Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 745 ggr
Clee
2008-04-10 20:16
0

Onödiga tester?

Hej alla, det var ett tag sedan jag skrev något här så jag vill börja med att säga att 7000 kr senare är katterna hemma friska och krya igen. :) Tack för alla hållda tummar! Dessutom har tjejen varit på sin första utställning på Dackekatten och blev Ex 1 i konkurrens med en blivande stjärna på utställningsbanan, S*Pemicos superhäftiga tjej S*Änglarnas Ray of Light aka Yoko. Oj vad paff och stolt jag blev!

Eftersom jag vill vara ute i god tid med att hitta en lämplig hane för Tamsin tänkte jag blodgruppera henne ganska snart; det finns ju viss sannolikhet att hon är B. Jag kom då att tänka på FIV och FeLV. Ibland känns det lite som att det testas för att det ska se bra ut vid kattungeannonseringen, eller? Jag har ju en katt efter två fritestade föräldrar som bor med två fritestade kastrater. Hon har inte haft fysisk kontakt med några andra katter - något som i princip krävs för att bli smittad. Skulle det vara oseriöst av mig, rent hypotetiskt, att strunta i testen för FIV och FeLV? Nu lär jag ju ändå göra den eftersom det liksom ingår i paketet vid blodgrupperingen men lite överflödigt känns det onekligen…

LinusCRX
2008-04-10 21:10
0

Hej!

Vill bara säga grattis till det fina resultatet på utställningen och vad skönt att alla verkar må bra igen! 

Fundering kring testning överlåter jag till experterna - jag läser och lär istället Skrattande

MonicaLagerquist
2008-04-10 22:25
0

Angående testerna så är det så att vissa hankattsägare kräver test av honan och då är det bara att byta henne eller testa.Sen är ju testerna färskvara så jag skulle blodgruppera nu.Ev med DNA och sen dra blod senare om hankattsägaren kräver det.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
2008-04-11 00:17
0

Om kattens föräldrar är testade och inte har träffat nya otestade katter, och din katt inte heller gjort det så skulle jag låna ut min hanne till dig utan att blinka.Men folk gör olika.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
2008-04-11 09:38
0

Vi lånar bara ut till testade honor eftersom det alltid föreligger en viss risk. Alla kattuppfödare känner ju inte varandra, och även om vi inte misstror någon så känns det tryggt att ha det kravet så att inget onödigt skulle hända. Det förlorar man ju bara några ynkliga hundralappar på i sä fall. Förlusten skulle ju bli större om katten blev smittad. Skulle situationen vara sådan att en bekant ville låna, och jag är övertygad om att risken är minimal för att katten skulle vara smittad kan det ju diskuteras, men i allmänhet tycker jag att det är bra att testa för FIV/FeLV.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
2008-04-11 12:05
0

Jag skulle göra som Monica föreslår d.v.s blodgruppera nu för att få veta med DNA test (som jag själv ännu inte provat) och sedan innan parning testa för FiV och Felv. För att få bekräftat att hon inte är smittad.

Sannolikheten är jätteliten (läs obefintlig) om hon inte träffat annan smittad katt, men jag tror att man genom att testa sina avelsdjur bidrar till att FiV och FeLV inte blir ett problem i framtiden heller.

Det är många hankattsägare som ställer krav på FiV/FeLV och det gör jag själv. För säkerhets skull .. Tillit är bra men.. förr eller senare går man på en nit och då blir det inte roligt..

Puss på lillstumpan från mig Kyss

Eine
2008-04-11 14:08
0

Jag vill förtydliga mig lite. Det är aldrig onödigt att testa för olika sjukdomar, men det kan göras onödigt många ggr. Dels följer t ex jag erfarna uppfödares och veterinärers rekommendationer vad det gäller periodicitet och andra faktorer, dels tycker jag att det blir alldeles för dyrt .

KaCee
2008-04-11 14:54
0

Grattis till finfina resultat! Skrattande

Ang tester för Fiv och Felv så tycker jag att du fått så bra svar av Monica, Anki och Eine så jag nickar bara och håller med.

Eine
2008-04-11 19:38
0

Jamen Grattis vill jag också säga!