Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 483 ggr
[Johanna84]
0

Hur ser fodervärdsavtalen ut för katter?

Jag är såå sugen på en till cornish… Skaffade min första för ca 1 månad sedan, och Redan är jag sugen på en till! Blev visserligen varnad för att de gärna "förökar" sig ;)

Har funderat på att kanske försöka hitta en omplacering eller att bli fodervärd.

Har varit fodervärd på min hund (en tik) som nu gått över i min ägo. Där var avtalet 2 kullar innan hunden fyllt 5 år (och att hålla hunden i utställningskondition och att helst ha utställningsintresse). Hur ser det ut på katthonor?

//Johanna

MonicaLagerquist
0

Det är väldigt olika.I korthet så ser mina avtal ut så här.

Jag betalar föräkringar Alla tester och omkostnader inför parningen.Jag vill låna katten för att ställa ut den.Vill fodervärden följa med så är det okej.

Jag betalar för allt kring parning förlossning och kattungetiden.Honan bor kvar hos fodervärden under kattungetiden men om jag anser att det behövs vill jag kunna ta hem honona vid ev längre tids stödmatning eller liknande.

Jag vill ha en kull på honan och sen övergår den i fodervärdens ägo.Vill foder värden ta en egen kull på honan är det okej för mig.

Om det visar sig att honan inte lämpar sig för avel kommer jag att kastrera honan och sen övergår katten i fodervärdens ägo.

Stolt ägare till tre La permer

Lullan1
0

Det får du nog kolla med varje enskild uppfödare, jag tror att det kan skilja sig en hel del. Det bästa du kan göra är att kontakta några uppfödare som du tycker verkar trevliga och har den typ av katt som du vill ha. Det är ju viktigt att relationen mellan uppfödare-fodervärd är bra! Lycka till!

[Silkwaves]
0

Håller med #2. Det finns inget "standardavtal" utan hör med olika uppfödare så får du veta hur just deras avtal ser ut. På min webplats t.ex. finns en sida som handlar om att vara fodervärd.

MonicaLagerquist
0

Självklart skriver alla olika avtal.Vad jag ville visa var bara på ett ungefär hur det ser ut eftersom att på hundsidan är det helt andra avtal.

[Johanna84]
0

Tack för infon! Då vet jag lite mer iaf Glad det verkar ju som sagt inte alls vara som fodervärdsavtalen för hundar.

Hur brukar det vara med köpesumman då? Antar att man inte betalar fullt pris för en katt man är fodervärd på? Är det halva summan eller?

//Johanna

AnneAlva
0

#5 Vi brukar göra så att det beror på om man ska vara hel- eller halvfodervärd. Om det är halvfoder så blir köpesumman halv och vi skriver in 1 kull i kontraktet, om det är helfoder uteblir köpesumman och vi skriver in 2 kullar i kontraktet. Sedan är det olika hur olika uppfödare gör.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MonicaLagerquist
0

Jag tog ut halva köpe summan för min första hona som jag har ute på foder.Nu har den fodervärden valt att ta en ytterligare katt på foder och då kommer dom inte att betala något och jag vill ha en kull på honan.Att jag gör så beror dels på att det är smidigt för mig att redan ha en etablerad kontakt som jag vet fungerar dels är det en liten ersättning för det jobb dom nu lägger på kullen dom har hemma hos sig nu.

smirik
0

Vi tar inte ut en köpesum vid fodervärd avtal, för mig räcker det engagement som fodervärden ligger i jobbet att ha kattungar. Hade jag skulle ha katten kvar hemma hade jag ju inte heller fått in någon köpesumma.

MonicaLagerquist
0

Hur många kullar vill du ha efter honan?En eller två innan kattan övergår till fodervärden.

smirik
0

# 9 I vår fodervärd avtal står det att vi har rätten att ta ut 2 kullar. Men detta är endast för att säkra att vi har möjlighet att ta en extra kull om vi inte får ut det vi vill ha i första kullen (t.ex. att det endast blir killar och vi vill ha en hona eller att alla kattungar dör etc.) Vanligtvis kommer vi ta en kull och sedan kastrera honan.

Eine
0

Jag tar aldrig betalt för foderkatt.Brukar dock ange hur många levande ungar jag önskar efter katten(kull kan ju vara bara en unge). Ibland går det inte att få avkomma eftersom t ex en hanne kan bli jobbig. Då får de själva kastrera katten, och jag tar fortvarande inget betalt. Det är ju en förlusthobby vi utövarCool, eller hur?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

#11 Förlusthobby kombinerat med lika delar Goda gärningar Glad

Tur att det är så himla skoj.. för dyyrt är det.

AnnaS
0

Jag brukar ha 2 kullar eller 6 kattungar…

MonicaLagerquist
0

Själv är jag nöjd om jag får en att gå vidare med.Blir det ingen hona så får jag väl gå vidare med en hankatt.

Eine
0

Ja  ibland får man vara tacksam för att man får något alls tillbaka, det är så sant.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora