Jamar mycket
Hej! Jag har precis blivit ägare till världens sötaste James. Det här är min första cornish katt och jag undrar bara om det är normalt att dom jamar väldigt mycket. Jag vill ju inte att något ska vara på tok. Men är det bara som han kommunicerar så blir jag lugn. Det jamas mest när vi leker.. tacksam för svar!
CRX är oftast väldigt pratiga av sig i alla fall alla jag träffat.
Sen får man ju räkna med att när en kattunge kommer till ett nytt hem kan det vara lite läskligt och dom kan ofta kalla på mamma och syskon i några dagar.
Jag är säker på att det är fullt normalt :)
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Tack för svaret! Han kom i fredags så det här är tredje dan med oss, jo, det är klart. Det måste ju vara en stor omställning för en liten kattunge. Man vill ju bara kattens bästa,kungariket för en lycklig katt=)
fast jag är nog en nojig hönsmamma för det mesta=)
Hehe ja men det är lätt så men man får ge det lite tid så brukar det lösa sig, men mina jamar dagligen som att prata och berätta vad dom gjort och vad dom tycker.

Heh, och man börjar så småningom "förstå" vad dom har för ärende.:-) Min Elica pratar mest för att få mig och göra något, men min devon rex flickan har nästan hela tiden små kurrande läten - speciellt när hon leker eller vill leka.

Är crx väldigt högljudda eller pratar de mest?

hihi, ja, jag försöker klura ut vad det är han vill, om han vill nåt. Sånt lär man sej väl med tiden.
dock väldigt skönt att höra att era små yrväder också jamar en hel del=)
James jamande är nog en blandning av -var är mamma? -var i samma rum som mej och -jag vill leka
kanske..?
Dom är lite både och iallafall James=)
Den ena av våra kattkillar jamar otroligt mycket. I början var jag jättenervös, precis som du, men efter ett tag insåg vi att han är sån. Han går omkring och snackar, liksom. Och vi har mycket riktigt lärt oss att tyda när han vill nåt, när han vill leka, när han är på jakt och när han går på toa.
Roligast är när han går runt och ropar på nån att leka med, då kan man föra riktiga samtal. Anthon? Mjau! Kom då! Mjau!! Ja, kom till matte! Mjaaaaaaauuuuu! Samtidigt som han kommer springande. Då är han så söt att man bara döööör.

Här bor också en snackig katt, som liksom vår 5-årige son har svårt att vara tyst.

Men är de bara snackiga eller är de högljudda?

Hihi….sitter och leeeer….för visst är det väl så att våra cornishar pratar otroligt mycket??
Iallafall har Danne och Buffy pratat massor- och Buffy pratar massor nu själv också..
Och han inte bara pratar…han SVÄR….skriker och gull-pratar…om vartannat.
Man lär sig att tyda om det är goseprat eller uppfordrande "Jag vill ha maaaat"- prat osv..när man lärt känna katten-men visst ibland fattar jag inte vad Buffy vill när han bräker "neeeehhh" med hög stämma och sitter och stirrar på mig med hängande haka..Ingen katt kan se sÅ gulligt "puckad" ut som han
#0…
Jag tror att din lilla kisse pratar mycket nu -som övriga sagt- för att han är lite osäker i nya hemmet och saknar sin gamla familj- och vill lära känna den nya!!
Det är helt normalt…
#9 Vet inte vad du menar riktigt…snackiga eller högljudda- ungefär samma sak för mig- men visst är en del säkert mer högljudda än andra…En liten kattunge låter ofta bräckligare än en vuxen katt.. är iallafall min erfarenhet…Buffy har en mörk djup stämma..
Men om man vill ha en tyst katt ska man nog inte köpa cornish-de är ju mycket sociala x 1000 !! 

Menar ju mest om de pratar, vilket enligt mig är samtalston eller om de skriker mycket. Har inget emot att de pratar men kanske inte kul för grannarna om de är väldigt högljudda…. Har ni som bor i lght fått klagomål?

Jag har, när jag bor i lgh, aldrig fått klagomål - däremot vet jag att grannen under hörde alla kattracen om kvällarna…(konstigt nog tycker jag..att dessa småtassar kan höras så väl..) tidigare när jag hade två
….Fick frågor om det nämligen.
Men jag har haft snälla grannar och det är ju också olika hur lyhörda husen är- jag har mest bott i gamla hus från -30 talet..
Jag har flyttat många gånger med katterna och det har inte varit några problem någonstans..

#11 Jag har bara bott i lägenhet med mina 3 och de snackar mycket men grannarna har bara nämnt någon gång att de har hört små tassar trampa (de gallopperar som en hel elefanthjord när de jagar varandra) och det var bara något de nämnde förbigående och inget klagomål.
Jag tror att crx är medelhögljudda men det är väldigt individuellt. Tror det beror på hur lyhört man har och hur känsliga grannarna är.

väldigt skönt att höra buffy å co
! Normal är precis det ordet man vill höra när det gäller det här=) just nu är det kattfnatt här hemma, fullt ös fram å tillbaka! ursött!
Nu ska jag göra allt för att lillJames ska trygga till sej här hemma, har tagit ut katt-semester från jobbet så man lär känna den lille parveln
Väldigt skönt att jag hittade det här forumet! Det känns verkligen att man har hela Sveriges cornish-experter bakom sej, väldigt tryggt, tack! 
Hos mig jamar rexarna när de vill kelas och komma upp på axeln. En av skogisarna ska berätta allt som hänt under dagen när jag jobbat. Detsamma gäller när man vaknar på morgonen. Han ska berätta allt som hänt under natten. Han talar också om att lädaorna börjar bli smutsiga eller att maten har minskat i matskålen. Matskålen är intressant för han talar om när maten minskat och alltså inte först när det är slut.
#15 Haha så bra då vet ju DU alltid när det behövs fylas på :D

Fniss, så roligt att höra om alla små personliga egenskaper. Våra två pratar också jättemycket. Karin är mest verbal och säger tydliga ord samt svär och skriker som en borstbindare när vi tömmer diskmaskinen (!). Mauritz har lite ljusare röst när han känner sig lite ensam och vill ha sällskap, det låter som haallllooo.
Fnissar lite jag med…. Charlie är den som verkligen står för snacket och det låter lite olika beroende på vad han vill, busa med Linus, gå på toa, lyftas upp i knät mm. Det roliga är att ett av hans läten låter wauw, wauw… då är det dags att lyfta upp honom :-) Får han inte som han vill kan han bli mer uppfodrande, men inte så särskilt högljudd. Linus är lite mer av den lågmälda typen med läten som myy, myy när han vill bli ompysslad.
Har inte fått några klagomål från våra grannar i huset, men vi är väl tålmodiga djurägare de flesta av oss här med kattrace, hundrace och hundskall ;-)

Hahaha, det är så roligt att höra om krabaterna. James jamar just nu för fullt, det beror på att vi tog fram den dumma farliga dammsugaren! huu vad läskigt.
Har nästan lärt mej att skijla på lek-jam och gos-jam (om inte annat så märker man det
)
dessutom så tror jag att han börjar bli trygg här hos oss, inatt så märkte jag att han het plötsligt inte låg och snusade jämte mej längre, då hade han hoppat in i iglon som han inte använt tidigare=) framsteg=)