Lådan!
Jag har alltid gjort på samma sätt med kattlådorna sedan vi hade katthem… Rensning 3 gånger om dagen minst, och byte av all sand och skurning med virkon en gång i veckan…
Hur gör ni?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Var köper du virkon?
# 1 Jag vet inte hur man får tag på det om man inte använder det yrkesmässigt. Jag använder koncentrat, men jag tror det går att få tag på utspädd virkon på sprayflaska. Inte helt säker på vart. Kolla på djuraffärer. Virkon är det bästa vi använt eftersom det är mer eller mindre luktfritt, men väldigt starkt. Man måste vara noga med att skölja allting väl, och att inte råka få virkon i ögonen. Pulvret vi använder dammar väldigt mycket. Jag gör en lösning som jag häller över hela baletten och låter dra några minuter innan jag skrubbar. Om man har barn får man se upp så att ingen misstar virkonet för saft, för det är knallrosa!
www.mytwiggs.com

Jo, jag känner väl till Virkon. Jag använder det i skolan på labbet, vi måste lägga allt som kan ha kommit i kontakt med bakterier i blöt med Virkon, sen får det ligga 20min innan det åker in i diskmaskin på max temp.
Jag vill ha Virkon! Tror du man kan få tag på några påsar på nåt sätt? Det känns inte lönt att köpa det utspätt, eftersom man då betalar mest för vatten.
Har man några påsar koncentrat räcker det jävligt länge.
Jag har 1 stor låda till 3 katter, och jag gör rent den varje morgon och kväll.
Eftersom jag har Everclean i lådan behöver man inte byta ut sanden så ofta, jag gör nog det ca varannan månad eller nåt. Den håller sig fräsch och det är ju bara att plocka bort alla kissklumpar och så är det rent och fint igen!
#3 Virkon finns att köpa bla på Granngården och även en del djuraffärer har jag sett det på. Säljs i små påsar…
Jag har fyra lådor till fyra katter och rensar dem en gång per dag. Tömmer dem o skurar när det behövs, blir ca varannan månad varje låda skuras ur, ibland lite oftare.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#0 Vet du att detta är ngt jag tänkt på den sista tiden. Varifrån kommer dåliga magar? Kan det vara för att det blir gammal skit kvar , som får ligga i den parfymerade kompaktsanden alltför länge? Och det rekommenderas ju byte 1 gång i månaden! Är det klokt egentligen?Jag rensar så ofta det finns att rensa, men byter sand helt bara en gång i veckan och skurar sedan ur lådan ordentligt. När jag haft dåliga magar på kattungar har det blivit ny låda och sand varje dag!Hur vet man egentligen? Min magkänsla har iaf sagt mig att en gång i veckan är minimum….
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#7 Fast det vet jag inte om man kan koppla ihop dåliga magar med att man inte rengör lådan ordentligt ofta. Vet flera som har haft samma låda i flera år o aldrig (!!!) skurat rent men katterna i dem olika hemmen har aldrig haft problem med magarna heller. Medans nån jag vet som rengör en gång i veckan har problem med dåliga magar lite nu o då… Visst i vissa fall kan det kanske ha med det att göra men tror inte det är direkt vanligt iaf.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Rent impulsivt känns det överdrivet att hålla på med så starka kemikaler..
Är det verkligen bra???För katterna alltså..Hur mycket man än sköljer rent-så visst blir väl något kvar i repor som blir i kattlådor-visst där finns också bakterier..
(Man bör nog byta ut kattlådan när den är för repig tänker jag..)
Men jag vet inte alls…mina katter har ju varit isolerade helt ifrån smitta- mer än det vi människor och hund drar in med skorna..
Men de har ej "utsatts" för andra katter någon gång förr..och jag har sanningen att säga inte skurat så här ofta som ni skriver om här..
De har ALDRIG en enda gång på 11 år jag haft katt ,haft dålig mage!!(peppar peppar..)
Självklart har de fått regelbunda vaccinationer just pga ev. smitta utifrån från människa och hund..
Nu har ju Buffy "utsatts" för en liten underbar kattunge i några månader- som var på utställning också..men ínget har hänt..
Jag brukar när jag skurar ren själva lådan ha lite klorin på slutet som får "dra" och skölja väl sen -det stinker ju sååå och katter dras ju till den äckliga klorindoften tyvärr -som inte alls är hälsosam..
Men-jag tar inte alltid klorin i heller..utan vanligt rengörningsmedel..Tvål och vatten dödar ju de flesta bakterier!
Jag har Everclean- och det fastnar inget i lådan då.. och sanden är fräsch när man tagit bort klumpar-menar ni att man alltså måste slänga all "ren" Everclean man har i lådan när man rengör????
Hmm..det känns verkligen som att kasta bort pengar i sjön- sanden ersätts ju hela tiden när man fyller ny på varefter ..
PHU! Långt..men jag blir så fundersam - måste man verkligen hålla på och byta sand helt -så ofta som vissa gör..???!?!?!?!?!
Jag vill ju ha en kattunge snart igen (- när sambon säger ok…)och då vill jag ställa ut!!! - kanske jag då måste tänka mer på detta med superhygien?
Annars har man ju lärt sig att för mycket antiseptiskt ger motsatt effekt - dåligt immunförsvar!
Tex ska man ju inte som människa hålla på och tvätta sig i desinfektionsmedel/antiseptisk tvål -det tar ju bort den naturliga balansen, rubbar skyddsbarriären på huden osv.-samma med sår- man ska ha koksalt inte desinfektion-annat än i särskilda fall- för det är det bästa för sårläkningen..
Jag förstår självklart hur viktigt det är med hygienen när man har kattungar/uppfödning och många katter!!Men undrar över dessa starka medel…
Jag blir så konfunderad!

..vet inget om virkon…!!!! är det ett starkt desinfektionsmedel ??..är inget utpräglat miljöfreak…men är det så bra för miljön att använda starka bakteriedödande medel om det inte behövs….bara en tanke….
..vi har pee-wee lådor hemma 3 st till 4 katter…töms 3ggr/dag…och vid varje tömning sköljs bottenlådan ur med rengöringsmedel o vatten…pee-weelådan är ju en konstruktion med två lager..sil emellan så urin rinner ner i bottenlagret..ströet i överlådan håller sig alltså alltid rent och det som är "förorenat " rinner ner i botten…bästa kattlådorna och strö jag någonsin haft…jag vet att det inte passar alla..men hemma hos oss är pee-wee den optimala kattlådan…
..tror det finns en gammal tråd om kattlådor och sand…
# 7 nej, vi har aldrig haft problem med magarna på våra katter. Jag tror också att det är ganska viktigt att man är noga…
# 9 Virkon försvinner när det torkat och är skonsamt. Det är därför man ofta använder just detta för att desinficera utrustning till djur. Koncentratet används inte outspätt, utan man späder det till önskad styrka, vilket gör det likvärdigt med övriga alternativ, bara att koncentratet blir billigare att köpa då man slipper betala för massor av vatten.
www.mytwiggs.com
Det här med hur ofta lådan ska tömmas på sand och skuras - och hur ofta all sand ska bytas tycks det finnas många olika tankar om… se ovan… Jag har frågat i djurmatsaffaären och inte fått något bra svar, skiftande och lite unvikande. Är det så att det inte finns något "riktigt" svar…
Använder någon luktlös (för msk) toarengöring när jag skurar lådan… blir så fint så…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Våra katter har alltid varit perfekta i magen, men så äter de bara samma mat hela tiden, är inte ens intresserade av skinka, ost eller annat som vi äter. Jag tar bort kissklumpar och bajs i lådan varje kväll, all sand byter jag ytterst sällan. Skulle katterna ha dålig mage eller vara utekatter som kan få parasiter skulle jag satsa på billig sämre sand och byta all sand dagligen, men i nuläget ser jag ingen som helst anledning att göra det. Det finns dessutom inte en ekonomisk rimlighet i att slänga bort sand för ca 100kr i veckan eftersom det går åt ett halvt paket ever clean för att fylla lådan.

Jag rensar en gång om dagen och gör ren lådan en gång i månaden ca. Starka desinfektionsmedel använder jag aldrig!! Det räcker med såpa och vatten.