Morrhårs fråga
Varför har en del sålånga morrhår och en del rexar superkorta?
Enya har jättekorta morrisar… och de är sköra och går av så fort det är nåt som blivit lite längre. Ser att en del cornishar har riktigt långa "vanliga" morrhår… vad beror det på?
/Johanna
Jag tror det är individuellt, har en med kortare och en med långa strån…

Jag har också en med långa och en med korta. Det är väl genetiskt, precis som vissa människor har tunt och fint hår, andra tjockt och fylligt.
Jag har hört att maskade cornishar inte är lika mjuka i pälsen som andra (stämmer hos oss), och det kanske är samma med morrhåren då? Maskade katter kanske har sämre kvalité på sina morrhår. Detta är bara taget ur luften och absolut ingen forskning, så det hade varit kul att höra vad ni andra säger.
Dolleminas: Vad är det för färg och teckning på dina katter, och vilken utav dem är det som har kortare morrisar?
#2 Det är Göta (svartsköldpadd) som har kortare, iof så har hon ett långt svart strå men de flesta är kort och går av…
Den med de långa är Alma (blåsköldpaddsspotted) och hon har både mörka och ljusa strån som är långa…

På de maskade jag har haft/har är det tvärtom så att pälsen är lite mjukare. Så därför känns inte vågorna lika hårt som på de med helfärg.
Morrhåren tror jag beror på, dels om man har andra katter som gnager på dem. Men också indivduellt hur lockiga de är. De som är mera krulliga bryts nog lättare av. De av mina som har rakare morrhår har längre. Och de som har korta morrhår tror jag är mera krulliga.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Här har vi korta morrhår! Mest för att mamma Phoebe tuggar av bebisarnas och för att Baileys tuggar av Phoebes! :(
Phoebes är dessutom lockigare på ena sidan och lite rakare på andra .. just nu har hon en del morrhår för Baileys och hon ligger inte tillsammans så mycket som förr … (säkert pga bebisarna).
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Det är som #4 säger som jag också har erfarenhet av, att maskade cornishar är mjukare i pälsen och därför inte får lika hårda lockar som andra cornishar och att ju krulligare morrhårren är desto skörare blir de. Vi har långa morrisar hemma som är ganska raka (lite vågiga) men korta på Lethe som har mycket lockigare morrisar.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Vår Gråis är väldigt "sträv" i pälsen om man tex jämför med Moi som är supermjuk. Gråis är då maskad och Moi röd. Jag tror inte man kan dra någon slutsats med signifikans om att maskningen skulle påverka lockarnas hårdhet.
Jag tror det är individuellt precis som ickemaskade kan ha hårda resp. mjuka lockar. Angående korta och långa morrhår. Moi har långa fina mårrhår och det hade Gråis också innan Moi gnagde av dem
Alla kattungarna är också utan morrhår eftersom Moi putsar bort dem.