En viktig fråga!!
Jag har läst att om en diande hona kommer i löp så ska man ge p-piller annars kan mjölken försvinna… e d så?????
Tacksam för svar!!!

Ja och intresset för kattungarna minskar ofta.Hon har helt andra tankar i sinnet då.
Stolt ägare till tre La permer
Usch då… men ska man ge p-piller då alltså??? Finesse löper inte nu men jag måste ju vara förberedd utifall att d skulle ske…
Vänta tills hon börjar löpa och avbryt hellre löpet då. Jag är så emot p-piller..Mjölken har aldrig försvunnit om mina honor löpt men ett visst ointresse har jag märkt. Men visst ammar mamman de små.Jag har kanske bara goda erfarenheter och det är jag glad för.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag har inte varit med om att honorna löpt innan ungarna blivit fyra veckor och i den vevan har de börjat äta annat lite smått också - ungarna alltså
Har varit med om det när jag hade en kull på bara 2 ungar.
Har hört att även hormonerna kan göra att mjölken blir sämre på något sätt men det var jag inget om själv hur det e.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Inez kullsyster dog och Inez blev mycket sjuk då hon var tre veckor.Mammakatt löpte hårt och kattungarna fick diarre av hormonerna i mjölken.Så jag sätter in piller när kattungarna är tre veckor.Har haft honor som löpt om ganska snart efter att dom fått kull trots att det varit normalstora kullar.

Iris gick i löp 2 veckor efter hon hade fått ungar, frågade kring och förstår att det är ganska vanligt att det händer. Fick tips av alla att ge henne p-piller eftersom hon annars kan tappa intresse i kattungarna och att hennes mjölk blev dålig, dem små fick faktisk en mild släng diarré av den.
Vår kommande familjmedlem har blivit handfodret hela sin uppväxt för att mamma gick i löp få timmar efter födseln och nästan all mjölk försvann. Så jag kommer absolut aldrig avvakta att honan går i löp.
Tack snälla för alla svar!!!

#7 Menar du då att man ska ge honan p-piller direkt efter hon har fött?

#9 nej inte med mindre honan går i löp, men jag skulle inte avvakta att hon slutar löpa oavset när det händer

En hona som går i löp kan göra sina ungar sjuka av mjölken,, De kan bli riktigt dåliga.. Sätt in p-piller..

#11 Har aldrig varit så glad över ett sådant svar… jag har vänt ut o in på ALLA möjligheter till mina kattungars diareé..Inte tänkte jag på att honan löpte..hon har "bara" varit lite extra gosig, i mina ögon…Där föll en sten som hette duga!!
Även ppiller är ju hormoner, har ingen blivit dålig av det?Någon?

Visst är det hormoner i p-piller men i en mer balanserad form än i löphormoner som mer stormar.

#13 Nej vill säga tvärtom.
Jag har haft en kull där mamman(Oriental) fick piller för hon löpte flera ggr och markerade överallt, och jag misstänkte genast pillren när kattungarna blev dåliga i magen!?
Naturligtvis tacksam för alla svar… men kliar mig fundersamt i huvvet… meningarna går åt 2 håll… hur ska man veta vikket som e bäst??
Kanske ringa vet. å se vad d rekommenderar???

Tyvärr tror jag inte att du får något vettigt svar från någon vet om denne inte är en erfaren kattuppfödare.Tyvärr är kunskapen mycket låg angående katter hos de flesta vetrinärer.Jag vet att det finns kunniga vet men dom är inte många och många är det vetrinärer som tror att alla röda katter är hanar och att en katt måste vara mist ett år innan den kastreras.
Du kanske ska ha is i magen, inte oroa dig förrän den dagen kommer när hon börjar löpa. Det kan ju ta veckor.
Vet en uppfödare med erfarenhet att kattmammorna tappar mjölken av p-piller…
När jag pratade med en veterinär om det så sa hon att både löp och p-piller kan göra så mjölken försvinner alt surnar men att det mer naturliga är att låta dem löpa.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Ge henne piller om du är osäker på om hon är på gång att komma i löp. Vår Moi kom i löp när kattungarna var nästan tre veckor vilket resulterade i diaree hos alla kattungar! De stannade i vikt och Moi bar omkring på dem. När hon väl slutat löpa blev ungarna normala i magen igen och Moi blev den beskyddande mamma som hon var innan löpet.