Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 955 ggr
Ozons
2008-04-09 00:57
0

Blodgruppering

Är det verkligen så att om båda föräldrar är B-grupperade så blir avkomman B????

Jag menar, en av mina katter föräldrar var båda A men fick enB-unge.

Då borde det väl vara samma åt andra hållet.

Dum fråga kanske, men jag bara undrar…Generad

Beatrice

AnnaS
2008-04-09 01:06
0

B-anlaget är ett recessivt anlag och två B-föräldrar kan bara få avkommor med blodgrupp B. De har inget anlag för någon annan blodgrupp.

En katt med A-blod däremot kan bära på B-anlaget, A är dominant.

Katter får två anlag, ett från sin mamma och ett från sin pappa. Recessivt betyder att man måste få anlaget från mamman och pappan för att kattungen ska bli B. Kattungen har då bara B-anlag att ge vidare till nästa generation och om man då parar med en annan katt med B så blir det ingen annan blodgrupp på ungarna.

Dominant innebär att bara ett anlag från en förälder behövs för att katten ska bli A. Men det innebär att katten kan bära på anlaget B. Om man parar två katter med blodgrupp A och som bär på B så får hälften av kattungarna blodgrupp B.

Bookia
2008-04-09 01:44
0

AnnaS….om båda föräldrar har A blod men är båda bärare av den recessiva B genen kommer ju bara en fjärdedel, dvs 25%, få blodgrupp B.

|     A    |     b   

A  |   AA   |    Ab

b  |    Ab   |   bb  

Då b är recessivt krävs det två av samma för att ungen ska få B blod.

A är dominant så att så länge det finns ett A med, kommer ungen få A blod.

Enligt ovanstående schema kommer två föräldrar som har A blod men är båda anlagsbärare för B blod att få 75% ungar med A blod, varav 2/3 av dessa kommer vara anlagsbärare. Resterande 25% av ungarna får B blod.

I så fall kan katter med B blod bara få ungar med B blod, då det, som AnnaS skrev, saknas anlag för någon annan blodtyp.

Ozons
2008-04-09 02:17
0

Aha, Tack!

AnnaS
2008-04-09 19:56
0

#2 Jo, självklart, en liten tankevurpa bara….

MonicaLagerquist
2008-04-09 20:33
0

Ni vet att man kan gentesta nu så slipper man sticka katt/Kattungarna.Labbet i Finland gör det för 350 kronor.

Stolt ägare till tre La permer

acas
2008-04-10 00:22
0

Nyfiken! använder man päls eller saliv eller???hur funkar det?Generad

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

AnnaS
2008-04-10 00:24
0

#6 du använder en tops som du gnider på insidan kattens kind. Låter den torka och så skickar du den till labbet.

acas
2008-04-10 03:16
0

#7 Tackar!

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

Sewena
2008-04-10 14:02
0

#7 Vart beställer man ett sådant test? Veterinären eller på annat sätt?

Eine
2008-04-10 18:38
0

Du kan säkert ha egna tops och ett litet plaströr med lock.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
2008-04-10 18:54
0

tirri.niini@kolumbus.fi

Mail adressen till labbet i Finland.Det går bra att skriva på svenska.

Det är tydligen lite skillnad på olika sorters tops.Vissa fastnar det bättre på än andra.Så jag skulle antingen be att få tops eller kolla upp vilka sorter som fungerar.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
2008-04-10 19:48
0

# 11 aha det visste jag inte, jag har bara testat med egna vanliga tops en gång för länge sedan, det finns ju så många sorter nu.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora