alternativt, bjuda hem 2 domare och få en hembedömning med resultatet EX  då katten är över 10 månader gammal.