Naveln

Om det är en bula så är det bråck. En kattnavel är helt slät.
Men veterinären sa att då ska det kännas ihåligt. Det gör det inte här.

Låter precis som ett navelbråck. Man kan väl ställa ut efter att katten är kastrerad och bråcket åtgärdat?

Det beror helt och hållet på. Bråck är ett hål i bukväggen, det brukar kallas bråckport och kan kännas om inget sticker ut. Ibland så sticker underhudsfett(?) ut och ibland inälvor och detta skapar en bula. Detta är ett säkert tecken på bråck. Om bulan innehåller inälvor så måste man operera och täppa till hålet, för om inälvorna kläms så kan det orsaka skador.
Jag skulle nog ta kattungen till en veterinär till för en second opinion.

#3 Man kan ställa ut den som fertil också med åtgärdat navelbråck, men det finns ingen anledning till det tycker jag. Om man ändå opererar bråcket så kan man lika gärna kastrera katten också, det ska ju ändå göras.

#5 Det var det jag tänkte, jag trodde man inte fick ställa fertil katt med navelbråck, för man får väl inte avla på navelbråck?

#6 Japp, det enda som det är förbud på är att ställa ut en katt med navelbråck. En katt med borttaget bråck är som vilken katt som helst. Intyget för avel som man måste ha, där står det att katten inte får ha/ha haft navelbråck för att användas i avel. Medans när det gäller utställning så får de inte ha navelbråck.
Är det kanske en hård bula, som typ: ärrbildning? Det kan ju kvarstå ett tag om blodkärlen var kraftiga.En mjuk bula ska nog en bra veterinär ta en ordentlig titt på.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora