Ang vit färg.?
Hej,
jag undrar, gäller det även inom "er" ras at om dom är vita har dom en tendens att bli döva? Kanske gäller alla raser?
Tack på förhand
MVh Linda
Är det inte så att om de föds med s k hörselfläckar så är de inte döva? Jag vet inte men jag hade två vita i min kull nu senast och bägge hör alldeles utmärkt och de bägge hade hörselfläckar på huvudet som håller på att blekna bort nu.
Labolina(vilket passande namn när du frågar om vita katter
Jag har gjort en liten sammanställning över vita CRX och hittade inte många döva i den lilla undersökningen. Det var ca 100 katter.Undersökningen presenterades i Nordiska Rexringens tidning för ett bra tag sedan. Tyvärr har jag den inte kvar själv för jag har haft datorkrångel i ett par omgångar.Vissa kattungar föds med färgfläckar på huvudet, men det visar inte att de är hörande, det visar vilken färg som döljer sig under det vita!Så en kattunge med färgfläckar kan ändå var döv på ett eller båda öronen.Men det är ytterst få som inte har hörsel, inte alls så många som många vill göra gällande.Även blåögda vita kan ha normal hörsel.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Då klarnade det även för mig, tack för svar Eine! Man kan ju annars få intrycket när man läser böcker att risken för en vit blåögd katt att vara döv är enormt stor……men kanske CRX utmärker sig som ett undantag!
Risken att katter ska bli döva pga vit färg är lika stor (eller liten) oberoende av ras. Sedan kan kanske dövhet vara vanligare inom vissa andra raser pga av andra skäl - fast det har jag absolut ingen aning om. Däremot är färgbunden dövhet ett intressant fenomen som finns beskrivet i böcker om kattgenetik och avel T.ex Robinson Genetics for cat breaders
Nu kommer en urkorkad fråga, men jag har ingen aning. Vad är hörselfläckar?????
#5 Det är en liten fläck på huvudet som finns hos vissa vita kattungar som avslöjar vilken färg katten egentligen är under det vita, dock är det inte alla vita katter som får denna fläck och den växer bort vid en viss ålder vad jag förstått.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Ännu en till fråga om hörselfläckar. Hur lång tid kan det ta innan de växer bort?

#6 Katter med en ljus färg under som röd, creme eller t ex maskfärg får inte alltid pigmentfläck eftersom färgerna är för ljusa.
Hörselfläck är fel ord egentligen för det har inget med hörsel att göra

Risken för att blåögda vita katter blir döva är mycket stor. Det gäller dock inte katter som har den maskade kattens (cs cs) blå ögon t ex Foreign White. Katterna föds inte döva utan hörselorganen förstörs efter födseln vid ca 1-2 veckors ålder. Dövheten kan vara dubbel- eller enkel-sidig. Oddeyed katter blir ofta enkelsidigt döva. Den fläck som kallas hörselfläck brukar också kallas indikationsfläck eftersom den visar (indikerar) den grundfärg som döljs av vitgenen.
#6 Tack MagicPaws!
#10 :)
#7 Det är lite olika från katt till katt, säkert också beroende på färgens intensitet och fläckens storlek. Tyke hade tre, väldigt tydliga svarta fläckar, och de hade han kvar tills han blev fertil, i princip. De ungarna vi har nu (de två grabbarna) har varsin blå fläck, som var ganska tydlig vid födseln, men nu håller den på att försvinna.

#13 Hmm… får se om Reber blir av med sin. Han är ju ändå snart 10 mån.
Fläckarna brukar försvinna innan katten är vuxen.
Kan det heta indikationsfläckar??Tycker mig ha läst det?
#14 Jo, det är väl så det heter, även fast det fortfarande många gånger (felaktigt) kallas för hörselfläckar.
Usch, det låter oroväckande. Jag som tänkte ta en kull på min Uma så småningom. Hon är ju helvit med jätteljusblå ögon.
Det verkarvara lite olika bud på denna tråd. En del säger att det inte är så stor chans för dövhet och andra säger att den är jättestor. Hur ska man göra? Jag vill verkligen ta en kull på henne, hon är så gó.
På tal om vita katter:har någon bra tips på hur man får bort det fula på fetsvansen???
Beatrice

#16 Det är inte stor risk att kattungar blir döva efter vita avelskatter. Risken är större än en "vanlig" parning men inte vanlig. Jag har fött upp 9 vita och ingen har varit döv.
De siffror som har cirkulerat är att 80% av de vita med blå ögon blir döva men ingen vet var den källan kommer ifrån och "de som vet" säger att statistiken var på huskatter. Vi har ju genom selektiv avel, avlat bort många av de problemen. Nordiska Rexringens undersökning, som Eine skriver om ovan, visade att det fanns döva inom alla ögonfärgsvarianter och det var ett fåtal.
Jag är inte det minsta orolig för att para min vita hona. Jag vet att hon hör och jag kommer att göra hörseltest på hennes avkommor.
Tack! Det var skönt att höra
Beatrice

Vacker hona Beatrice! 
Tack! Hon är så gó
#16 Däremot bör ju alla helvita katter i alla fall i avel hörseltestas så man VET. Det är ju i alla fall krav på utställning och är klokt.

#21 Det är KRAV på detta både när det gäller avel och utställning
#22 Ok vågade inte säga då jag inte var säker, du vet bättre sånt :) har själv inte haft vita katter så.

#23 bara ett lite förtydligande
Det räcker med skrammeltest hos veterinären men jag har katter som aldrig har brytt sig om skrammel. Veterinären brukar hämta kastruller i köket och slänga i golvet
De har VÄLDIGT selektiv hörsel, det kan vara ett kärnvapenkrig på TV'n och de sover som stockar. Men om jag tappar en knappnål, då vaknar de "vem är det som slänger metallskrot?!" 

Vår planerade kull är mellan vår hona och en vit hane, jag är inte heller orolig. Som Anna skriver ovan så testar man alltid hörseln med BAER-test innan avel så katten är fullt hörande.

#24 oj, det visste jag inte, hur vet man om de är fullt hörande på båda öronen då?

#25 Det är inte krav på ett BAER-test för att använda katten i avel. Skrammeltest hos veterinären är klart godkänt. Om man är tveksam så kan ju ett BAER-test vara på sin plats.

#26 det räcker att katten är hörande.
Jag kan tänka mig att reglerna kanske kan ändras i framtiden nu när tekniken finns. Men så länge det finns så få som testar med hjälp av BAER så kan man inte ha det som krav.

#27 vi svarade visst samtidigt
Vi kommer absolut att göra BAER-test oavsett, om det blir vita kattungar det vill säga. Jag har svårt att förstå hur vetten kan avgöra att katten hör kastrullen ramla i golvet eller om den följer den med blicken.

#29 Ni har ju inte så långt att åka till en BAER-testare
Men om jag var tveksam om en katt var hörande eller inte så skulle jag absolut åka iväg.
Man får ju se till att katten inte ser. Vår veterinär har kastrullerna bakom ryggen och tappar kastrullerna bakom katten. Pipleksak har hon också använt som hon haft i fickan på rocken och då har hon också stått bakom katten.
Mina vita kommer när man ropar och de har varit i andra rum. De som har köpt vit katt av mig säger att deras katter hör FÖR bra 

#31 Hihi! Jo det är klart! Jag har inte ens tänkt på var man testar, men det är nog som du säger. Vi i Uppsala har enorm fördel, både nära SLU för HCM-skanning för prof. Jens Häggström och till strömsholm och till stockholm också.
Intressant tråd! 
Jag tror vi är den bästa testaren! Vi märker väl om våra bebisar inte lystrar när det är *matrop* eller annat lock och pock…? Eller hur?